Publicerat December 9, 200916 yr Tjenna! Snart dags att påbörja jaktlivet. Det jag är intresserad av att skjuta är Vildsvin, dovvilt och kronvilt möjligtvis älg. Några tips på vad man ska välja för vapen, ammunition, sikte man ska välja? Skulle tippa på att jag vill ge mellan tio och femton tusen för vapen och sikte. Men fritt att tipsa även om priset är annat! tack på förhand
Publicerat December 9, 200916 yr Tjenna!Snart dags att påbörja jaktlivet. Det jag är intresserad av att skjuta är Vildsvin, dovvilt och kronvilt möjligtvis älg. Några tips på vad man ska välja för vapen, ammunition, sikte man ska välja? Skulle tippa på att jag vill ge mellan tio och femton tusen för vapen och sikte. Men fritt att tipsa även om priset är annat! tack på förhand Välj till en början en "måttlig" kaliber. Du behöver inte mer än 30.06 eller .308. Tikka har bra bössor, själv har jag en Zolli (fd Husqvarna 1900) som är helt ok. Kikare - Zeiss Diavari t ex, bra, ljuskänslig optik. Var beredd på att optiken kostar lika mycket som bössan men är värd det.
Publicerat December 9, 200916 yr Tjenna!Snart dags att påbörja jaktlivet. Det jag är intresserad av att skjuta är Vildsvin, dovvilt och kronvilt möjligtvis älg. Några tips på vad man ska välja för vapen, ammunition, sikte man ska välja? Skulle tippa på att jag vill ge mellan tio och femton tusen för vapen och sikte. Men fritt att tipsa även om priset är annat! tack på förhand En klass 1 studsare. Möjligtvis en kaliber på 6,5x55 som är en bössa som kan användas till de mesta och har billigt ammuntion så man kan träna. Vad jag har fattat inom köp av bössor, utrusting etc inom jakt även då att skaffa hundar är att alltid satsa på ett vanlig bra och beprövat märke eller om man pratar hundar så är väl de renrasiga med bra meriter. Sen desto mer man jagar så antar jag väl att man uttvecklar lite mer känsla för va som är bra eller ej
Publicerat December 9, 200916 yr Författare Välj till en början en "måttlig" kaliber. Du behöver inte mer än 30.06 eller .308. Tikka har bra bössor, själv har jag en Zolli (fd Husqvarna 1900) som är helt ok. Kikare - Zeiss Diavari t ex, bra, ljuskänslig optik. Var beredd på att optiken kostar lika mycket som bössan men är värd det. Okej tack. Vilken storlek på kikaren bör man ha? ska passa för åteljakt.
Publicerat December 9, 200916 yr Hej, det bästa är nog att lägga krutet på en billig bössa & en bra kikare om du ska vakajaga så lägg typ 90% på kikaren & 10 % på bössan Är det bara drevjakter du ska ha bössan till så lägg 50/50. Är det vakjakt så köp en billig 6,5x55 & en zeiss eller swarre.
Publicerat December 9, 200916 yr Författare Tack för svaren. tror jag vet ungefär hur jag ska gå till väga nu!
Publicerat December 9, 200916 yr mitt tips är att köpa en beggad sako eller tikka i 308w och resten är pengarna på optik. jag ångrar än idag alla skitopik affärer jag gjort och skulle jag haft råd till ett zeiss 2,5-10x50 eller x56 med belyst riktmedel 60#. ta mig tusan en av dom mest allsidiga och bästa kikarna om man ska ha en bössa. som ammo skulle jag valt oryx och golden target.
Publicerat December 9, 200916 yr Med risk för att vara tråkig så säger jag En 6,5x55, 308 eller 30-06 toppad med en begagnad kvalitetskikare typ swarre Zeiss Helia eller liknande. Borde gå att få för 10-15000 utan större problem. /Lasse
Publicerat December 9, 200916 yr http://www.blocket.se/boden/Trijicon_Accup...m?ca=17&w=3 http://www.blocket.se/sodermanland/Remingt...m?ca=17&w=3 Eller http://www.blocket.se/gavleborg/Sako_Fores...m?ca=17&w=3 Lite ringar o annat tillkommer men jag tror du blir helnöjd och helt klart har du vad du behöver för många års jakt framöver. /Lasse
Publicerat December 10, 200916 yr Skulle jag börja på nytt idag och köpa första bössan skulle jag köpa en 308, gärna en gammal sako. Skurebos blockettips verkar ju vettigt men det finns många där ute på hyllorna, du borde kunna hitta en hos din närmaste vapenhandlare. Det är bra att klämma lite på grejerna innan man köper också, man ska trivas med bössan.
Publicerat December 11, 200916 yr tikka t3 i kaliber 30-06 med ett meopta 3-12x50 köpte jag och det är jag nöjd med funkar skit bra
Publicerat December 11, 200916 yr tikka t3 i kaliber 30-06 med ett meopta 3-12x50 köpte jag och det är jag nöjd med funkar skit bra Vettigt och prisvärt val! Bra bössa och bra glugg!
Publicerat December 12, 200916 yr Författare tikka t3 i kaliber 30-06 med ett meopta 3-12x50 köpte jag och det är jag nöjd med funkar skit bra Det såg ut att fungera. Bra exempel! Tack