Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

En vild idé....

Featured Replies

Publicerat

Vi har ju haft en hel del diskussioner om att vargarna har förlorat sin respekt för människor och hundar. Det var någon som föreslog pinglor i halsbanden för hundar och att det möjligen skulle kunna skärra vargarna (vilket jag ser som helt orimligt om inte.... men jag kommer till det i nästa stycke).

Vad skulle hända om man krävde, i vinterns vargjakt, att rörliga element (hundar, drevkedjor, snöskotrar ;)) skall vara försedda med pinglor? Om det ÄR så att vargarna har förmåga att associera ljud med fara skulle det vara spännande att låta de överlevande vargarna i en flock uppfatta att pinglandet är något som föregår ett decimerande av flocken... Och det skulle i sin tur kunna vara något som bättrar på överlevnadschanserna hos jakthundar i det långa loppet. Efter några år kanske pinglorna verkligen fungerar - just nu finns det inga skäl för att det skulle göra det som jag ser det...

Vad tror vi? En möjlig bieffekt är ju att om pinglor verkligen fungerar så kommer jakten att gå sådär halvbra... :lol:

Publicerat

HerrBerg,

i egenskap av beteendeekolog med viss bakgrund även inom den närliggande etologin så tycker jag det låter klockrent, och framför allt som om det rimligen inte finns något att förlora på att försöka. Rör vi oss från de rent biologiska frågorna mot den förestående jakten på varg så faller dock detta mer inom Linkis område, så jag vill avvakta hans syn på det hela.

Övriga: tråden ligger i SJF:s area, dvs var vänliga att respektera att det är vi som svarar.

Publicerat

God idé, i teorin. Pinglor har under några år marknadsförts hårt som ett botemedel mot vargtagna hundar av Länsstyrelserna. Man har till och med nekat skyddsjakt med hänvisning till att pinglor inte använts i tillräcklig omfattning. Frågan är därför riktigt laddad och när vi nu har några hundar med pinglor som både skadats och dödats av varg ser jag det som ytterst svårt att få jägarkåren att "hoppa på taget" igen. Skulle kräva en enorm informations- och arbetsinsats. Tyvärr kanske man kan säga att metoden bränndes i förtid.

Sedan tror jag att vi lätt förenklar en dylik fråga. Drivkrafterna för en varg att ta en hund kan vara många, åtminstone tre, men ett par av dem är så pass starka så jag har svårt att se att en pingla hindrar dem. Jag brukar roa mig med att jämföra vildsvin och varg, som har en liknande social struktur, och visst ger decimering av flocken effekter men de är generellt ganska kortvariga och det finns drivkrafter som överbrygger dem varje dag i veckan.

Så, jag kan hålla med Fredrik om att i teorin finns inget att förlora och allt att vinna. Jag har dock mycket svårt att se NV gå ut med detta. Betänk bara den storm av kritik och hånfulla uttalanden som skulle följa ett dylikt utspel... Frågan är nog tyvärr för laddad.

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.