Publicerat December 2, 200916 yr det är så många runt på interwebben som säger så att det brinner opp redan vid 10-14 inches, och skotten accelerar inte efter det. och att man behöver inte längre pipor än det. enligt dom så hjälper inte en längre pipa alls hagelsvärmens form. utan allt är choken varför jagas det då inte med korta pipor? ( alla talar om swingen, men då skulle det vara bättre med en 40 " pipa. man kan ju lära sig skjuta lika bra med en kort pipa som en lång en. eller hur ,det är ju hur man lär sig skjuta) och varför ser man då en mynnings flamma om krutet har brunnit opp ? och som jag nu fattar så när man testar farter för hagelskott så används pipor som är 36-38 " långa ? varför då ifall det redan har maximal fart vid 10-14" ?
Publicerat December 2, 200916 yr det är så många runt på interwebben som säger så att det brinner opp redan vid 10-14 inches, och skotten accelerar inte efter det. Jag kan väl slå hål på det påståendet iallafall. Haglet accelererar så länge trycket bakom är högre än trycket framför. Så en längre pipa ger högre hastigheter fram till det läge att trycket bakom minus friktion motsvarar trycket framför. Dvs. en alldeles förbålt lång pipa kommer inte att tillföra något, men till en viss gräns så kommer längden påverka.
Publicerat December 2, 200916 yr Japp, så är det. Men jag är lite förvånad över att krutet skulle brinna i 10 tum - jag har alddat en del hagel och i min litteratur står det att förbränningen är närapå färdig när stjärnstukningen går upp...! Hagelladdning är verkligen ganska otäckt - det första trycktecknet man får är en sprängd bössa...
Publicerat December 2, 200916 yr Författare Jag kan väl slå hål på det påståendet iallafall. Haglet accelererar så länge trycket bakom är högre än trycket framför. Så en längre pipa ger högre hastigheter fram till det läge att trycket bakom minus friktion motsvarar trycket framför. Dvs. en alldeles förbålt lång pipa kommer inte att tillföra något, men till en viss gräns så kommer längden påverka. det är just det jag funderat på, varifrån får dessa sin fakta ? trycket kanske når sin högj vid 10-14" men inte slutar det accelera ?
Publicerat December 2, 200916 yr R-det kallar Empiriska data, dvs man provar en sak, mäter och provar sen igen med andra förutsättningar. Angående skjutvapen är det ju som så att längre pipor ger högre V0 tills dess att friktionen av projektilen i pipan utgör en lika stor eller större kraft som den som skjuter på projektilen. Ett bra exempel är 22 Lr som har max V0 i korta pipor runt 25-35 cm.
Publicerat December 3, 200916 yr det är så många runt på interwebben som säger så att det brinner opp redan vid 10-14 inches, och skotten accelerar inte efter det. Det är lite varierande men säg mellan 5 och 15", det högre gäller för tyngre laddningar...... och att man behöver inte längre pipor än det. enligt dom så hjälper inte en längre pipa alls hagelsvärmens form. utan allt är choken Detta kan man se från två olika håll: fartmässigt så ger en längre pipa som regel inte högre fart, men för vissa laddningar i vissa pipor så ger en längre pipa högre fart. Företrädesvis magnum är känsliga på detta..... Sedan har vi den andra sidan av myntet: träffbildskvalitet. Och här är det Robert Churchill som på 20-talet var den mest kände förespråkaren för 25" pipor. Och enligt de tester man gjorde då måste man ha runt 20" för att hagelpelaren ska komma till ro - med lätta laddningar, för tyngre laddningar behöver man lite längre som regel. Sedan är det en fråga om underbore, bore eller overbore vilket också kladdar till det, liksom öppningsmotstånd. Har man högt öppningsmotstånd eller underbore kommer krutet i realiteten att vara utbrunnet när förladdningen går igenom övergångskonan. Kör man overbore och flack övergångskona brinner det lite längre.... varför jagas det då inte med korta pipor? ( alla talar om swingen, men då skulle det vara bättre med en 40 " pipa. man kan ju lära sig skjuta lika bra med en kort pipa som en lång en. eller hur ,det är ju hur man lär sig skjuta) Inte hur man lär sig - vilken skjutstil man funkar ihop med. För sanningen är ganska enkel: ska man prestera bra på lite håll är det över 30" som gäller.... Långt ifrån alla fixar ala Churchill...... Det kräver en hel del rytm och övning. De flesta kan lära sig skjuta hagel bra - men Chruchill är inget jag skulle rekommendera från början.... och varför ser man då en mynnings flamma om krutet har brunnit opp ? Krutet har brunnit upp - ja, men det är fortfarande tryck bakom hagelpelaren "all the way up the barrel". Därav knallen - vilket ökar med kortad pipa. "Flamman" är egentligen inte en flamma - det är de heta gaserna som antänder lite av luften när de rusar ut ur mynningen. och som jag nu fattar så när man testar farter för hagelskott så används pipor som är 36-38 " långa ? varför då ifall det redan har maximal fart vid 10-14" ? Därför att en lång pipa ger betydligt jämnare data relativt laddvikt/krut/laddning etc som är mer giltig för fler pipor. Korta pipor är betydligt stirrigare och många gånger kinkigare än långa. /T
