Publicerat December 5, 200520 yr Hallå alla vapenkunniga! Går det att borra hål i pipan på en 640 och där montera en klack för att sätta ett Aimpont QR fäste med aimpoint Comp M2 på? Tanken skulle i så fall vara att sätta ett Leupold QR med kikarsikte på "ordinarie" plats. Med bytessystemet kommer jag slippa ta med mig både hundförarbössan och magnumstudsaren när jag skall på jakt.
Publicerat December 5, 200520 yr Det går säkert, men ställer krav på monteringen så vinklar mm blir rätt. Ett alternativ är dock att ha både aimpointen och kikaren på samma plats så att säga och använda samma klackar. Då kan du bara ha olika ringar till rödpunkten och kikaren...
Publicerat December 6, 200520 yr Författare Det är ett alternativ om det finns något snabbfäste som är starkt nog att hålla ett aimpoint i en ring. Vilket fäste skulle det vara?
Publicerat December 6, 200520 yr Författare Tyvärr uppommer då ett par problem: 1) Ringar säljs väl i par? Jag behöver ju bara en tilll aimpointen 2) Kikaren som jag vill kunna sätta på har 26mm tub. Vad jag kan hitta finns varken Warne eller QRW för den diametern. Blir kanske bäst att låta en kompetent smed montera aimpointen på pipan. Men var få man tag på en Aimpoints QR-fäste?
Publicerat December 7, 200520 yr Hallå alla vapenkunniga!Går det att borra hål i pipan på en 640 och där montera en klack för att sätta ett Aimpont QR fäste med aimpoint Comp M2 på? Tanken skulle i så fall vara att sätta ett Leupold QR med kikarsikte på "ordinarie" plats. Med bytessystemet kommer jag slippa ta med mig både hundförarbössan och magnumstudsaren när jag skall på jakt. Lim????
Publicerat December 9, 200520 yr Hallå alla vapenkunniga!Går det att borra hål i pipan på en 640 och där montera en klack för att sätta ett Aimpont QR fäste med aimpoint Comp M2 på? Tanken skulle i så fall vara att sätta ett Leupold QR med kikarsikte på "ordinarie" plats. Med bytessystemet kommer jag slippa ta med mig både hundförarbössan och magnumstudsaren när jag skall på jakt. Låter som en fråga till Håkan här på forumet kolla med honom...
Publicerat December 9, 200520 yr Tjjjjjjjjjjjaaaaaaaaaaa.Nu ska vi se. Om du ska kunna se de vanliga sikterna på pipan ska du sätta stålklackar al la Warne/Leup. på lådan. Sedan sätter du kikaren i Warne eller Leupold QRW ringar . Dessa är i stål så de håller din komp lätt i en ring.Visst kan du även ha Aimp. original snabb. Men det blir knappast bättre eller billigare. Kompen är väl 30mm. eller?. Hur som helst, ja du får köpa två ringar om ingen har någon liggandes där en är sönder. Och 1" går att köra upp till 26 mm. lätt.
Publicerat December 9, 200520 yr men hörredu, nu kom jag på lösningen, någon sorts lång skena, som bygger lite uppåt men som ger extra skruvmöjligheter ovanför lådan, där du kan ha QRerna till kikarn som de ska vara och ett QR till COMPet i mitten ??? Tål att funderas på tycker jag nog... haha, ivar har hittat på ännu en säkert jättedålig ide ;D
Publicerat December 9, 200520 yr Eftersom du har en lång låda, finns det knappast någon vettig anledning att ha en COMPM2 om du nu inte redan äger en sådan, då är det ju vettigare med en 7000L eller en 9000L som är lång nog för två montagepunkter. Då kan du utmärkt köra Warne fästen på både aimpoint och sikte, vilken amatörsvarvare som helst kan svarva upp ett par Warneringar till 26mm, och det tar inte många minuter. Personligen hade jag valt Apel/recknagel vridmontage då det är snyggare och smidigare. Vill du köra skenlösningen så finns det Militära ARMS fästen som låser en aimpoint på en punkt. Det har jag själv valt till min M2 på hagelpumpen. ARMS tillverkar förövrigt kikarfästen med och de har grundmurat rykte bland militära specialenheter. Det är dock viktigt att tänka på att de inte har weaverstandard utan militär Picatinny Mil-spec 1913 standard. MVH Håkan
Publicerat December 11, 200520 yr Författare Tack för svaret Håkan!! Jag har redan en M2 eftersom jag fick den till ett mycket bra pris. Just nu lutar det åt att beställa Warne i 1" och 30mm. Apel/Recknagel må vara vackert, men bössan i övrigt är ful som stryk ;D och det lär inte ett snyggt montage ändra på.