Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hur räknar NVV

Featured Replies

Publicerat

Det har fattats ett demokratiskt beslut om att det inte skall förekomma fler än 210 vargar i Sverige. Gilla det eller inte men beslut har fattats. Ur prop2008/09:210 ”Naturvårdsverkets delegationsbeslut ska ta hänsyn till naturliga variationer, exempelvis att antalet föryngringar varierar från år till år, och därmed utgå från en populationsstorlek som inte överstiger 210 vargar i Sverige.”

Varför sitter då NVV och räknar på en avskjutningsmodell som skall ge oss 191-230 (ingen modell bättre än 50% konfidens) vargar i vinterstam + 7%, 13%, 19% (NVVs forskare är oense) föryngring under våren? Det de sitter och jobbar med skulle alltså ge oss 204 – 274 vargar sommaren 2010. Med deras modeller och en 75% konfidens (om fördelningen är symetrisk) skall det skjutas 34 + 64 = 98 vargar vintern 2009/10 för att populationsstorleken inte skall överstiga 210 sommaren 2010. Jag hittar ingenstans i propositionen, betänkandet eller utskottets förslag som indikerar att man har beslutat om något annat än "populationsstorlek som inte överstiger 210 vargar i Sverige.”

Så till frågorna: Kommer mitt förbund att ifrågasätta varför naturvårdsverket försöka göra en "Joe Labero" och trolla till det med sina egna siffror och riksdagens beslut? Om så är fallet hur skall mitt förbund agera? Eller har ni hittat stöd för det uppdrag som NVV håller på med. En modell för en vinterstam om ca 210 individer.

Tacksam för svar.

//Gunnar

Publicerat

För det första tror jag ärligt talat inte att NV försöker mörka, luras eller vilseleda. Ända sedan det envisa hävdandet att vi bara har 1000 björnar i landet har det funnits en utbredd misstro mot NV, helt logiskt, men idag upplever jag att det blåser andra vindar. Så efter att nästan dagligen ha varit i kontakt med dem senaste tiden för att försöka få till vinterns jakt tror jag personligen att de gör exakt så gott de kan.

Om vi ska börja från början så har vi mycket riktigt ett tak på 210 individer. Vad man lätt glömmer bort är att vi också har ett "golv" på 20 föryngringar eller 200 individer. Vi ska alltså ha en jakt + skyddsjakt + annan avgång som ger oss 200-210 individer. En helt omöjlig uppgift om man betänker att den årliga tillväxttakten varierar, utan synbar anledning, mellan minustillväxt och + 30%. Det enda logiska i mina ögon blir då att räkna med en medeltillväxt. Även denna har varierat över tid med de siffror du nämner och givetvis argumenterar vi för att den senaste tidens högre tillväxt ska användas men det finns faktiskt rationella argument även för att använda andra siffror. Jag tror helt enkelt att vi får använda någon gyllene medelväg och sedan korrigera, uppåt eller nedåt, vid nästa års jakt. Att pricka mellan 200 och 210 individer är faktiskt helt omöjligt och lyckas man är det nog mer tur än skicklighet, särskilt om vi betänker invandring / utvandring och att andra länder numera skjuter en del av våra vargar...

Så det enkla svaret är att det inte finns någon vattentät modell. Det troliga lämpliga jaktuttaget ligger någonstans emellan 20 och 40 vargar om man ska ha något utrymme för skyddsjakt också. Närmare än så kommer man nog tyvärr inte. Nu får vi den 15/12 se vilket antal och vilken modell för jakten man föreslår men givetvis verkar vi för en så enkel och omfattande jakt som möjligt. Några drygt 100 vargar i avskjutning som andra föreslagit är dock inte aktuellt och ger oss en hel del bekymmer.

Publicerat
  • Författare

Tack för svaret.

I propositionen står det att man skall ta hänsyn till variationer i antal föryngringar men ingenting om att man skall ha en marginal till att populationen inte skall överstiga 210 individer. Där vid lag ger det att det är viktigare att antalet inte överstiger 210 än att antalet föryngringar är 20/år. Om uppdraget visar sig vara omöjligt i framtiden så får man ta ett nytt beslut.

Jag har ingen uppfattning huruvida NVV mörkar eller är helt rätt. Därför utgår jag från att de gör sitt uppdrag efter bästa förmåga. Det jag är upprörd över är att enligt min tolkning så har de uppfattat sitt uppdrag fel. Jag skull näppeligen undkomma en fortkörningsbot om jag körde 140 km/h på en 110 sträcka med hänvisningen att jag behöver en marginal i min missvisningsmodell av hastighetsmätaren. Skall marginalerna vara åt något håll så skall de vara åt andra hållet.

Skall jag tolka det som att SJF är nöjd med NVVs tolkning av uppdraget, och att om NVV skall anmälas till riksdagens ombudsmän så är det inte ni som tänker göra det?

/Gunnar

Publicerat

Du har helt rätt i så motto att taket är ett tak och det går inte att misstolka. Vi ska ha max 210 vargar. Det finns dock en lång rad praktiska problem, bland annat bara en sådan sak som inventeringen och snöbristen. Ett redigt snöväder i söder så kanske vi upptäcker en bunt nya vargar.

I mina ögon är det därför extremt viktigt att vi nu fokuserar på att hitta varenda varg där ute. Varje extra varg vi hittar kommer att avspegla sig i en ytterligare att skjuta nästa vinter.

Vargens biologi gör dock att vi knappast med en etiskt riktig jakt kan jaga annat än under december - februari, såvida vi inte knallar in och tar valpar. Därför blir det svårt att korrigera misstag, vare sig det handlar om en för stor eller en för liten avskjutning, direkt.

Nu är det inte jag som bestämmer om vi ska anmäla NV eller inte men jag gissar att en anmälan det första året är tämligen fruktlös. Ser man enbart till forskarnas förslag så spretar även de rätt duktigt och det är som jag sa tidigare nästan omöjligt att pricka rätt i detta. Jag tror också att du underskattar konsekvenserna av att skjuta ned stammen för hårt. Jag tänker då inte på vår inhemska opinion utan det faktum att vi gentemot EU ska förklara hur vi kan jaga en art som inte har "gynnsam bevarandestatus". Så detta är tämligen komplicerat och jag tror att vi får ha en del överseende med att såväl NV som jägarna får prova sig fram en del. Vi vet t ex nästan ingenting om effekterna av att skjuta bort olika vargindivider i en flock. Blir de mer eller mindre skygga t ex ?

Facit på om NV tolkat uppdraget rätt får vi först då jakten och vårens inventeringar är avslutade. Tills dess tycker jag personligen vi ska fokusera på jakt och inventering så att vi kan visa hur många vargar det verkligen finns.

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.