Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

unghunds probelm

Featured Replies

Publicerat

Har en wachtel/gråhund som är 1,7år o som gör sin första säsong nu i skogen, o hon driver det mesta med skall i 7-800m för att sedan återvända. han har väl ett inte så utbrett sök men finns djuren i närheten så hittar hon dom.. men nu så har hon börjat skita i rådjuren o bara sticker efter i 50 m tyst för att sedan återvända. hon verkar inte tycka att det är intressant men det verkar som om hon inte vågar sticka på spåren av nu någon konstig anledning. är det spöken i huvvudet som ställer till det nu, för hon har gjort det tidigare o hon har inte varit med om något speciellt med just rådjur, inget är skjutet för henne.

Någon som har någon idé eller behöver ajg inte oroa mig för hon e juu trots allt unghund än??

mvh jakob

Publicerat

Kommer säkert igång igen.

Personligen så skulle jag bara vara glad, en grå/wachtel är inget som ska jaga rådjur. Det är min åsikt, jag delar den inte med så många ^_^

Publicerat
Har en wachtel/gråhund som är 1,7år o som gör sin första säsong nu i skogen, o hon driver det mesta med skall i 7-800m för att sedan återvända. han har väl ett inte så utbrett sök men finns djuren i närheten så hittar hon dom.. men nu så har hon börjat skita i rådjuren o bara sticker efter i 50 m tyst för att sedan återvända. hon verkar inte tycka att det är intressant men det verkar som om hon inte vågar sticka på spåren av nu någon konstig anledning. är det spöken i huvvudet som ställer till det nu, för hon har gjort det tidigare o hon har inte varit med om något speciellt med just rådjur, inget är skjutet för henne.

Någon som har någon idé eller behöver ajg inte oroa mig för hon e juu trots allt unghund än??

mvh jakob

Hej Jakob

En hund som är 1,7 år kan vara inne i en spökålder. Har en Basset Fauve som tod ocj skällde på en fyrhjuling i tre minuter innen hon vågade sig fram! och har efter detta sökt väldigt trångt en period men driver i alla fall normal längen för åldern och erfarenheten ca 25-30 minuter. Innan Spökena tog tag i huvet på henne, var hon upp på 40-50 minuter.

/Griffon fauve

Publicerat
Har en wachtel/gråhund som är 1,7år o som gör sin första säsong nu i skogen, o hon driver det mesta med skall i 7-800m för att sedan återvända. han har väl ett inte så utbrett sök men finns djuren i närheten så hittar hon dom.. men nu så har hon börjat skita i rådjuren o bara sticker efter i 50 m tyst för att sedan återvända. hon verkar inte tycka att det är intressant men det verkar som om hon inte vågar sticka på spåren av nu någon konstig anledning. är det spöken i huvvudet som ställer till det nu, för hon har gjort det tidigare o hon har inte varit med om något speciellt med just rådjur, inget är skjutet för henne.

Någon som har någon idé eller behöver ajg inte oroa mig för hon e juu trots allt unghund än??

mvh jakob

Varför skaffar man en Grå/Wachtel till Rådjur???

Kan det inte vara så att den nedärvt en hel del av Gråhundens ställande egenskaper så att den inte tycker det är så intressant/kul med rå som bara kutar och kutar??

Känner igen detta från andra ställande raser, stannar de inte så man kan skälla ut det så är det tråkigt.

/Mac

Publicerat
  • Författare

Ja varför skulle hon inte jaga rådjur, hon är väldigt väldigt liten i storlek o hon driver allt utom gris i 7-800m, o jag ser inte varför hon inte skulle kunna jaga rådjur!!

men det var ju inte frågan. frågan var om injagandet??

Idag så släppte jag henne o det kändes som om hon inte vågade ta an löpan eller att hon hade svårt att hittta den, hon hittad dock get o kid men verkade ha mkt svårt att hitta dom. börjar gissa på noskvalster, framför allt på att alla andra hundarna visa samma symtom med snysningar mm

blir koll på tisdag hos vet.

//jakob

Publicerat

Spruta tiken mot kvalster en gång för alla, låt henne inte träffa andra hundar, sätt dig på stubbe och låt henne söka ut dvs förbättra söket avsevärt mot att du presenterar djur för henne, ta det lugnt med unghunden(ar) och låt inte din iver ruinera en framtida investering...

Publicerat

Vet inte hur du har gjort tidigare under injagningen, jag brukar inte ha så bråttom, röja pass är en bra inlärning, hunden hör vart du är och vågar söka sig ut själv, bygga torn är en annan bra metod, vill hon inte ut så bli inte irriterad det blir bara ännu mera fel, gå ut med henne ensam så känner man ingen press att prestera, lite allmänna tips och inget personligt.

