Publicerat December 5, 200916 yr Precis hemkommen efter åtskilliga mil på grusvägar och försökt fått tag på min 16 månaders gråhundshane. Tog upp en kviga vid nio tiden på morgonen efter ha låtit honom "skälla fast" knappt två timmar kom jag in bara för att konstatera att det var ett ej skjutbart djur då vi bara har kalv kvar. Där va första inkallningsförsöket som sket sig duktigt... Sken som påföljd men i helvete att han hade i tankarna att släppa. Nytt stånd/gångstånd 2 kilometer därifrån. Gör minst 4 inallningsförsök till under dagen där jag är under 60 meter ifrån hunden alla med samma jävla resultat. Så efter sju timmar och en sista monsterstöt så släpper han äntligen efter ett par km och vänder tillbaka. Vill ju givetvis inte köra och "jaga" hunden med bilen men med hårt trafikerade vägar som skrämmer så har man i mina ögon inte så mycket val. Kan tillägga att inkallningen fungerade perfekt i början av säsongen och inkallning under träning utan vilt är han som en ängel det är just när viltet står framför honom och han värderar vilket han vinner mest på, komma till husse eller förfölja älgen som flyr på ett otroligt lockande sätt och just idag var det tydligen inte svårt att välja. Jag är trött,hungrig och förbannad så alla j-vla rasfantaster som redan börjat knappa och vill förklara att jag valt fel ras gör er icke besväret! Tacksam för råd och tips...
Publicerat December 5, 200916 yr Kompisen lockar av sina jämtar utan bekymmer då dom skällt ett par timmar. Frågade hur han hade gjort för att lyckats med det och fick till svar, inkallning, inkallning och åter inkallning.
Publicerat December 5, 200916 yr En del av mina "kära" (hundjävlar), har en förmåga att göra som din, nämligen aldrig sluta skälla, jag har gjort som du, provat och locka av, men har kommit fram till att ju mer jag är efter hunden och tjoar ju mer triggar jag dom att skäla vidare. Så nu har jag ropat en gång på håll, så jag inte stöter för hårt och sen skitit i dom, kommer inte husse är det inte så kul och efter en 5-6 timmar och då släpper endel av dom och kommer hem, men jag har en tik som lätt skäller till mitt på dagen dagen efter, bra vid eftersök men i övrigt är hon mycket billig rätt ofta. Jag har inte något hundra procentigt svar, men att springa efter och truga funkar aldrig. Skaffa en bekväm bil! Det lär bli några nätter i den för din del är jag rädd.
Publicerat December 5, 200916 yr haha kul! Tänk posetivt, hellre en som jagar som helvete än en som skulle passa bättre nedgrävd
Publicerat December 5, 200916 yr haha kul! Tänk posetivt, hellre en som jagar som helvete än en som skulle passa bättre nedgrävd Håller fullständigt med dig Brukar alltid bli själv kvar i skogen...
Publicerat December 5, 200916 yr Författare "jag har gjort som du, provat och locka av, men har kommit fram till att ju mer jag är efter hunden och tjoar ju mer triggar jag dom att skäla vidare." quote Göran Precis samma känsla jag fick, hade jag inte vart nära på ett bra tag och när sen hunden hörde hur jag visslade så kunde man riktigt höra hur skall intensiteten ökade precis som om han trodde att jag var där och hejade på honom... Det värsta raseriet har lagt sig nu, kände faktiskt någon form av likgiltighet när det sista gången drog rakt ner mot vägen som är mer än livligt trafikerad. Ungefär som att ja ja spring ut där då hunnakräk men nu är det riktigt skönt att han ligger här helt utslagen på vardagsrumsmattan. Kan nog iaf va helt säker på att det inte är sista gången jag kommer hem vansinning från skogen, på´t imorgon igen bara...
