Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Klövvilts jakten i Finland, "28 cm regeln"

Featured Replies

Publicerat

Lite bakgrund, i Finland har vi gällandes en lagparagraf som säger följande:

12 §

Användning av hund vid jakt på hjortdjur

Vid jakt på hjortdjur får inte användas okopplad drivande hund med större mankhöjd än 28 centimeter.

Vid jakt på rådjur får användas hund som tillåts i 1 mom. endast från den sista lördagen i september till den 31 januari. (22.6.2005/440)

Detta betyder då i verkliga livet följande. Taxen är nummer ett och den ända hundrasen som får användas som drivande. All ära till duktiga taxar, men i takt med ökadade sällskapsjakter på vitsvanshjort, rådjurens frammarsch så har även taxarnas registrering ökat märkbart. Priset även på en (omeriterade föräldrar) taxvalp har stigit i höjderna, nivån ligger nu på 800-1200 €. Detta har lockat även vissa att producera valpar i takt med förfrågan, vissa även helt utan att kunna visa till pappers vad som slutprodukten kan tänkas vara. Ser idag på jakterna taxar som skulle duga bra som "rävhundar" (ursäkta mitt uttryck) = åtelmaterial...

28 cm gränser ger alltså inte chanser att använda andra hundraser som drivande. Stöthundsjakten är tillåten, men gränsen är dragen i vatten gällandes användningen av hundar under denna jaktform.

Retar mig en aningen på detta, har gjort det i flera år. Har aldrig förstått mig på detta påfund. Vissa intresseorganisationer med sina gamyler i spetsen skriver i sina intressetidningar hur fint det är med taxjakt(visst, men kunde vara roligare med andra raser oxå), och att de inte finner någo behov att släppa på mankhöjdsgränsen. Argumenten är alltid samma, högre ben = hårdare drevfart, stressar ihjäl djuren.. :rolleyes: . Tror inte vi nånsin kommer få samma problem som på 50-60-talen då finnstövaren var lite av en allroundhund. Kunde driiva älg över några länsgränser, ingen kommer väl idagens läge på att syssla med sånt på flit??? :lol:

Ålännigarna har däremot släppt gränsen "fri" inom sitt styrelseområde. Ungefär som i Sverige, där man kan använda sig av olika slags raser vid jakt på klövvilt. Har alltid påpekat detta i debatter med "taxfana..oops.. taxägare", om det passar och går bra i Sverige, varför inte här oxå??

Mvh,

"En som skulle vilja njuta av tex. dreverdrev på rådjur"

FH

Publicerat

va glad att ni ens har nåt ni har att driva , här oppe i sketna nårr har vi bara förbannade älgar :rolleyes:

Publicerat
  • Författare
va glad att ni ens har nåt ni har att driva , här oppe i sketna nårr har vi bara förbannade älgar :rolleyes:

Tack Radium att du tog din tid att lägga dig i debatten :lol:

Publicerat

Jo finska wachtelhundklubben jobbar på med detta. Så kontakta dom angående det om du har frågor osv. Är bra att flera angagerar sig i denna fråga.

Tycker att många ser lite för trångsynt på andras hundar bara för att dom är av en viss ras.

Ganska kul då man själv int äger nån hund utan mest jagar med andras och int är så rasfanatisk. Verkar va lättare då att vara mer vidsynt.

All jakt har sin charm. Synd att int alla kan tolerera att andra jagar på ett annat sätt med andra hundar. Men det är som nån skrev i nån annan tråd: att en jägares värsta fiende är en annan jägare...

Publicerat

Tycker precis som du att det borde släppas lite på tyglarna gällande vilka hundar som får användas på hjortdjur (fastän jag är taxägare). Det har blivit till en djungel på vissa ställen (åtminstone här uppe i Österbotten), man använder sig av olika hundraser som beagle, basset och drever och kommer någon under pågående jakt och påpekar att det är förbjudet att använda ifrågavarande hundras så blir svaret att "hunden stöter bara djuren"....javisst den kanske stöter men inte i 2 timmar vilket då leder till ännu mera avundsjuka. Nej, släpp jakten med samma krav och direktiv som svenskarna tycker jag.

Jag har en jaktkamrat som har en Basset Fauve och en med en drever och skulle vara mycket intresserad av att stå och passa på deras rådjursdrev.

Och en till sak som bör påpekas angående drevfarten, min tax är en snabbsprungen jäkel som nästan alltid har en högre drevfart än både basseten och drevern så det argumentet att alla hundraser förutom tax driver ihjäl rådjuren håller inte.

/Ponde

Publicerat

Jag tror finnarna tog efter Åland när dom började med rådjursjakt med hund.

Här har vi ju nu ändrat detta så det blir lättare att jaga med större hundar. T.ex så räknas tysken som långsamt drivande hund. men det är lite tolkningsfråga det där.

Ni borde jobba med denna paragraf lite och förfina den lite. Den är ålderdomlig. Det har kommit flera andra raser än taxar senaste 15 åren att jaga rådjur med. T.ex wachteln o tysken o olika bassetar.. Dessa stressar ju i regel inte rådjuren. Isåfall är det väl wachteln som kan få riktig fart på dom ibland.

