Publicerat December 11, 200916 yr Fasar ni efter trimning och isf ut och/eller invändigt också. Tidigare har ja fått uppfattningen att man bör göra det för att kulan ska släppa så jämnt o fint som möjligt. Killen på en film jag såg menade att man aldrig kan få en jämn yta med tex "Lee chamfer tool" som används manuellt o just därför kommer precisionen bli riktigt lidande om man fasar avr insidan av hylsor. Så hur gör ni?
Publicerat December 11, 200916 yr Du får skilja på att fasa kanten på hylshalsen efter trimmning, något som man måste göra för att undvika att man skaver metall från kulan vid kulisättning, både in och utsida samt frågan om att svarva hylshalsens godstjocklek, något som bänklirarna har konstaterat att man "måste" göra från utsidan efter att man har satt ett exakt innermått på hylsan med hjälp av en pilot/tapp med exakta mått. Nåja hoppas att dessa svar ger dig ledning i livet. /Christian
Publicerat December 11, 200916 yr Författare Tack Christian. (Ändrat ursprungsfrågan) De va just de ja mena. Men som sagt så sa killen på filmen att man "ALDRIG" skulle röra insidan men däremot fasa av utsidann. Tyckte de verka skumt o förmodade att de kunde finnas orenheter som inte skulle vara särskillt snälla varkens mot kulisättning eller själva skyttet. Därav frågeställningen! Då de blir dags att svarva hylshalsens tjocklek kommer åtm jag byta till nya hylsor. För innan de behovet uppstår har man väl hunnit skjuta dem ngr omgångar?!?
Publicerat December 11, 200916 yr Nja om vi ängnar oss åt att tala om neck turning, dvs att med en svarv göra hylshalsen lika tjock i godset hela vägen runt om är det något som görs för att optimera precisionen, det görs regelmässigt på nya hylsor innan de har laddats för att då börjar mässingen/materialet att arbetshärdas, för oss söndagsskyttar/jägare/handladdare räcker det med att längdtrimma och fasta kanten så att alla grader försvinner. /Christian
Publicerat December 11, 200916 yr Tack Christian. (Ändrat ursprungsfrågan)De va just de ja mena. Men som sagt så sa killen på filmen att man "ALDRIG" skulle röra insidan men däremot fasa av utsidann. Tyckte de verka skumt o förmodade att de kunde finnas orenheter som inte skulle vara särskillt snälla varkens mot kulisättning eller själva skyttet. Därav frågeställningen! Då de blir dags att svarva hylshalsens tjocklek kommer åtm jag byta till nya hylsor. För innan de behovet uppstår har man väl hunnit skjuta dem ngr omgångar?!? du ska inte svarva utsidan hylshals det gör man om man har tight neck patronläge. svarva längden kan man behöva göra efter första omgången ibland och när man gör det fasar man av både in och utsida. precisionen blir ej lidande.
Publicerat December 11, 200916 yr Författare Jo jag vet att man behöver svarva ner halslängden (även om ja e "beginner") Vissa hylsor behöver detta från scratch o andra inte. Filmen om handladdning jag såg var gjord av en amerikansk vapensmed och precisionskytt. Han menade bestämt att man INTE skulle fasa av insidan och la till att man förövrigt inte hade något annat o göra på insidan heller förutom att smörja innan kal. På honom lät de som rena helgerånet att fasa av insidan. Därför börja ja fundera på om ja kanske misstagit mig på ngt. Alla mina trimmade hylsor är fasade på insidan också. Dock är ingen av dem laddad så därmed vet jag varken bu eller bä om de varit precisions sänkande eller höjande!
Publicerat December 11, 200916 yr Jo jag vet att man behöver svarva ner halslängden (även om ja e "beginner")Vissa hylsor behöver detta från scratch o andra inte. Filmen om handladdning jag såg var gjord av en amerikansk vapensmed och precisionskytt. Han menade bestämt att man INTE skulle fasa av insidan och la till att man förövrigt inte hade något annat o göra på insidan heller förutom att smörja innan kal. På honom lät de som rena helgerånet att fasa av insidan. Därför börja ja fundera på om ja kanske misstagit mig på ngt. Alla mina trimmade hylsor är fasade på insidan också. Dock är ingen av dem laddad så därmed vet jag varken bu eller bä om de varit precisions sänkande eller höjande! Jag brukar "nöta bort grader" från längd-svarvningen invändigt och utvändigt i halsmynningen med Lee´s chamfer tool. Vet inte om det är så mycket sämre än RCBS, eller andras motsvarigheter. Det som de kallar "deburring tool".. Tillvägagångssättet är lika manuellt iaf. Jag har då fått till mycket bra träffbilder med ett flertal kalibrar jag laddat med det tillvägagångssättet, så jag tycker då att det funkar. Eller om man vänder på det -> det gör inte att patronerna skjuter sämre. Hylsorna ser trevligare ut oxå än om man inte hade gradat av dem alls. /Henrik