Vart håller du till?

Publicerat

Är en gråwachtel som driver rådjur hypotetiskt sämre än en stövarblandning, vorsther eller en vanlig snabbsprungen och uthållig Wachtel eller spaniel?

Ytterst är det ju tidsaspekten vs hundens drevfart som är det kritiska, tillika snöförhållanden och kyla. Finns ju få mer snabbsprungna hundar än vinddrivande vorsthrar, ändå är acceptansen större där.

Det är svårt att göra en Wachtelblandning helt rådjursren, speciellt tror jag som unghund när allt är nytt och kul.

Som det låter har du nog ett ämne som kan vara väldigt utvecklingsbart, har själv ett annorlunda problem då då min 10 månaders gråwachtel drev/ståndskallade i nästan 2 timmar i går. Är nog mer bekymrad över det i detta stadium.

Publicerat
Är en gråwachtel som driver rådjur hypotetiskt sämre än en stövarblandning, vorsther eller en vanlig snabbsprungen och uthållig Wachtel eller spaniel?

Haha, som ett brev på posten :D

Anledningen till min ståndpunkt är att en wachtel kan vara nog så uthållig på rådjur. Inget fel i det så länge drevtempot är relativt lågt, vilket ofta betyder att de är spårnoga. Gott så. Men när det korsas in t.ex gråhund så blir det ju sällan en hund som är mindre envis än en wachtel, som dessutom jobbar mer i vind (oftast) vilket ger ett högre tempo. Hinner då inte rådjuret hitta på nåt rackartyg så vinddrivaren springer bort sig så är risken att det blir en jakt som går onödigt fort och i olyckliga fall alldeles för länge. Nästa gång det rådjuret får t.ex en tax, basset, drever efter sig så blir det långskjuts direkt för att när det skäller bak i hasorna så är det bäst att byta län fort som helvete för nu blir det åka av. Det är min erfarenhet av dessa snabba, företrädesvis blandraser.

Sen finns det de som fungerar jäkligt bra, inget snack. Men jag är ändå av den åsikten att när det är frågan om korsningen wachtel och gråhund så är ju själva idén att den ska bli lite vassare, lite smartare, lite modigare etc etc. Då kan jag tycka att det finns bättre lösningar om man vill ha en hund som jagar rådjur.

Kan ta mitt pucko som exempel, hon är åt helvete för snabb för att jaga rådjur om hon skulle hålla i bortåt 15-20 minuter. Nu kör hon 6-7 minuter som längst, rätt hackigt för att hon har för bråttom och blir snabbt bortfintad. Normalt blir det 2-4 minuter, då hinner viltet ut ur såten och hon är snabbt tillbaka för ny jakt. Hon är för vek för att ge sig in och härja bland grisarna, men det är inte min huvudsakliga inriktning med henne, det är rådjur och dov. Hade det varit gris och hjort så hade det inte blivit en spaniel, snarare en wachtel. Vore det gris och älg skulle det blivit en spetsras.

Din Saurus är en pärla, han jagar allt precis som jag önskar att jag hade en wachtel som gjorde.

Men nu ser det ut som det gör idag, många olika viltarter. Vi vill skjuta allt det som kommer i pass. Då kan en blandras vara en bra kompromiss.

Min nästa jycke kan mycket väl bli en blandras, och den kommer säkert bli en jävel på rådjur bara för det :huh:

Publicerat
  • Författare
Vet inte hur du har gjort tidigare under injagningen, jag brukar inte ha så bråttom, röja pass är en bra inlärning, hunden hör vart du är och vågar söka sig ut själv, bygga torn är en annan bra metod, vill hon inte ut så bli inte irriterad det blir bara ännu mera fel, gå ut med henne ensam så känner man ingen press att prestera, lite allmänna tips och inget personligt.

Vart håller du till?

Sen hon var ca 6månader så har jag kört väldigt mkt spår med henne, så detär hon riktigt duktig på, 24timmars eller massa vinklar, det e lugnt. Hade tänk lägga tyngden där ibörjan för att få i det lunga spårningen.

Nu i höst har jag börjat släppa henne o hon håller sig innom 50m men hittar hon någe spår eller börjar vinda så sticker hon o driver det hon hittar i 700m för att senare göra en fin återgång o återvänder. springer inte på när jag går i såtarna utan jag går sakta o låter henne springa, försvinner hon så väntar jag tills hon är tillbaka.

Men nu har hon haft svårt att hittat djuren eller ta spår. men den andra tiken har samma probelm när hon spårar så det blir till vet på tis för koll av noskvalster.

