Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Davidson Barrel Vise

Featured Replies

Publicerat

OK, jag har en Rem700 action wrench och en barrel vise och jag tänkte för första gången byta pipa. Allt borde vara finemang. Men jag har försökt "bädda" runt aluminiumpipskruvstädet med en tunn gummiduk - för att inte vrida sönder pipans ytskikt - men det går sådär halvbra... Det glider, bössan snurrar bara runt.

Hur får ni pipbytare det hela att sitta fast? För visst vill jag ha något mellan aluminiumpipskruvstädet (puh!) och pipan?

MVH!

/HerrBerg

Publicerat

Hur är passningen på alubussningen? du kan behöva rosin också för att få det att bita. Men passar grejerna så ska du knäcka lös den lätt för pipan sitter inte så hårt.

Publicerat

Har pipan vart avskruvad innan?

Om så fäst pipan i "shanken" alltså så nära lådan som möjligt. Dra åt utav helv... och banka till lådnyckeln med en blyslägga alt att du förlänger nyckeln med ett rör i lämplig storlek och nyttja hävstångsprincipen.

Har den inte vart avskruvad innan så får du värma lådans främre del för dom använder nån form av loctite från fabrik.

Det går inte bara att byta pipa hur som helst utan proper inpassning men det visste du väl...

Publicerat
Har pipan vart avskruvad innan?

Om så fäst pipan i "shanken" alltså så nära lådan som möjligt. Dra åt utav helv... och banka till lådnyckeln med en blyslägga alt att du förlänger nyckeln med ett rör i lämplig storlek och nyttja hävstångsprincipen.

Har den inte vart avskruvad innan så får du värma lådans främre del för dom använder nån form av loctite från fabrik.

Det går inte bara att byta pipa hur som helst utan proper inpassning men det visste du väl...

Hoho blixten, det är ju min gamla 6x45:a han pratar om -_-

Publicerat

Oh faan.... -_-:blush:

Sorry Herr berg...

Publicerat
  • Författare

OK, nu kom pipj*veln av -_- Ett ark papper fungerade finfint, det höll och skapade inga skrapmärken. :blush:

Men jag har insett att jag inte riktigt begriper hur detta system fungerar. Jomenvisst, jag har skruvat på pipan i .221Fireball men hur vet jag att det blev rätt? Jag skruvade på "lagom" så att det satt ordentligt och garanterat utan flex, men det var inte lika hårt som 6x45-pipan satt...

Sedan är jag en smula fundersam över stiftningen. Det är ju som en lös rekylklack och den sitter med ett stift för att inte röra sig. Juust detta med "stiftning" har jag hört är en finfin grej eftersom det möjliggör pipbyten (med pipor som är intrimmade med lådan, naturligtvis...). Men vad är själva finessen? Varför skulle inte denna rekylklack kunna sitta fast i lådan?

Publicerat

Stiftningen gör ju så att klacken inte roterar med pipa/låda, så att den stannar på plats... Svårt att få det hundra med bäddningen såvida man inte använder en "lug alignment tool". -_-

Publicerat

Vad gäller hur hårt du skall dra pipan så har jag förstått att man inte behöver banka fast den för kung och fosterland.

Jag nöp dit min 260:i pipa igår (redan) och då bankade jag till två-tre ggr med en plastklubba vilket borde räcka mer än väl.

Publicerat
.....

Sedan är jag en smula fundersam över stiftningen. Det är ju som en lös rekylklack och den sitter med ett stift för att inte röra sig. Juust detta med "stiftning" har jag hört är en finfin grej eftersom det möjliggör pipbyten (med pipor som är intrimmade med lådan, naturligtvis...). Men vad är själva finessen? Varför skulle inte denna rekylklack kunna sitta fast i lådan?

På riktiga vapen är rekylklacken en del av lådan, så ja, varför sitter den inte fast där? ;):D

Skämt åsido, Remington har valt denna lösning antagligen för att kunna tillverka sina lådor ur cylindriska ämnen som inte kräver en massa bearbetning. Nu verkar ju deras bössor kunna skjuta så det räcker ändå med lite handpåläggning...

Publicerat
jag har skruvat på pipan i .221Fireball men hur vet jag att det blev rätt? Jag skruvade på "lagom" så att det satt ordentligt och garanterat utan flex, men det var inte lika hårt som 6x45-pipan satt...

