Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Carl Gustav 3000 6,5x55 Toppfågelvapen ?

Featured Replies

Publicerat

Har en 6,5a som jag har tänkt börja jaga toppfågel med, nu är det så att jag har ett aimpoint monterat på den.

Har dock ett Swarowski 3-12x56 som skall monteras !

Min fråga är då: Kan jag använda Leupold QR till kikaren o aimpointen då jag vill kunna växla mellan dem och använda aimpointen till älgjakt (hundförare) eller kikaren (passare ibland)

Vad ska jag använda för ammo ??

Är novis på det här med toppjakt.

Tackar på förhand.

Ett recept kan väl nån bidra med ;)

Mvh

// JägarNNNNNN

Publicerat

Med QR- hade jag inte förlitat mig på att inskjutningen håller för toppfågeljakt,

ifos helt irrelevant för hur ofta går man ut på toppjakt utan att kolla nollan om det inte redan är glasklart att pangen går rakt.

Det jag funderar över är om pangen skjuter, samt hur tätt den skjuter med dig bakom stocken, det avgör ju max avståndet på toppjakten.

Jaktmatch från Norma, Fältskytteladdningar, Norma Gold line, Lapua Trainer är några förslag till ammo som du bör prova.

Kom ihåg att det är du som genom din jakt skapar skottchanserna, vapnet är bara ett verktyg i detta.

/Christian

Publicerat

kloka ord av christian som vanligt. jag använder lapua's scenar, varför? den skjuter bra i bössan och har bra verkan i fågeln

Publicerat
  • Författare

Vad jag oxå funderade på var hur det fungerar på avstånden mellan ringarna för aimpointen är ganska kort tror det var en aimpoint 3000 eller 3000L kommer inte ihåg så noga och har inte kvar originalkartong och handbok

Kikaren är ju en Swarowski 3-12x56 betydligt större/längre än aimpointen så man funderar bara fungerar det med dessa riktmedel ?

Kan det vara ett alternativ att montera fasta grejjer och bara köra med kikaren ??

Mvh

// JägareNNNNNN