Men lill tiken min är inte så jäkla tuff av sig så hon är nog lite sen i mognaden..

men ju mer jag diskuterar detta, ju mer o mer övertygad blir jag att hon e ung än o att jag inte behöver oroa mig, men man vill ju höra det från andra att det funkar det man gör..

det blir ut att sätta sig i skogen o låta henne springa.

vad har ni för tips för försiktigare hundar?? låta dom mogna hemma eller i skogen på jakt??

mbbohman jag förstår vad du menar med ihärdigheten.

mvh jakob

Publicerat

Min unghund har betett sig så varje gång före och efter löp det har varit nu senast en hel månad före som hon börjar bete sig konstigt. Taskiga drevtider och långa sök i bakspår mm. Har en månad efter löp fått fart igen. Många säger att det inte alls har med saken att göra men jag kan inte hitta någon bättre förklaring ?

Publicerat

En liten tanke av en som inte har så stor erfarenhet av bastarder.

Men de flesta spetsar brukar ju lära sig att det inte lönar sig att springa efter rådjur eftersom de ändå aldrig stannar.

Är ju detta som är lotteriet med att köpa blandras, du vet ju inte vad det blir. Har träffat på en del spets/wachtel blandisar som funkar precis som en ren spets och aldrig skallar under drev.

Publicerat
En liten tanke av en som inte har så stor erfarenhet av bastarder.

Men de flesta spetsar brukar ju lära sig att det inte lönar sig att springa efter rådjur eftersom de ändå aldrig stannar.

Är ju detta som är lotteriet med att köpa blandras, du vet ju inte vad det blir. Har träffat på en del spets/wachtel blandisar som funkar precis som en ren spets och aldrig skallar under drev.

Vet man alltid vad det blir med en renrasig? Att en ren spets sällan skäller i löpan är ju sant, tyvärr finns det rätt många som inte heller skäller öht.

Hundar är ett litet lotteri generellt. Arv och miljö - inget är väl mindre viktigt än det andra.

Publicerat
Vet man alltid vad det blir med en renrasig? Att en ren spets sällan skäller i löpan är ju sant, tyvärr finns det rätt många som inte heller skäller öht.

Hundar är ett litet lotteri generellt. Arv och miljö - inget är väl mindre viktigt än det andra.

Missförstå mig rätt MKJ. ^_^

Vad jag menar är att han kanske fått en blandras som påminner mest om en spets till arbetssättet och kanske blir rådjusren efter hand som rutinen kommer. Kan ju mycket möjligt bli så att den inte skallar mer än vid fast stånd.

Publicerat
  • Författare
Missförstå mig rätt MKJ. :)

Vad jag menar är att han kanske fått en blandras som påminner mest om en spets till arbetssättet och kanske blir rådjusren efter hand som rutinen kommer. Kan ju mycket möjligt bli så att den inte skallar mer än vid fast stånd.

Förstår vad du menar Musköt, mkt möjligt att det är så. Min tanke var ju mer åt att hon hade sån jädrans intresse för allt klövvilt innan, men visst måste det väl vända någon gång att intresset inte längre finns för djur som löper för mkt.

TRor dock att hon är för feg för att våga stånd själv som det ser ut nu iallfall, men det kravet har jag ju o andra sidan inte heller. dennna höst var ju bara en hopp o lek höst för henne

mvh jakob

Publicerat

Mogna hemma eller i skogen är en bedömnings fråga det som passar den ena passar inte den andra, men sätt dig i skogen du och dra inga djupa suckar över hundens närvaro, tälj en barkbåt eller kola in en snygg gran till jul.

Publicerat
  • Författare
Mogna hemma eller i skogen är en bedömnings fråga det som passar den ena passar inte den andra, men sätt dig i skogen du och dra inga djupa suckar över hundens närvaro, tälj en barkbåt eller kola in en snygg gran till jul.

fan att julgranen redan är huggen då=)

det får blir en barkbåt iallfall.

hur har du gjort i din injagning med laikorna??

Publicerat

Jake ut i skogen med hunden så kommer problemen o lösa sig. Söket på en hund tror jag tyvärr inte man kan göra så mycket åt men det lär bli bättre när polleten väl rammlar ner. Sen kan det facktiskt va så att din hund helt enkelt tröttnat på rå, vet ett par valpar ur min kull grå/wachtel som inte jagar rå. Jag tycker du ska kolla hunden hos en vet så du får reda på om den har tex noskvalster, sen är det bara ut i skogen så mycket som möjligt det är den enda medusinen :rolleyes:

Daniel

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

Användare som läser detta 0

  • Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.