Köpte du den nyckeln man sticker in bakifrån eller i laddporten? Med den i porten som jag har så drar jag hyfsat hårt med handkraft, inget våld med klubbor. Du lär ändå inte på verka headspace med mer än ett par 1/1000 mm så du kan nog sova lugnt :D Aldrig träffat dig men komprimerar du stålet får du byta namn till hulken ;)

Publicerat
  • Författare
Köpte du den nyckeln man sticker in bakifrån eller i laddporten? Med den i porten som jag har så drar jag hyfsat hårt med handkraft, inget våld med klubbor. Du lär ändå inte på verka headspace med mer än ett par 1/1000 mm så du kan nog sova lugnt :P Aldrig träffat dig men komprimerar du stålet får du byta namn till hulken :D

Jag köpte nyckeln man sticker in bakifrån och jo, min tanke var något i den sitlen. Det jag funderade över hur det kunde komma sig att den satt så jäkla hårt - om det fanns en anledning? Du får, om du vill, ändå kalla mig Hulken B)

Har nu kört några simuleringar i QuickLoad och vi landar i 17gr Vv120 bakom en Hornady 55gr Softpoint, borde ge cirka 850 m/s. Den här lilla knatten rockar verkligen och man spar 3gr krut jämfört med .222an ;)

Publicerat

Med den nyckeln så förmodar jag att Herr Berg lossar pipan med stocken på eller?

Om så är fallet skall du absolut inte använda övervåld mtp att pipan måste nypas fast i pipstädet rätt långt fram. Det vore ju inget vidare om du tar i så att du riskerar att vrida sönder pipan. ;)

Publicerat
  • Författare
Med den nyckeln så förmodar jag att Herr Berg lossar pipan med stocken på eller?

Om så är fallet skall du absolut inte använda övervåld mtp att pipan måste nypas fast i pipstädet rätt långt fram. Det vore ju inget vidare om du tar i så att du riskerar att vrida sönder pipan. ;)

Nope, jag lossade med mekanismen avskruvad. Men jag var lite orolig att jag skulle få lite förändrad räffelstigning efter denna manöver :) Dock höll jag på att få tuppjuck fram till dess att jag hade googlat mig fram till den ultimata packningen - ett vitt ark papper...

Publicerat

Gött mos! :mellow:

Ja enligt Darrel Holland så är ett visitkort en bra lösning vilket jag får påstå är the shit då man oftast skall slippa vela med rosin vilket iofs ger ett jävulskt bra grepp...

Vad jag har märkt under årens lopp är att människan gärna vill tro att man skall dra hårt så in i helvete, detta stämmer inte då man riskerar att pajja nått.

Jobbade ett tag på Hasselblads som kameramontör och lärde mig då en hel del om hur mycket eller rättare sagt hur lite man måste ta i för att komma upp i en rejäl kraft när man drog åt skruvar.

Glöm inte att smörja in gänga och ytorna på klacken som ger kontakt mot pipa/låda med gängfett så slipper du pajja gängorna då dom kan skära.

/Robban

Publicerat

Lite sent men florsocker har dem flesta hemma och det fungera riktigt bra

Publicerat
Jag köpte nyckeln man sticker in bakifrån och jo, min tanke var något i den sitlen. Det jag funderade över hur det kunde komma sig att den satt så jäkla hårt - om det fanns en anledning? Du får, om du vill, ändå kalla mig Hulken B)

Har nu kört några simuleringar i QuickLoad och vi landar i 17gr Vv120 bakom en Hornady 55gr Softpoint, borde ge cirka 850 m/s. Den här lilla knatten rockar verkligen och man spar 3gr krut jämfört med .222an :D

Ok Hulken :huh: jo den e go den lille rackarn, helt sjukt vilka farter man får med den lilla hylsan.

Jobbade ett tag på Hasselblads som kameramontör och lärde mig då en hel del om hur mycket eller rättare sagt hur lite man måste ta i för att komma upp i en rejäl kraft när man drog åt skruvar.

Glöm inte att smörja in gänga och ytorna på klacken som ger kontakt mot pipa/låda med gängfett så slipper du pajja gängorna då dom kan skära.

/Robban

Liiite skillnad på en tumgänga och en kamera som har M 0,006 gänga :P Bra tips med smörja, rostfritt vill gärna skära lättare än svartstål.

Lite sent men florsocker har dem flesta hemma och det fungera riktigt bra

Se där, ett Timell tips :D Måste utvärderas nästa avknackning.