Publicerat December 2, 200916 yr Jag och kompisen satt ute i min lilla vakkoja i går kväll, resultatet blev två rävar. Jag har tidigare i år skjutit tre vid denna åtel. Gårdagens rävar var båda ganska kraftigt angripna av skabb plus att jag för ca en månad sedan sköt en skabbangripen. Av 5 skjutna rävar var alltså 3 sjuka. Är det så att skabben är på uppgång eller är detta bara en lokalt dålig trend. Förra året och året dess för innan sköts många rävar på denna åtel och endast en av dessa hade skabb... Någon annan i göteborgsområdet eller någon annan stans i vårt avlånga land som märkt en uppgång?
Publicerat December 2, 200916 yr Vi har plockat av ett par skabbrävar nere i södra östergötland/norra småland under bockjakten i år. Var först gången på ett par år nu som vi har sett några.
Publicerat December 2, 200916 yr två helger sedan då jag var på en rävjakt så var båda rävarna vi tog angripna av skabb. /Micke
Publicerat December 2, 200916 yr Förra året hade vi en del rävar med skabb (ca 50%) men i år så har alla varit friska (5st) så antingen så har de angripna rävarna klarat angreppen eller så lyckades vi skjuta de sjuka individerna innan skabben spred sig vidare.. Håkan H
Publicerat December 2, 200916 yr Författare Låter som skabben är betydligt mer utbredd äv vad jag trott. Tittat jag några år tillbaka så har kanske 5 procent av de skjutna rävarna haft skabb...
Publicerat December 2, 200916 yr En annan sak är att rävarna i någon mån är resistenta för skabben, dvs att även om de bär sjukdomen så blir de inte lika sjuka eller så skjuka att de dör av den, för mina öron är detta en något bessynnerlig förklaring men det kan vara helt sant. Smittspridning sker framför allt genom gryt och andra platser för revirmarkering om det jag fått mig berättat stämmer. Förmodligen sker smittspriddningen inte sällan kullvis och sedan genom utvandring. Vi har inte sett skabbrävar på ett par år där jag jagar men jag hör om dem inte så långt bort heller. /Christian
Publicerat December 2, 200916 yr här på andra sidan vattenpölen så har vi också börjat få skabbrävar. kompisen sköt en också för några veckor sen.
Publicerat December 2, 200916 yr R- jag tänker inte värdera eller skuldbelägga någon angående vad ni gör på er sida av vattnet. Skabb är tråkigt och förefaller vara oundvikligt i delar. /Christian
Publicerat December 2, 200916 yr R- jag tänker inte värdera eller skuldbelägga någon angående vad ni gör på er sida av vattnet.Skabb är tråkigt och förefaller vara oundvikligt i delar. /Christian veeteeeff?
Publicerat December 2, 200916 yr Sköt en skabbräv i augusti, int vacker. Skabben vägrar ge sig här på Åland. Misstänker att våra täta mårdhundsstam gör att det blir svårt att få bort skabben.
Publicerat December 2, 200916 yr veeteeeff? Taskig humor från min sida R, men det inte helt otippat att hundar däribland jaktliga sådana står för en del av den samlade smittspridningen. Därav mina sliriga kommentarer. /Christian
Publicerat December 2, 200916 yr Här i norra västmanland är det ont om skabb och gott om räv. Iallfall på mitt område. Senaste fyra åren har det siktats en skabbräv. Vad ska göras med skabbrävar? Efter att man skjutit dom då menar jag. Jag har knäppt en och den grävde jag ner, är det rätt tänkt eller kan skabben spridas?
Publicerat December 2, 200916 yr här på andra sidan vattenpölen så har vi också börjat få skabbrävar. kompisen sköt en också för några veckor sen.Skabben har inte släppt greppet för oss sedan den stora epedemin på -80 talet! Vi skjuter årligen skabbrävar och även mårdhundar och har gjort det mer eller mindre sedan -80 talet. Hitills är det kanske 10% som haft skabb ...dvs ovanligt lite. Men ju längre det lider mot våren så brukar skabben bryta ut mera.
Publicerat December 2, 200916 yr Här i norra västmanland är det ont om skabb och gott om räv. Iallfall på mitt område. Senaste fyra åren har det siktats en skabbräv. Vad ska göras med skabbrävar? Efter att man skjutit dom då menar jag. Jag har knäppt en och den grävde jag ner, är det rätt tänkt eller kan skabben spridas? jag förordar kremering och helst på plats där den föll
Publicerat December 14, 200916 yr jag förordar kremering och helst på plats där den föll Hur noggrann kremering? Räcker det med att kvalstren i pälsen blivit ordentligt bortbrända, eller måste räven vara kol hela vägen genom?
Publicerat December 14, 200916 yr helst så riktigt genomstekt men det tar ju nån timme så rena helvetessjukdomen är det
Publicerat December 30, 200916 yr Författare Å så vart den en till... Satt vid åteln igår natt. Rätt som det var kom Mickel, skottel föll och då jag kom fram till den så visade det sig att även denna var ganska redigt angripen. F-n vad trist...
Publicerat Januari 3, 201016 yr Det verkar som skabben här i hudiktrakten är på tillbaka gång iaf. Har själv bara skjutit en skabbräv i vinter och rapporterna från andra rävjägare är att skabben minskat. /P
Publicerat Januari 3, 201016 yr har skjutit ca 20 rävar på hemma marken och ingen skabb, har sett en skabbräv på åtelkameran det är allt.