Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

fulltånge kniv

Featured Replies

Publicerat

Tjena alla jägare.

Tänkte att jag sätter ut min senaste fulltångare här för kommentarer. Har varit flitig på sistone innan jul. . Era kommentarer till kniven vill jag dock ha ;) Det lär man sig på också om det kommer olika åsikter.Det är ju trots allt till er jägare jag gör knivarna till när jag får tid. För övrigt har jag alltid diggat den här sajten sten hårt och fortfarande gör.

mvh Kimmo Lilja

Ha de alla göbbar i stugorna.

mvh Kimmo Lilja

ebe33ab58baee7176a8239b.jpg By ImageHousing.com

9033c7f57b6e74d74b7805e.jpg By ImageHousing.com

52827ad63612cbd0957f637.jpg By ImageHousing.com

81e5fb5ea85cb82b799b11b.jpg By ImageHousing.com

Publicerat

ja vad ska man säja elakt snygg kniv ;)

Publicerat

Vad är det för träsort i skaftet? Gör du bladet från scratch eller köper du ett färdigt ämne?

Himla läcker!

Publicerat
  • Författare
Vad är det för träsort i skaftet? Gör du bladet från scratch eller köper du ett färdigt ämne?

Himla läcker!

Tjenna och tackar.

träd sorten är viril björk jag olje färgad.

låtit sedan skafftet ligga i ett olje bad och dra in in oljan ordentligt för att bli vatten beständigt. Oljeblandningen är kokt linolja, balsam terpentin. Sedan får skaftet torka några dagar så att oljan härdar och blir hårt i skaftet. Balsam terpentinet hjälper oljan att impregnera trät ordentlig och att oljan härdar och blir stenhårt.Sen är det bara att polera som en bäng igen så får man en fin lyster och vattentät yta.

Bladet slipar jag själv fram försiktigt i vatten och min bror härdar dom i verkstan. Just den här är ca 57- 58 hrc.Sandvik stål.

mvh Kimmo Lilja

Publicerat

57-58 hrc sandvikstål? means what? ;)

Publicerat
  • Författare
57-58 hrc sandvikstål? means what? ;)

hrc betyder hur hårt stålet är härdat. 57 hrc och uppåt mot 60 hrc är enligt min mening mycket bra. Håller skärpan bra men är samtidigt inte svår att skärpa till om det behövs. Vissa japanska stålsorter kan vara härdade till 62 hrc och de blir riktigt vassa och håller skärpan länge, men om du ska skärpa dom när de väl blivit slöa kan det vara mycket svett o tårar.

Hoppas att detta gav lite svar till vad hrc är.

mvh Kimmo Lilja

Publicerat

Som vanligt otroligt vackra verk. Jag skulle uppskatta att se lite bilder under tillverkningfasen :rolleyes:

Publicerat

HRC står för Hardness Rockwell C, är ingen kniv kunnig person men har gjort en lansering på slitdelar till en tallrikskultivator där vi gick från HRC 51 till 55, jättebra i teorin som skulle ge 25% längre livslängd på slitdelarna. Problemet blev att dom sprack i i bulthålen i stället, kostade oss 21 miljoner ungefär och ca 1697 arga telefonsamtal på 17 språk :rolleyes:

Publicerat
  • Författare
HRC står för Hardness Rockwell C, är ingen kniv kunnig person men har gjort en lansering på slitdelar till en tallrikskultivator där vi gick från HRC 51 till 55, jättebra i teorin som skulle ge 25% längre livslängd på slitdelarna. Problemet blev att dom sprack i i bulthålen i stället, kostade oss 21 miljoner ungefär och ca 1697 arga telefonsamtal på 17 språk :rolleyes:

Hehehe... Fast nu vare nog allt annat än knivblad :lol::P