Publicerat December 6, 200916 yr Såg detta klipp på den ena sensationsblaskan vi har... http://www.aftonbladet.se/webbtv/nyheter/u...ticle6231750.ab Men detta är väl ett onaturligt beteende provocerat av den konstlade miljön som björnen lever i den här djurparken enligt de som anser att björnen är ofarlig för människor! Förvisso kan det väl vara så till viss del i och med att "killen" kom in i björnens privata område så att säga...men ändå...en nalle är en nalle och de gillar inte människor mer än på ett sätt...
Publicerat December 6, 200916 yr märkligt att aftonpisset tog nu först om detta, detta hände förra månaden redan, det som dom inte nämner heller är att han som hoppande var mentalt handikappad. björnen är från högholmen från helsingfors och heter Finn, skiten är jag har inte hittat en sak om hur det är för björnen. tydligen skiter folk i det. hur vet man att han överlevde ? en 9 mm i bröstkorgen är inte direkt som en ärtbössa... skulle vara kiva med lite lägerapport över nallen ingen liten nalle direkt Finn.
Publicerat December 6, 200916 yr märkligt att aftonpisset tog nu först om detta, detta hände förra månaden redan,det som dom inte nämner heller är att han som hoppande var mentalt handikappad. björnen är från högholmen från helsingfors och heter Finn, skiten är jag har inte hittat en sak om hur det är för björnen. tydligen skiter folk i det. hur vet man att han överlevde ? en 9 mm i bröstkorgen är inte direkt som en ärtbössa... skulle vara kiva med lite lägerapport över nallen ingen liten nalle direkt Finn. Det stod i nån artikel att båda opererats för sina skador, polisen råkade visst skjuta nallen i bröstet... Måste haft en bra effekt!
Publicerat December 6, 200916 yr asså, att hoppa in i ett björnhägn måste automatiskt generera en nominering till Darwin awards att påstå att björnen är ofarlig gör jag givetvis inte, men en björn i det fria väljer hellre att gå undan än att gå till anfall, undantaget om den känner sig trängd ellr blir överraskad. http://www1.nrk.no/nett-tv/klipp/426211 typ 2 minuter in i filmen bärplockare och svampletare lär inte ha någonting att frukta för björnar, jägare som smyger eller har en hund som "fegar ut" och springer till husse ligger lite sämre till, att stoppa in skallen i idet är inte heller någon bra idé men det förstår väl alla. Andreas
Publicerat December 6, 200916 yr "bärplockare och svampletare lär inte ha någonting att frukta för björnar" kan bara hålla med
Publicerat December 6, 200916 yr Författare märkligt att aftonpisset tog nu först om detta, detta hände förra månaden redan,det som dom inte nämner heller är att han som hoppande var mentalt handikappad. björnen är från högholmen från helsingfors och heter Finn, skiten är jag har inte hittat en sak om hur det är för björnen. tydligen skiter folk i det. hur vet man att han överlevde ? en 9 mm i bröstkorgen är inte direkt som en ärtbössa... skulle vara kiva med lite lägerapport över nallen ingen liten nalle direkt Finn. Ja, det hade varit på sin plats att berätta att han "inte var som eljest"... Nu har det iofs ingen betydelse för björnens agerande men man undrade ju verkligen hur f-n någon kan vara funtad som väljer att hoppa in i ett björnhägn. Hoppas att så väl nalle som offer klarade sig hyfsat i långa loppet. Jag tror inte heller att bärplockare och svampplockare har något att frukta för björnen i vanliga fall. Jag minns ej var jag läste det eller ens om det är sant men de två dödsfallen där björn anfallit människa i Sverige under de senaste åren var det i ena fallet en återvändande hund som fick björnen att anfalla människan och i andra fallet vet ingen vad som hände men där var tydigen inte offret helt nykter (2,8 promille...) och då kan ju vad som helst ha hänt. Vore intressant att veta vad som hände egentligen...
Publicerat December 7, 200916 yr Björnar är farliga, så enkelt är det. Om de vill så utgör de en rejäl risk för människor som råkar finnas i närheten. Och i takt med att björnstammen ökar så ökar även riskerna. Snart är väl björnolyckor så vanliga att de kommer upp i samma nivå som risken för att bli träffad av blixten... Nu är inte den liknelsen helt tagen ur luften. För hur liten den risken än är så är det många som är rädda för åskan. Och väldigt många människor vidtar försiktighetsåtgärder när åskan närmar sig. Det är ingen som skrattar åt den som inte vill ställa sig under största granen när åskan går. Men samtidigt är det många som skrattar åt att vissa av de som bor i de björntätaste områdena känner sig osäkra. MVH // Henrik som inte är rädd för varken åska eller björn. Men ändå respekterar farorna med bägge...
Publicerat December 9, 200916 yr Själv kan jag bara intyga att om man frivilligt går in bland björnar får man skylla sig själv. Jag tycker heller inte riktigt om att björnstammen skall kunna få växa sig lika tät som i världens björntätaste område heller... // Christer som bor mitt i smeten
Publicerat December 9, 200916 yr Ja, det hade varit på sin plats att berätta att han "inte var som eljest"... Nu har det iofs ingen betydelse för björnens agerande men man undrade ju verkligen hur f-n någon kan vara funtad som väljer att hoppa in i ett björnhägn. Hoppas att så väl nalle som offer klarade sig hyfsat i långa loppet. Jag tror inte heller att bärplockare och svampplockare har något att frukta för björnen i vanliga fall. Jag minns ej var jag läste det eller ens om det är sant men de två dödsfallen där björn anfallit människa i Sverige under de senaste åren var det i ena fallet en återvändande hund som fick björnen att anfalla människan och i andra fallet vet ingen vad som hände men där var tydigen inte offret helt nykter (2,8 promille...) och då kan ju vad som helst ha hänt. Vore intressant att veta vad som hände egentligen... Det ena var väl en jaktsituation där jägaren inte fick livet av en anfallande björn och det andra var en granne till mig som fick sätta livet till när han mötte en björn på farstukvisten. Stugan låg mitt inne i en by vad jag förstod. Sedan var det ju ett antal som blev svårt bitna förra året bla en skogshuggare som tvistar med staten om ersättning, Man får ju ersättning för rivna hundar men inte skogshuggare vad det verkar! Har varit nära att bli tagen själv men klarade mig, men hunden fick ena skinkan ihopbiten. Nu är det väl inte så ofta som det sker olyckor men det blir nog vanligare med ökande antal björnar.