Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Loggbok

Featured Replies

Publicerat

Har tänkt satsa på en lite mer seriös loggbok eftersom jag har insett fördelarna.

Då är ju frågan vad har ni era sidor i för något?

Jag har kikat runt lite och det enda vettiga jag har hittat än så länge är denna från filofax i storlek A5 Filofax

Då tänkte jag ta bort alla sidor i den och sätta in de jag vill ha. Kulbanetabell, en sida om vind, en sida om avståndsbedömning, fältskyttemålens storlek, anteckningssidor och en liten smidig miniräknare.

Finns det något mer lämpat för ändamålet eller är det en filofax som gäller. Denna ska ju då vara med på skjutbanan, i skogen och förhoppningsvis på framtida fältskyttetävlingar.

Till detta måste jag även inhandla en enklare lamineringsmaskin så man kan göra info sidorna väderbeständiga.

Publicerat
Har tänkt satsa på en lite mer seriös loggbok eftersom jag har insett fördelarna.

Då är ju frågan vad har ni era sidor i för något?

Jag har kikat runt lite och det enda vettiga jag har hittat än så länge är denna från filofax i storlek A5 Filofax

Då tänkte jag ta bort alla sidor i den och sätta in de jag vill ha. Kulbanetabell, en sida om vind, en sida om avståndsbedömning, fältskyttemålens storlek, anteckningssidor och en liten smidig miniräknare.

Finns det något mer lämpat för ändamålet eller är det en filofax som gäller. Denna ska ju då vara med på skjutbanan, i skogen och förhoppningsvis på framtida fältskyttetävlingar.

Till detta måste jag även inhandla en enklare lamineringsmaskin så man kan göra info sidorna väderbeständiga.

Jo, jag har en filofax i A5-format... och en lamineringsmaskin ;) Great minds think alike :excl:

Publicerat

tjena

kolla in dom här böckerna, "rite in the rain". superbra, väderbehandlade papper. använd tillsammans med en sk austronautpenna.

använder dessa i jobbet, då jag är i fält och för mkt anteckningar. många internationella gruvbolag använder dessa produkter som standard vid prospektering/ fältarbete (lite nörd-info, men men..)

dom kostar lite, men det är ren kvalité du får för pengarna.

http://www.emergencyinfo.se/Anteckningsbocker.asp

Publicerat
  • Författare

Jo jag har kikat på rite in the rain grejjorna och även astronautpennan och dessa är tänkta att utgöra den del där anteckningarna ska göras.

Publicerat
tjena

kolla in dom här böckerna, "rite in the rain". superbra, väderbehandlade papper. använd tillsammans med en sk austronautpenna.

använder dessa i jobbet, då jag är i fält och för mkt anteckningar. många internationella gruvbolag använder dessa produkter som standard vid prospektering/ fältarbete (lite nörd-info, men men..)

dom kostar lite, men det är ren kvalité du får för pengarna.

http://www.emergencyinfo.se/Anteckningsbocker.asp

WOW! Måste ha... Tänk er att man har en och samma laddning för en bössa och bokför hur träffarna sitter vid olika tillfällen under året, samma kikarsiktesinställning...! Första tillfället heter A, andra B, tredje C osv... Träffarna markeras med A1, A2, A3 B1, B2, B3 etc etc.... A1, B1, C1 osv är cold bore shots. Det kommer att bli en ruskigt spännande sammanställning över träffläge vid olika temperaturer (och annorlunda klädsel), skytteställningar, etc etc etc.

post-226-1260285007_thumb.gif

Publicerat

go 4 it! ;)

Publicerat
  • Författare

Jag har räknat litegrann nu och Rite in the rain lösa blad som passar A5, allväderspenna med extra påfyllning och filofax landar på dryga 1000-lappen. Inte så farligt för något som hänger med länge och säkerligen kan utveckla en som skytt också.

Dock ska man nog inte nämna att man tänker handla för dessa summor till detta användningsområde till vem som helst om man inte vill bli idiotförklarad.

