Publicerat December 4, 200916 yr Hej! Nån som har en fotogenvärmare frå Jula? http://www.jula.se/fotogenvarmare-6-5-l-128098 Funderar på att köpa en idag men den ska isåfall användas i åtekoja. Har en sån där fotogenlampa, typ tryckgrej o den väser ju som bara den. Gör fotogenvärmare det oxå? Luktar den ? Har bra ventilation och Höööög "skorsten" så det bör funka.
Publicerat December 4, 200916 yr Lånade en snarlik modell å hade i köket när sotarn dömde ut skorsten mitt i januari den var då ljudlös men jag tror att man var tvungen att ha god ventilation som det heter, tror den skulle funka bra i en vakkoja
Publicerat December 4, 200916 yr Har en stor av märke POD. som jag har använt många timmar, den är knäpptyst och genererar väldigt mycket värme, dock är det ett sk. tippskydd på den som slår igen över lågan med en jävla smäll om man nuddar den minsta lilla. Ventilera ordentligt så blir du nog nöjd!
Publicerat December 4, 200916 yr Hej!Nån som har en fotogenvärmare frå Jula? http://www.jula.se/fotogenvarmare-6-5-l-128098 Funderar på att köpa en idag men den ska isåfall användas i åtekoja. Har en sån där fotogenlampa, typ tryckgrej o den väser ju som bara den. Gör fotogenvärmare det oxå? Luktar den ? Har bra ventilation och Höööög "skorsten" så det bör funka. Hade en liknande modell i griskojan tidigare men den osade nå't förjävligt, dessutom är ju lysfotogenet svinaktigt dyrt. Köpte då på Jula en gasolkamin modell pytteliten för engångstub gasol och den funkar kanon och luktfritt men vet ju inte om den finns kvar hos Jula. Använder gasoltuberna från Bilbutteriks, ja Biltema då och de kostar 60-70 spänn för ett fyrpack och varje tub räcker gott å väl i ett par/tre timmar på full effekt. UPPDATERAT EN STUND SENARE Det ser inte ut som om Jula har denna värmare kvar men man kunde få ett helt kit för en facil kostnad hos annan leverantör. gasolkit.bmp
Publicerat December 4, 200916 yr Författare Ser ju bra ut men inte i mindre utrymmen än 20 m3 om jag läst rätt o så stort är inte kojan. Funder på ett litet campingkök men då blir det ju öppen låga. Har nu plåtburk med värmeljus i men tycelr det luktar bränd plåt o stearin... o så blir det lite ljus från hålen. Har någonstans en liten kamingrej som drivs på kemisk ren bensin men hittar inte den.... köpt i tyskland för många år sen. Är gjord för att användas som värmekälla på pass. Man ser inte ens om det brinner i den... känner bara värmen men om den är speciellt säker med nuvarande mått vet i faen.. Bensin är ju rätt brännbart... O jag vet faen inte var den är.... sisst jag såg den va på vinden o det är nog 20 år sen.... nu har det kommit till en meter barngrejer som täcker hela vinden men det isolerar ju en del...
Publicerat December 4, 200916 yr Ser ju bra ut men inte i mindre utrymmen än 20 m3 om jag läst rätt o så stort är inte kojan. Min koja är 3 X 2 meter och jag kör på full effekt tills imman är borta och sedan på halv fart och det funkar bra fast visst, kojan är välventilerad och det krävs väl om man inte ska tuppa av. Det kanske är denhär värmaren du vill ha.
Publicerat December 4, 200916 yr Författare Jaha... så har jag letat efter den kamin jag vet att jag har i typ flera år... Frågar frugan som precis kom hem om hon sett en grå plåtburk med massa fyrkantiga hål i med ett hantag på någonstans på vinden? -Den står bakom ventilationstrumman, sa hon... O ja, visst faen gjorde den det.... O så fick jag ett nytt bevis varför man är gift Läste lite på den o kollade nätet.. hittade denna sida http://www.scherning.de/Lampen/OEM_Katalyt.htm Ska visst gå att elda med Akrylatbensin. Min ser dock lite nyare ut... bara en massa fyrkantiga hål iallafall annars så är den exakt likadan och samma texter på den. Sånt här värmer en smålänning
Publicerat December 4, 200916 yr Jaha... så har jag letat efter den kamin jag vet att jag har i typ flera år...Frågar frugan som precis kom hem om hon sett en grå plåtburk med massa fyrkantiga hål i med ett hantag på någonstans på vinden? -Den står bakom ventilationstrumman, sa hon... O ja, visst faen gjorde den det.... O så fick jag ett nytt bevis varför man är gift Läste lite på den o kollade nätet.. hittade denna sida http://www.scherning.de/Lampen/OEM_Katalyt.htm Ska visst gå att elda med Akrylatbensin. Min ser dock lite nyare ut... bara en massa fyrkantiga hål iallafall annars så är den exakt likadan och samma texter på den. Sånt här värmer en smålänning Pussa frugan! Å kanske köp en trisslott, det verkar ju var din turdag idag! Du kan väl vinka åt oss andra när du skrapar månadsklöver i morgonsoffan...
Publicerat December 4, 200916 yr tom målburk + TP+ isopropylalkohål = värmare kostnad runda 100 kronor. denna avger ingen lukt då det är ren sprit som bränns. och ju högre alkohålhalt destu mindre kondenstation får du i vakkojjan. denna flaska är 99%. ämnet som blandas med bensinen så att den binder vatten i bensin tanken. används också som desinfektions medel. funkat snor bra för mig. men blev endå en stor flopp då alla på detta forum är räddare för eld än vad djur är. http://www.jaktsnack.se/index.php?showtopic=21825&hl=