Publicerat December 5, 200916 yr Så då var det dax för mig och polaren att sitta och vaka för första gången i mitt liv Bra Koja finns, nytjärad åtelplats med massor av mat Vad ska jag tänka på ? Där finns belysnign men frågan är hur man ska göra, då batterierna inte är de bästa, och slår man igång belysningen när grisarna e på plats så finns de väll risk för att de sticker ? Vi tänkte sitta mellan 21-02 ungefär , har bara suttit på vanligt pass i 2 timmar innan så det blir ju säkert en utmaning att sitta still och tyst så lång tid. Ge gärna några bra tips på sånt man kanske inte tänker på första gången
Publicerat December 5, 200916 yr Hinner bara med ett enda tips och det får bli skottet. Följ frambenet upp till halva grisen och tryck av där. Du slår då av bogarna och träffar troligen ryggraden samt lungorna så grisen blir "troligen" på stället. Skit jakt /Lasse
Publicerat December 5, 200916 yr mitt tis är att inte sitta bägge samtidigt.. är stor risk att ni inte klarar av att vara tysta så länge. och framförallt försök inte att skjuta båda två.. är stor risk att det går åt skogen då.. annars önskar jag lycka till och hoppas verkligen att det kommer fram något!
Publicerat December 5, 200916 yr Mitt tips. Om det är kallt så ta på er ordentilga kläder. För om man fryser är det svårt att sitta stilla. Inge vidare att skjuta heller.
Publicerat December 6, 200916 yr Författare Jaha då lärde man sig lite nya saker Först och främst satt vi helt för lite tid, polaren ville hemåt vid 01 och innan dess e det svår att skjuta gris här. Belysningen som finns funka inte bra då man drog igång den så började converten eller va den heter pipa och tjuta så den fick vara avstängd, sen saknades den där perfekt helmånen som gör så mkt. Vi fick se ett råddjur i alla fall glufsa i sig potatisen Så det e bara att ta nya tag med att fixa belysning och bättre tålamod på polaren
Publicerat December 9, 200916 yr Att skaffa en klocka som man ställer i maten och som stannar när den välts tycker jag är bra. Då kan man föra statistik över vilka tider grisarna kommer och man kan efter ett tag hitta ett mönster som gör att man kan sitta där vid rätt tidpunkt. Annat tips är att tänka på att kompensera vid skytte i mörker, ofta skjuter man lågt när det är mörkt.
Publicerat December 10, 200916 yr Vad jag har märkt börjar grisarna sitt födosök när det blir mörkt, så ni bör nog vara på plats mycket tidigare. Jag skjöt en gris på åtel kl 16:55 senaste fullmånen...
Publicerat December 10, 200916 yr Finns massor med tips. För det första se till att det finns friska batterier i belysningen. Varma kläder så att ni inte fryser, sitta och huttra är ingen bra idé. Käka ordentligt innan så att ni inte blir hungriga. Se till att sitta bekvämt, det blir väldigt svårt att sitta still när benen börjar domna och träsmaken kommer krypande. Fast sitt inte för bekvämt, snarkningar skrämmer gris. Skjut inte första bästa gris ni ser, kommer en så kommer det fler för det mesta. En riktigt saftig ficklampa är ingen dum sak att ha med sig. Gå ut i tid, helst när det fortfarande är ljust. Minimerar risken för att snubbla runt och föra en massa liv.