Nej, för er skull hoppas jag dom gör OM och gör RÄTT o ändrar reglerna!

Såhär har vi nu och det ser jag inga etiska fel i:

http://www.regeringen.ax/.composer/upload/...d/jaktlagen.pdf Bläddra ner till sida 537. Där står alla regler klart o tydligt. Dom är perfekta i min mening bortsett från att man inte får jaga mårdhund med ställande hund under tidiga o sena säsonger.

Publicerat

Intressant Finhunter, träffade en herre synnerligen aktiv vid Suomen Metsästäjäliitto i veckan.

Han trodde att denna regel var under snart uppluckrande, fick känslan att det las en hel del krut på detta från deras sida.

Publicerat
va glad att ni ens har nåt ni har att driva , här oppe i sketna nårr har vi bara förbannade älgar :)

Har ni älgar då ? fick höra att i Kalajoki så måste dom aVbryta jakten då man inte sett älg på flera veckor !

Publicerat

Som Herr Mattsson skriver så har vi ganska bra regler för detta med drivande hundar på Åland, som tex långsamtdrivande kan ju i princip vara vilken ras som helst igentligen bara det går långsamt.

Publicerat
  • Författare
Det finns Finnar som skådat ljuset oxå :)

http://www.wachtelhundklubben.fi/

Samma sak gäller dreverklubben i Finland, de har jobbat redan länge för att få sina hundar klövgodkända. Men motionerna har inte "nått ända fram"

Publicerat
  • Författare
Tycker precis som du att det borde släppas lite på tyglarna gällande vilka hundar som får användas på hjortdjur (fastän jag är taxägare). Det har blivit till en djungel på vissa ställen (åtminstone här uppe i Österbotten), man använder sig av olika hundraser som beagle, basset och drever och kommer någon under pågående jakt och påpekar att det är förbjudet att använda ifrågavarande hundras så blir svaret att "hunden stöter bara djuren"....javisst den kanske stöter men inte i 2 timmar vilket då leder till ännu mera avundsjuka. Nej, släpp jakten med samma krav och direktiv som svenskarna tycker jag.

Jag har en jaktkamrat som har en Basset Fauve och en med en drever och skulle vara mycket intresserad av att stå och passa på deras rådjursdrev.

Och en till sak som bör påpekas angående drevfarten, min tax är en snabbsprungen jäkel som nästan alltid har en högre drevfart än både basseten och drevern så det argumentet att alla hundraser förutom tax driver ihjäl rådjuren håller inte.

/Ponde

Själv oxå delägare till tax, så pinkar inte i egen säng såattsäga.. :) Men just som du säger, vissa kretsar höijer alltid sina ögonbryn då andra än klövgodkända hundar används på jakt. Själv kan jag med tyskjaktterrier alltid dra till med stöthundsjakten, men rör mig själv där oxå på hal is ibland.. Detta tycker jag är fel, eftersom jag bedömmer att jag inte hetsar djuren värre med mina hundar än vad tex nån annan med tax kan göra.

Tycker bara synd om alla andra passliga drivandehundsraser som inte kan användas på klövjakt. Hundarna mår väl bra som raser typ, drever och beagle, eftersom deras jaktprov sållar mycket bättre fram bra avelsmaterial (prov endast för räv o. hare om jag har rätt). Själv anser jag att taxarnas drevprov på hjort eller rådjur är för lätta, utan borde skärpas en hel del. Vilket nu oxå är pågångs. Hoppeligen generar detta oxå bättre material att jaga med i framtiden.

Tror även hårt på att konkurrans inom klövviltsjakten skulle rädda taxen från att bli en medelmåtta som ras i Finland pga dess egenskaper, LÖSHET, dåligt sök och dålig jaktlust skulle vara ett minne blott med vissa åtgärder. Fri mankhöjdsgränser då en av dessa, folk skulle ha chansen att välja bättre ifall inte goda taxar skulle finnas att få..

Publicerat
  • Författare
Intressant Finhunter, träffade en herre synnerligen aktiv vid Suomen Metsästäjäliitto i veckan.

Han trodde att denna regel var under snart uppluckrande, fick känslan att det las en hel del krut på detta från deras sida.

Förra ordförande i SML hörde till dessa stofiler som ansåg personligen att "finnar" inte kan förtros med att använda andra hundraser som drivande. Han hade själv tax, och tyckte att det väl räckte till att jaga i finländska omständigheter för ALLA.

Punkt. Älskar sådant ledarskap :)

Tur så har vi fått en ny ordförande i vår intresseorganisation. Hoppas på nya vindar i organisationen. Detta är ett ärende som väcker just nu känslor (har gjort det i 5-6 år redan), besviken har man hamnat vara länge redan. Kanske det ljusnar nu i horisonten. :ph34r:

Skulle vilja ha ytterligare (svenska&finska) kommentarer om ni tycker pånågotsätt att det är rätt/fel att luckra upp 28 cm regeln. Ordet är fritt..

Publicerat

Du FH vet att jag också gärna såg andra raser än tax på klövviltsjakt, därför har jag ju en jakttax iom att tysken inte e' sas riktigt rumsren för endel. Är inte heller mera beredd att betala ca. 1000 € för en taxvalp vilken man inte får garantier på att den jagar ordentligt.