Publicerat December 7, 200916 yr Jag har i helgen deltagit på min första drevjakt på gris. Vi var ett flertal jaktlag som gått samman med ett femtontal hundar och ett 60-tal passkyttar. Alla grisar tillåtna, utom givetvis kultingförande sugga. ..och det är detta jag funderar på. När vuxna hongrisar är tillåtna vid drevjakt, hur kan man utskilja de kultingförande? När syftet med jakten är att minska stammen vore denna typ av övningar tämligen meningslösa om hongris inte får skjutas.
Publicerat December 7, 200916 yr Alla grisar tillåtna, utom givetvis kultingförande sugga. .. Är ju runt och jagar en del och detta är vad som brukar gälla. Någon enstaka gång så har dom bara skjutit årsgris.
Publicerat December 7, 200916 yr Jag har i helgen deltagit på min första drevjakt på gris. Vi var ett flertal jaktlag som gått samman med ett femtontal hundar och ett 60-tal passkyttar. Alla grisar tillåtna, utom givetvis kultingförande sugga. ..och det är detta jag funderar på. När vuxna hongrisar är tillåtna vid drevjakt, hur kan man utskilja de kultingförande? När syftet med jakten är att minska stammen vore denna typ av övningar tämligen meningslösa om hongris inte får skjutas. Kultingförande tolkar jag som att de har kultingar med sig och då skjuter man givetvis inte suggan, i a f inte först. Man kan väl ochså använda uttrycket "jägarmässigt". Att tolka det som att man måste kolla om spenarna är dragna innan man skjuter blir ju en ordentlig begränsning.
Publicerat December 7, 200916 yr Jag kompletterar frågan istället för att ge något svar... Vad är egentligen kultingförande sugga? Jag förstår att det är en sugga med randiga grisar - det är ju självklart. Likaså om spenarna är dragna...men om det är röda grisar på knappt ett år tillsammans med en sugga? Är detta en "kultingförande sugga"? Så klart är det inte optimalt att skjuta suggan till dessa "rödingar" men de klarar väl sig själva om olyckan skulle vara framme. De borde ju klara sig ganska bra, i synnerhet om de är medlemmar i en större flock kanske - eller? Någon som vet?
Publicerat December 7, 200916 yr Författare Att tolka det som att man måste kolla om spenarna är dragna innan man skjuter blir ju en ordentlig begränsning. Nej, det blir ju omöjligt. Fast den lilla erfarenheten jag har av drevjakt är att det går undan och det får inte vara långt mellan sugga och kultingar om man ska hinna upptäcka dem innan suggan "går ur skott".
Publicerat December 8, 200916 yr Vi skjuter årsgris/fjoling, detta för att det är svårt att bedömma om det är galt eller sugga.
Publicerat December 8, 200916 yr Finns det årsgrisar i flocken är avgörandet klart. Om inte gäller "inte första, inte största, inte sista". Jag är ingen hejare på Vildsvin men förvånas över hur tveklöst folk påstår sig kunna skilja galtar från suggor i icke-perfekta lägen (springer fort, åtel i dåligt ljus, etc...). Jag har jagat med en av Sveriges mest välrenommerade yrkesjägare och hans tips var att försöka se om djuret har dragna spenar när man skall skjuta vilket är mer än jag klarar av. En annan medlem i yrkesjägarföreningen säger att han själv är chanslös på könsbestämning i många lägen... Till slut landar det i tumregler som sällan eller aldrig blir 100%.
Publicerat December 8, 200916 yr Här är vår (SJF`s) definition av frågan: http://www.jagareforbundet.se/jakttider/ar...dsv/default.asp Nu är den mig veterligen inte rättsligt prövad men det är antagligen den mest relevanta tolkning vi har idag i alla fall. I övrigt har jag sett mer än 100 olika avskjutningsrekommendationer och man kan argumentera i evighet för den ena eller den andra. Personligen kör jag alltid med "inte först och inte störst". Beroende på deltagare så kan man sedan variera synen på ensamma djur.