Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Oj vad kul att jaga gris.

Featured Replies

Publicerat

Vi var ute för att träna pappas kopov.

Började med att ta upp ett drev efter dovvilt, hon höll på i 10-15 minuter innan hon kom tillbaks.

En stund senare var det dax igen med ytterligare några dov i ungefär lika lång tid.

Sedan skulle vi gå en sista runda i några tätningar, och hunden drar igång med ett helt annat skall blandat med dova grymtningar.

Det kom sakta närmare, ibland lät det som hunden kom lite för nära grisen o var tvungen att backa undan.

Det blir ståndskall endast 15 meter ifrån oss ungefär, och efter en liten stund får jag syn på en kulting som bara var något större än hunden. Men jag kom inte åtatt skjuta, och efter ca fem minuter lämnade hon grisarna för att leta rätt på oss.

Men fantastiskt roligt och spännande att se o höra hur hon jobbar. :)

Publicerat

Började med att ta upp ett drev efter dovvilt, hon höll på i 10-15 minuter innan hon kom tillbaks.

En stund senare var det dax igen med ytterligare några dov i ungefär lika lång tid.

Sedan skulle vi gå en sista runda i några tätningar, och hunden drar igång med ett helt annat skall blandat med dova grymtningar.

Det kom sakta närmare, ibland lät det som hunden kom lite för nära grisen o var tvungen att backa undan.

Det blir ståndskall endast 15 meter ifrån oss ungefär, och efter en liten stund får jag syn på en kulting som bara var något större än hunden. Men jag kom inte åtatt skjuta, och efter ca fem minuter lämnade hon grisarna för att leta rätt på oss.

Men fantastiskt roligt och spännande att se o höra hur hon jobbar. ^_^

Låter som om ni kommer att ha många högtidsstunder framöver... ^_^

Publicerat

Jag har inte ens sett ett levande vildsvin. Känns som om jag snart är den sista i jägarkåren som bor i mellan Sverige och inte sett ett svin.

Publicerat
Jag har inte ens sett ett levande vildsvin. Känns som om jag snart är den sista i jägarkåren som bor i mellan Sverige och inte sett ett svin.

Det är ok Waxin, de flesta vildsvin jag har sett har slutat med att andas kort efter vårt första och sista möte.

Så mina erfarenheter är lite lika dina. :D

I ärlighetens namn har jag bara pangat ett vildsvin på riktig jakt, dvs drevjakt.

Jeeptorp, gratulerar till en trevlig injagning, det verkar vara gott gry i hunden.

/Christian

Publicerat

Jag ska inte spamma tråden för mycket, men jag skulle nästan nöja mig med att se ett djur som någon annan redan skjutit

Publicerat

Ett sista spam...

Om någon bor i Uppland och vill ha sällskap vid någon åtel även utan eller framför allt utan bössa så säg till

Publicerat

Låter hur kul som helst. Har forskat en del i vilken hund för vildsvin jag ska ha och kopov

leder stort än så länge. Mer info och bilder hade varit kanonkul!

Har ni tips på annan kopov läsning så tipsa gärna! Likaså om ni vet några i blekinge som

man kan höra av sig till.

Publicerat

Men fantastiskt roligt och spännande att se o höra hur hon jobbar. :rolleyes:

Visst är det kul!!

Hur gammal är tiken, och vet du var den kommer ifrån (föräldrarna)?

Unghundens första jakter är otroligt belönande. Hade ju varit kanon om ni fått skjuta för henne i det läget. Eftersom jag är lite av en "fundamentalist" när det gäller kopovs och gris hoppas jag ni bara kommer skjuta gris (och ev älg) för henne.. De flesta prioriterar det vilt som skjuts efterhand.

Lycka till med tiken :lol:

Publicerat
  • Författare

Hon är 8 månader, men jag kommer inte ihåg vart hon kommer ifrån.

Jag kan fråga, om jag kommer ihåg det...

Publicerat
  • Författare

Hon kommer från en uppfödare strax öster om Uppsala...

• 3 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Vi tog en sväng i dag också. Gick runt ett större parti unggranar, spårade och konstaterade att vi hade två grisspår in o ett ut. Det borde alltså finnas gris under nån gran. Pappa släppte Ylva på ett spår. Hon var borta en stund, kom tillbaks men vände in i snåren igen. Då brakade skallet igång. Lugnt o stadigt från ett o samma håll. Efter ett tag kom hon tillbaks till pappa igen. Vi gissade att grisen gått ut, men släppte in Ylva igen. Hon sprang direkt till samma ställe o började skälla. Ett illavarslande ylande, men det återföljdes av samma stadiga skall som tidigare. Sedan blev det tyst, och efter en liten stund sprang en ganska stor ensam gris ut på för långt avstånd för att komma åt den. 30 sekunder senare kommer hunden i samma spår. Hon blir borta i kanske 15 minuter innan hon kommer tillbaks till oss, och vi avslutar för den gången.

Verkar som sagt bli många trevliga dagar i skogen med henne...

Publicerat
  • Författare

Och i dag var en av dessa trevliga dagar, när allt stämmer.

Jag ställer mig i försåt, och pappa släpper Ylva i en ungskog med mycket sly. Efter några minuter hörs några ljusa gläffsande, vilket verkar betyda dovhjort.

Hon kom tillbaks till Pappa efter kanske 10-15 minuter, och dom gick vidare i terrängen. Hunden drog iväg, och strax hördes stadiga grövre skall. Gris.

Pappa lyckades skymta fyra mindre grisar, som sedan blev stående med en skällande Kopov omkring sig. Efter ett tag bröt en av grisarna loss, och passerade mellan mig och Pappa med Ylva hängandes i svansen, nästan.

Hon var borta ett tag, men kom så småningom till sin husse igen. Nytt släpp, och nytt ståndskall på förmodligen dom tre kvarvarande grisarna. Efter ett långt o ihärdigt ståndskall på ett o samma ställe började klockan närma sig tre, och det blir så småningom mörkt. Pappa gick emot ståndskallet, varpå alla tre grisarna gick undan. Rakt mot mig. I sakta mak, med mycket skall runt sig närmade dom sig mitt pass. Efter en god stund med förhöjd puls kom en liiiten rackare på lite för långt håll. Men Ylva verkade hålla på med andra grisar. En något större kom travande från hennes håll, och den stöp för kombibössans 7x57R. Men Ylva fortsatte med stånd/gångskall, och strax kom ytterligare en gris i samma spår som den nyss förolyckade. Ett skott till, och nu låg det två döda grisar nästan bredvid varandra. 30 sekunder senare kommer Ylva på spåren och hittar grisarna.

F-n vad kul det här är.

När vi gick mot bilen, släpandes på två smågrisar, tog hon upp ett spår efter dovhjort. Hon var borta i kanske 20 minuter, då kom hjorten alldeles bredvid oss och jag kunde ställa mig på löpan och avbryta drevet.

Som sagt, i dag stämde allt.

Publicerat

Det är inte dumt med dagar då allt är stolpe in. Inga problem med skaren?

Publicerat
  • Författare

Nä, det var knappt någon skare alls. Konstigt nog...

Publicerat

Kul när allt stämmer får nog övertala frun att åka och titta på en Kopov. Hon vill ha en Wachtel till men med tanke på att vi börjar få gott om gris så är jag sugen på en Kopov.

Publicerat

Verkar vara gott gry i den hunden :) ...förstör den nu inte med dovhjort :)

Grattis till grisarna

/Oskar

Publicerat
  • Författare

Nä, tanken är att hon ska jaga gris. Annat klövvilt finns det andra hundar till, bl.a. några Wachtelhundar.