Publicerat December 10, 200916 yr hejsan. Hade lite allmänna tankar om drivande hundar och kom och tänka på kopovhunden. Kan inte i min vildaste fantasi förstå varför hunden kallas grisstövare, stövare e väl en envis ras som skall driva villebrådet i timtal. Den stövare som inte gör det blir/bör ju bli nedgrävd. rätta mig om jag har fel. Sen påstår folk att dom har hundar i vissa raser (wachtel)( tyskterriers ) (kopov) bla som är jaktidioter, som driver närmare en halvtimme... En timme kan min foxterrier följa en räv, dock e han tyst i löpan, för driva skall den farbrorn inte göra så. folk säger att det e sån jäkla klipp i hunden sin, för han ståndar i flera minuter, vilket trams... själv föredrar jag speciallister som jagar hellre än putsar stövlar. Skulle va kul om kopov ägare skulle kunna yttra sig och försvara sin ras lite, elr bara skälla ut mig för min dryga påhopp om grisstötarna. tack för mig
Publicerat December 10, 200916 yr hejsan. Hade lite allmänna tankar om drivande hundar och kom och tänka på kopovhunden. Kan inte i min vildaste fantasi förstå varför hunden kallas grisstövare, stövare e väl en envis ras som skall driva villebrådet i timtal. Den stövare som inte gör det blir/bör ju bli nedgrävd. rätta mig om jag har fel. Sen påstår folk att dom har hundar i vissa raser (wachtel)( tyskterriers ) (kopov) bla som är jaktidioter, som driver närmare en halvtimme... En timme kan min foxterrier följa en räv, dock e han tyst i löpan, för driva skall den farbrorn inte göra så. folk säger att det e sån jäkla klipp i hunden sin, för han ståndar i flera minuter, vilket trams... själv föredrar jag speciallister som jagar hellre än putsar stövlar. Skulle va kul om kopov ägare skulle kunna yttra sig och försvara sin ras lite, elr bara skälla ut mig för min dryga påhopp om grisstötarna. tack för mig Nu är det ju så att det finns andra typer av stövare även utanför Norden. Jag har en Grekisk stövare som ska jaga räv, hare och vildsvin, min jagar hare och räv i ca: en timme sen lägger hon av just som dom ska göra. När det gäller vildsvinen så har hon inte fått jaga dom så mycket ännu men har drivit ett par ggr på tider mellan en kvart till en halv timme. Men om du gillar att jaga med stövare som håller på i timmar hinner du ju själv putsa stövlarna så dom glänser.
Publicerat December 10, 200916 yr Författare stövlarna glänser endå dom. tror inte på att hundar kan klockan och avbryta efter en timme, snarare på sämre jaktlust, samt brist på självständighet. där satt den!
Publicerat December 10, 200916 yr Vad jag har läst och fått berättat för mig är att en kopov ska kunna gå på slag efter vildsvin ta an spåret hitta grisen/grisarna i legan ha tillräckligt med mod och dådkraft för att få djuret till att springa i stället för att fronta och stå kvar och precis som "våra" stövare driver harar och rävar skall kopoven kunna driva vildsvinen i ett par timmar i alla fall.
Publicerat December 10, 200916 yr stövlarna glänser endå dom. tror inte på att hundar kan klockan och avbryta efter en timme, snarare på sämre jaktlust, samt brist på självständighet. där satt den! Då borde alltså en hund med bra självständighet och bra jaktlust aldrig sluta jaga
Publicerat December 10, 200916 yr Författare jo logiskt tänkt så skall dom nog aldrig sluta jaga... men en sån hund skulle jag vilja se, lär ju ha tassar som pansar. men drev på 3-4 tim tycker jag man ska tolerera iaf.
Publicerat December 10, 200916 yr ..okey då kör vi väl igen.... Jag har kopov och ville ha en grisstövare...med detta tänkte jag att jag ville ha en hund som jagar gris på samma sätt som en stövare jagar hare eller räv. Tar kalla slag, stort sök och när viltet (grisen i mitt fall) var ur daglega, förfölja de i timmar... Efter snart sex år som kopovägara inser jag att det är skillnad på att driva gris och att driva hare eller räv.... Vill du ha en ras som troligen i sitt arbetssätt mest påminner om hur våra vanilgaste stövarraser jagar hare eller räv tror jag att plotten ligger närmas. Min kopov som jag anser vara duglig, kan ta nattslag från gris och resa dem om de inte gått mer än 500 - 1000 m (tveksam om han skulle följa ett 6 - 7 timmar gammalt slag en kilometer...) Han kan jaga gris upp till 4 timmar, men det kan oxå stanna vid 2 - 3 minuter Skillnaden beror på vilken gris det är, hur terrängen ser ut, hur många vuxna grisar som finns med i flocken och ett antal andra faktorer. Det finns individer som är mkt stövarlika i sitt arbetssätt, men generellt fungerar de oftas som ett mellanting mellan en kortdrivande och en drivande hund. Vad jag som gammal stövarjägare inte insåg från början var den mentala påfrestning grisjakt medför för en hund. Särskilt för en hund som inte skall stanna på 5 - 10 m från en gris och där stå och torrskälla.... Kopovoen skall få grisen att lämna vassen, planteringen eller vad den råkar befinna sig och jag har tvingats inse att står det 3 - 4 100+ grisar i en vass och inte vill därifrån och samarbetar för att bli av med antagonisten (hunden), ja då tar det mentalt mer på hunden än att springa efter en räv eller hare som flyr för livet....hunden orkar helt enkelt inte lika länge. Hittar han en 50 kg årsgris som om vartannat springer och frontar honom...ja då är det bara kul och följdaktligen kan man hålla på länge...Ensamma vuxna som bara "ligger kloss" dvs inte blir så imponerade av hunden att de bevärdigar den med så stort intresse...dessa kan också medföra längre jakter. Jag har lite erfarenhet av plottar, men vad jag tyckt mig se är att de mer generellt försöker jaga gris som våra inhemska stövare jagar hare och räv. nackdelen med denna ras som grishund verkar vara att de, liksom stövarna, inte är tillräckligt smarta för att veta när det räcker...vilket då medför för grishundar att de råkar illa ut... /Oskar..vars kopov för närvarande ser till att det blir fler kopovs i landet...
Publicerat December 14, 200916 yr HaHa, Ja det är mycket grisen som bestämmer. Som jag brukar säga, att skälla på smågrisar är en sak, att vara katig mot en bamsing är en annan. Sen är det oftast grisen som bestämmer om det blir ståndskall eller ej. Ställande hundar har andra förutsättningar men även för dom.
Publicerat December 14, 200916 yr stövlarna glänser endå dom. tror inte på att hundar kan klockan och avbryta efter en timme, snarare på sämre jaktlust, samt brist på självständighet. där satt den! med det menar du även att stötande/kort drivande hundar har en sämre jakt lust / bristande självständighet eftersom dom inte häller håller ett drev i timmar? Olika hundraser beter sig olika så som vi har avlat fram dom för det vi vill ha.
Publicerat December 14, 200916 yr jo logiskt tänkt så skall dom nog aldrig sluta jaga... men en sån hund skulle jag vilja se, lär ju ha tassar som pansar. men drev på 3-4 tim tycker jag man ska tolerera iaf. Det är ju rätt stor skillnad att jaga en flyende hare och jaga ett djur som om den får chansen direkt kommer att döda hunden. Dessutom lär du behöva många tusen hektar om du ska ha en hund som driver en gris i 3-4 timmar utan stopp. En gris rör sig en kilometer på 10minuter vist buktar det men inte som en hare.