Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hornady 80grain FMJ + Norma 204... Vågar jag gå högre? (243win)

Featured Replies

Publicerat

Var på skjutbanan idag och drog iväg en massa smällar med varierande laddning från 43 grains - 45 grains. Sammanlagt blev det 13 skott och alla satt inom 35mm i sidled men spred en del i höjdled. Däremot satt grupperna tätare och tätare ju hårdare laddning jag testade. 45 grains hade 3 skott inom 12mm och ett kastskott så det blev omkr 35mm(sköt 4-skottsserier).

Så frågan är ifall jag vågar gå nå högre i laddning. Jag har inga tecken på högt tryck och slutstycket går inte tyngre än vanligt att öppna. Däremot ser jag att Norma listar 44 grains som maxladdning och det har jag ju redan överstigit. Tänkte isf köra 5-skottare på 50; 50,2; 50,4; 50,6 och kanske 50,8. Har laddat en del och har sett tecken på höga tryck på andra laddningar men inte just den här. Vet också att Norma använder magnum-tändhattar och har fega laddningar i laddtabellen.

Vad tror ni? Vad beror egentligen spridning i höjdled på? krutgaserna ville på dom lättare laddningarna, ibland åka upp lite efter "hylsnacken", eller vad det nu heter:). Det känns som att det borde påverka hastigheten

Har även testat VV-160 och fick bra träffbilder men då var jag tvungen ladda så jäkla hårt så den laddningen vill jag inte gärna använda

Publicerat

Eftersom du frågar är svaret enkelt - du skall inte gå över tabellvärdena då du riskerar din egen och kanske andras hälsa.  Du kan ha för högt tryck utan att du vet om det. Lek inte med vapen utan att veta vad du gör.

Publicerat
  • Författare

Jo iofs men eftersom det inte visar några trycktecken så kändes laddningarna säkra. Jaja jag får väl försöka med någon annan kula då

Publicerat

Deta är i all välmening ;)

Men att gå från 45gr till 50gr när 44gr är listat som maxladdning  :o :o :o är över gränsen alla gränser för vad som är bra :- ???

Om du du ska öka ladningen mer så gör det i steg om MAX 0.1-0.2gr och ladda upp en eller två av varje laddning

När du får tecken på höga tryck så backa minst 0.3-06gr

Mvh Anders Hj 

Publicerat
  • Författare

Hehe tryckfelsnisse varit framme *host* *host*

Jag menade förstås att jag skulle gå från 45 till 45,6 med 0,2 grains ökning...

Så går det när man är trött.

Publicerat

Just därför man skall vara försiktig vid handladdning - detta hade kunnat hänt när du satt och laddade också... Då hade du inte svarat här idag... Ta en liten funderare ang laddning så ingen olycka händer.

Publicerat
  • Författare

Jag har laddat iaf i 2 år och har lite koll ändå. Visst kan sånna saker hända men för det första så skulle jag inte få i 50 grain utan att packa krutet hårt och för det andra så kollar man hylsorna så krutmängden ser normal ut. Jag är inte helt dum i huvet   :-

Publicerat

Jag har inte sagt att du är dum i huvudet. Men du verkar ha fått dig en bra tankeställare. Det är inte bra att göra misstag när man handladdar. Tänk på det bara. Och åter till mitt första svar - gå inte över tabellvärdena om du vill leva länge.

Publicerat
  • Författare

Köpte mig nå Lapua scenar 90 grain och det visade sig att dom gick mycket bättre. 12 skott inom 33 mm får anses som hyfsat, liggandes med väska som stöd. Ska testa hornadyn med vv-150 imorgon och funkar inte det så får jag satsa på scenar. Hoppas bara dom håller ihop så det inte blir köttfärs men det är iofs bättre än skadskjutningar

Publicerat

Pitepalt

12 skott på 33 mm, liggandes med ett jaktgevär, är rent ut sagt skitbra!

Den precisionen räcker och blir över för att träffa en orre på alla realistiska avstånd.

Hornadys 80 grains FMJ har jag bara testat i Normas fabriksladdning och den går fint i min bössa, en Sako Varmint .243W

3 skott serierna ligger i snitt på 15-17 mm.

Vilken utgångsfart har du på Scenarkulorna?

Vad är det för en bössa?

mvh Danne

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Oj har glömt bort min "gamla" tråd. Jag hade en Mannlicher men jag bytte bort den mot en zkw465 22 hornet. Blev aldrig riktigt nöjd med bössan trots att scenar funkade bra. Jag ville få helmantel att funka också men men... Nu testar jag laddningar till horneten... kan bli svårt att smyga sig inom skotthåll på tupparna med den  :-. Hmmm är nog dax att köpa en annan 243a :)