Publicerat December 5, 200916 yr Jag är absolut säker på att alla hundar går att lära att komma under ståndarbete, tyvärr krävs det mycker mer tid hos dom hundarna som tycker det är roligaste som finns är att skälla... Tyvärr kan jag inte ge dig nått råd annat än att om du verkligen tycker det är ett probelm, då löser du det. Ta kontakt med nån kunnig innom dressyr och be om hjälp, gå en kurs. men som sagt, du ska nog tycka det är ett problem, annars kommer man inte lägga ner den tiden som krävs. Själv har jag suttit och eldat och svurit många timmar. Nej, jag kan inte heller locka in min hund under älgarbete. men som sagt, jag tycker nog inte att det är ett nog stort problem. Efter man kommit hem, torkat och sovit en stund så tänker man "ääh inte är det så farligt, han skäller ju iaf...lite frisk luft och motion har ju ingen dött av.... " Lycka till! att kunna locka in hunden är guld värt. Mvh Rikard PS. 7 timmar är bara början.......
Publicerat December 6, 200916 yr Inkallning kan man nog snart skriva ett eget kapitel i, det är så mycket, kontakt, samspel, funkar det inte utan älg så kommer man garanterat att misslyckas om det är älg, några tips. Välj signal, lär in den positivt, går bra att börja hemma, det ska löna sig att komma och det ska vara driv i stegen en signal ska vara som en labrador med mat så förstår du, gå ut och kör samma sak i koppel och spårlina, anledningen är att du ska kunna korrigera hunden om den inte minns tillräckligt. Lite kort om detta.
Publicerat December 6, 200916 yr I mitt fall och jag tolkar att trådskaparen har på samma sätt så är inkallning ings som hälst problem när hunden inte skäller, det fungerar varje gång 100%. det som jag tycker är svårt att träna är ju att jag kan hålla på hur mycket som hälst utan älg och det lyckas jämt. men ställ dit en älg och min hund får "lock i öronen". det handlar ju om att min hund tycker det är mycket roligare att skälla älg än att komma till husse. Det är som sagt svårt att träna då om jag försöker göra en inkallning när han skäller så resulterar det ju i 9ggr av 10 i att älgarna far och man har nyttstånd 1km bort. Men som sagt så är jag säker på att det går att lära han, bara det att jag inte har kunskapen eller motivationen. Mvh Rikard
Publicerat December 6, 200916 yr Man bygger in retningar när det första fungerar och att skriva allt blir nästan en roman om hur man går vidare och vilken dressyr metod man använder och varför, man kan ge generella tips på ett forum men gå in på individ känns fel då man bör se hunden, det är inte det att man inte vill men jag menar en sak och en annan kan tolka det på ett annat sätt.
Publicerat December 6, 200916 yr Min erfarenhet baserar sig på både älghundar och andra drivande raser. Den viktigaste träningen lägger man upp redan vid valp och unghundstiden - jagar hunder så blir den alltid mera jaktsugen ju äldre den blir.. Lovka in hunden och beröm jvligt mtcket när den kommer(låt det alltod gå nån timme med en sådan envis hund som din), nu till det jobbiga: Koppla aldrig hunden de första gångerna den kommer på inkallning!!!! Här gör många fel. Jag vet inte hur söket ser ut på din hund men fungerar detta behöver Du enbart fokusera på kontakt framöver och sommarträning, förutom jakten dvs. Det mest troliga är att din hund kommer att bli alltmer envis vad tiden lider - kännetecken för din ras(på GOTT och ont). Lycka till! RG
Publicerat December 6, 200916 yr Författare Många goda råd och mycket som man hört och läst innan. Precis som Rickard skriver så fungerar inkallningen utan älg på ett mycket tillfredställande vis. Likadant som jag skrev tidigare så fungerade inkallningen bra under tidig höst men ju mer han har fått smak på älg desto mer inser han nog tydligen att det är det som är det roligaste som finns. Gjorde faktiskt inte heller det klassiska misstaget att koppla upp honom och slänga in honom i bilen utan släppte tillbaka honom så han fick fortsätta skälla. Givetvis vill jag ha en envis rackare till hund som gärna får stå och skälla i 12-15 timmar bara JAG också vill det. Har vart något oroad över att söket vart i trångaste laget men den senaste månaden har det blivit vidare för varje gång så det blir inkallningen jag får lägga tyngden på ender vår/sommar. Va förresten ute på nytt äventyr idag, tog upp en 6-taggare efter knappt 10 minuter(alltså ej skjutbart) Gick förbi farsan i gångstånd och han gjorde ett försök på ca 40 meter vilket resulterade i att han lyfte på huvudet och noterade att där stod en gubbe och visslade för att sedan fara iväg i full fart efter en skenande älg. Rik av erfarenheter från gårdagen bytte jag nu taktik och vi åkte helt enkelt hem och drack kaffe, och efter bara 2,5 timmar efter älgen stod han helt plötsligt på gårdsplanen. Misstänker att älgen gick över en å men är inte helt säker annars vet jag ärligt talat inte varför han bröt. Vad tror ni om den taktiken smart eller korkat?