Kan nog bli det kitet för min del ska bara fundera ett tag till på om man behöver något annat.

• 2 weeks later...
Publicerat

Förvarar min loggbok i en "tactical bible cover" från Storm Tactical/Redman tac gear, förvarar även manualer till kikarsikte och bössa, + tabeller, pennor, miniräknare, insex och skruvmejsel om det behövs etc.

Har även ett litet anteckningsfodral från Snigel som passar kalasbra i benfickan när man är ute och skjuter tex. fältskytte, då kör jag bara ballistisk tabell, mått på målfigurer och lathund för konvertering av mm till MIL för avståndsbedömningen.

Loggbok001.jpg

Loggbok003.jpg

Loggbok006.jpg

Sen så har jag även med mig min iPhone laddad med Ballistic FTE, vilket är användbart om förutsättningarna behöver ändras "ute i fält", där man snabbt å enkelt kan få en justerad tabell om det visar sig att laddningen går långsammare/snabbare än vad man har räknat med osv..

Loggbok009.jpg

Loggbok011.jpg

Publicerat
  • Författare

Ser bra ut det där, väldigt fint med bilder så man ser vad och hur du gjort.

En fråga när det gäller fältskytte. Har du tabeller som visar hur många mil alla mål är på olika avstånd eller räknar du bara ut genom att veta målets mått och läsa av antal mil i siktet?

Publicerat
Ser bra ut det där, väldigt fint med bilder så man ser vad och hur du gjort.

En fråga när det gäller fältskytte. Har du tabeller som visar hur många mil alla mål är på olika avstånd eller räknar du bara ut genom att veta målets mått och läsa av antal mil i siktet?

Tack, jag har inte gjort en blädderbok med alla mål, men flera har gjort det utan jag vet hur stort målet är (normalappen som sticker ut på en av bilderna) sen tar jag måttet å mäter det i mil, och jämför med min lathund som jag har gjort och läser ut avståndet i meter. Tabellen har 0,1 mils noggranhet, så det blir ju lite diff ibland, men det brukar funka. Mitt ballistikkort har jag gjort med 25 m intervaller 100 - 650 meter

Publicerat
  • Författare
Tack, jag har inte gjort en blädderbok med alla mål, men flera har gjort det utan jag vet hur stort målet är (normalappen som sticker ut på en av bilderna) sen tar jag måttet å mäter det i mil, och jämför med min lathund som jag har gjort och läser ut avståndet i meter. Tabellen har 0,1 mils noggranhet, så det blir ju lite diff ibland, men det brukar funka. Mitt ballistikkort har jag gjort med 25 m intervaller 100 - 650 meter

Förstår jag rätt du har alltså varje mål för sig t ex C30 1mil bred=300m och 1/3 1.25 mil hög=384m

Publicerat

Nej, man kan ju göra så men jag har en tabell graderad 100 - 1 000 mm x 0,5 - 3,0 MIL, så alla möjliga och omöjliga avstånd därimellan ryms, tex. C30 (300 mm bred) osv.. således måste jag hålla koll på målets BxH i mm innan jag kan utläsa tabellen.

Publicerat
  • Författare

Okej, låter ganska smart. Har du den där tabellen digitalt? Tänkte om jag kunde få ta del av den och kanske använda den så slipper jag jobba själv :o

Publicerat
  • Författare

Jag har beställt en A5 filofax, rite in the rain papper och en allväderspenna. Ska bara investera i en lamineringsmaskin så är det bara att utveckla loggboken för att bara få med det nödvändiga och inte en massa blaj som förvirrar en eftersom jag även tänker använda samma loggbok på fältskjutningar.

Tänkte göra som så att bakom första fliken så ligger avståndsbedömnings grejer, Andra fliken har vind grejer och sedan så kommer sådant som man använder på träning, anteckningar, skottställning, cbs, ccbs och piplogg m.m.

Mest troligt så kommer det komma till och försvinna några blad under tiden innan man hittat rätt.