Publicerat December 3, 200916 yr Jag kan väl slå hål på det påståendet iallafall. Haglet accelererar så länge trycket bakom är högre än trycket framför. Så en längre pipa ger högre hastigheter fram till det läge att trycket bakom minus friktion motsvarar trycket framför. Dvs. en alldeles förbålt lång pipa kommer inte att tillföra något, men till en viss gräns så kommer längden påverka. Fel! Att den inte accelererar är delvis sant - men man kan inte säga generellt nej, det finns laddningar som accelererar längre. Men de flesta retarderas inte heller utan en jämvikt uppnås..... Vad gäller 22LR så sker det faktiskt en retardation i en gevärspipa efter cirka 30cm, den accelererar upp till 15-20 cm. Men "balansläget" är längre på hagelpipor. /T
Publicerat December 3, 200916 yr Fel! Att den inte accelererar är delvis sant - men man kan inte säga generellt nej, det finns laddningar som accelererar längre. Men de flesta retarderas inte heller utan en jämvikt uppnås.....Vad gäller 22LR så sker det faktiskt en retardation i en gevärspipa efter cirka 30cm, den accelererar upp till 15-20 cm. Men "balansläget" är längre på hagelpipor. /T Vad var fel i påståendet "Haglet accelererar så länge trycket bakom är högre än trycket framför. Så en längre pipa ger högre hastigheter fram till det läge att trycket bakom minus friktion motsvarar trycket framför." Förklara gärna. Ska bli roligt att höra. Roger Öhlund MSc Engineering Physics
Publicerat December 3, 200916 yr Vad var fel i påståendet "Haglet accelererar så länge trycket bakom är högre än trycket framför. Så en längre pipa ger högre hastigheter fram till det läge att trycket bakom minus friktion motsvarar trycket framför."Förklara gärna. Ska bli roligt att höra. Roger Öhlund MSc Engineering Physics Eftersom en hagelpipa enligt lag måste vara längre än vad som krävs för att uppnå maximala hastigheter så blir alltihop: Acceleration skrer fram till det läge att trycket bakom minus friktion motsvarar trycket framför. Piplängden har mao inget med saken att göra i praktiken..... /T
Publicerat December 3, 200916 yr En liten fundering. Är det inte också så att ju längre fram kornet sitter, desto mindre påverkas träffbilden av en felaktig anläggning? I övrigt håller jag med de som hävdar att fysikaliska grundprinciper gäller. Om kraften som skapas av trycket bakom är större än kraften som skapas av tryck framför + friktion så accelerar projektilen. (Oavsett om det är en kula eller hagel) Men visst vore det kul om nägon ville offra en hagelspruta för forskningen. Mät Vo, kapa mät igen osv. Skulle också vara kul att se en "time warp" på en överladdad hagel laddning. DVS hur "skottbulan" flyttar sig framåt. // Henrik
Publicerat December 3, 200916 yr En liten fundering.Är det inte också så att ju längre fram kornet sitter, desto mindre påverkas träffbilden av en felaktig anläggning? Längre visirlinje ökar alltid precisionen, sedan om man verkligen behöver mm precision på en hagelbössa som bara har ett korn och inget sikte kan man ju fundera på. Men tittar man på de bästa har de som regel långa pipor, Chruchillribban löser en del av det genom att den skapar en illusion om en längre spång men..... I övrigt håller jag med de som hävdar att fysikaliska grundprinciper gäller.Om kraften som skapas av trycket bakom är större än kraften som skapas av tryck framför + friktion så accelerar projektilen. (Oavsett om det är en kula eller hagel) Jo men för en hagelpipa på minmått för jakt rent legalt så är den för "lång" för att fenomenet ska kunna uppstå..... Men visst vore det kul om nägon ville offra en hagelspruta för forskningen.Mät Vo, kapa mät igen osv. Vill minnas att Jakt och Vapen gjorde ett sådant test någon gång vid tiden strax efter Hedenhös...... /T
Publicerat December 4, 200916 yr En liten fundering.Är det inte också så att ju längre fram kornet sitter, desto mindre påverkas träffbilden av en felaktig anläggning? Det förutsätter att du siktar. Och det gör man inte med hagelvapen normalt sett. Om inte viltet står stilla, och då kan det ändå kvitta för då har du tid att korrigera. Mitt korn har tom ramlat bort. Jag märker ändå ingen skillnad i antalet träffar. Blev varken bättre eller sämre. Snarare tvärtom.