Publicerat December 12, 200916 yr Författare Samma visa idag och 10 timmars stånd. När man står ensam mitt ute i skogen i kolmörkret en lördagkväll och man hör att hunden kommit ifatt den där jäkla älgen 1,5 km bort efter vad man trott va en stöt som borde skickat iväg den till södra norrland undrar man både en och två ggr vad i helsike man håller på med. Blev dessutom 1,5 timme sen till ett kalas så man ligger kanske inte riktig på plus hos tjejen nu...
Publicerat December 12, 200916 yr En sak som är viktig när det gäller hundar i allmänhet är att man har befäst sitt ledarskap över hunden. Detta märks framför allt i situationer där hunden har annat för ögonen än just hundföraren. Men som med allt annat krävs mycket övning och övertygelser ifrån hundägaren när man ska få den att göra som man vill. Tror du att du misslyckas så misslyckas man. Man måste helt enkelt veta att hunden kommer på inkallning just för att du kallar in den, ovasett situation. Sen finns det svårare hundar att ha och göra med än andra. Detta är mina synpunkter. Men mina efarenheter är inte så stora när det gäller inkallning på ståndskall ännu men det kommer nog. Har fått hem en gråhund som ska med ut och jaga förhoppningsvis både älg och vildsvin.
Publicerat December 16, 200916 yr Hej mina personliga åsikter o erfarenheter i frågan är VISSELPIPA, vi tränar valparna redan från när de är så små att de börjar äta lite mat och de valpar som vi köpt in,direkt när de kommer... mkt bättre att blåsa in hundarna. o jäkl... i min låda när matte visslar långt o hårt DÅ kommer man. Det är dock svårare (men det GÅR ) att börja träna en äldre hund lycka till o som sagt angenämnare att ha en hund som skäller bra o länge än inte alls mvh prillan
Publicerat December 16, 200916 yr En sak jag har kört med till min är buttolon. Alltså rådjurslockpipan. Har dock inte fått tillfälle att locka av från stånd än, men i vanliga fall funkar det klockrent. Spelar ingen roll vad han håller på med, om jag ser han eller inte. Han kommer som ett skott ändå. Har lockat in han från 3-400 meter med den, och 800 meter som längst med busvisling. Min tanke med att använda just en sån sak är att minimera risken att röja mig när det väl börjar vara fråga om fasta såndskall.
Publicerat December 16, 200916 yr Jag har ägt en hel del hundar och visst är dom olika, men man ska nog göra samma med alla ändå. Träna inkallning 3 ggr så mycket som man skjuter för dom. Skjut aldrig utan att locka in hunden minst en gång. Släpp alltid till baka hunden minst en gång. Träna så länge hunden är i jaktbar ålder. Kort sagt träna,träna,träna. Innan man alls börjar så ska man ha klart för sej att det kommer att krävas mycket tid och att man kommer att få gå miste om en hel del skott chanser Dess utom så kommer man att tappa tid i skogen med hunden och det kan vara förödande för vissa som behöver mycket mer tid än andra. Jag är tveksam till att det är värt det till en ren jakt hund, ska man tävla med den i första hand är det en helt annan sak, och då har vi i mina ögon för få tävlingar i Sverige Sen så ska man aldrig lova att komma på något kalas under jakt sesång, det gör man när snön är för djup.
Publicerat December 19, 200916 yr Författare Glad idag!!! Fick upp en 4-taggare efter en halvtimma och efter att det sen skällt fast i knappt 3 timmar va jag inne på ca 100 meter visslade och hörde hur han som vanligt ökar intensiteten i skallet. Sitter dock bara tyst kvar och efter ca 5-7 minuter tystnar han och kommer till mig. Klappar om honom och skickar tillbaka honom till älgen... Ett stort framsteg för mig då man märker att det kan gå.