Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hundförare och hörselskydd

Featured Replies

Publicerat

OK alla ni olika hundförare, från trädskällarfolk och älghundsfolk i norr till hjort- och grishundsfolk i söder, hur gör ni för att skydda hörseln?

Det finns i denna kategorin 6 sidor om Astro, skyddsvästar och lampor, men ingenting om hur ni skyddar hörseln :D

Är det så illa att den "normale" hundföraren aldrig skjuter och däför inte behöver skydd eller är det bara för jobbigt att ha med en sak till och "ett skott skadar ju inte hörseln..."?

Rösta och kom gärna med era kommentarer om varför ni valt ert alternativ.

/ Jonas

Publicerat

Har oftast aktiva kåpor hade tänkt sluta bära dom för dom e bara i vägen och så klämmer dom så hårt på huvve så jag får ont i huvve men nu fick jag mig en tankeställare då jag fick tillfällig tinnutus i ena örat sen jag sköt utan kåpor <_<

Publicerat

Har själv tinnetus :D . ett rent helv är det iallafall. vaknar flera gånger varje natt, är det fest eller mycket folk som pratar så blir jag trött i huvudet för det bara "skär" i mina öron & jag hör inte va folk säger.

Men tyvärr så ända gångerna jag använder kåpor är när man skjuter mycket typ duvor o gäss.

Har provat när taxen jagat men då va jag inte bekväm med dom.

Jag hade svårt att avgöra var drevet kom ngnstans ifrån. Men man kanske vänjer sig hur man hör med kåpor

Men som sagt va. Ni som har hörseln i behåll använd hörselkåpor... Önskar jag hade gjort det när jag va yngre :)

Publicerat

Jag har beställt soundscope. Att gå med hund i tätningar med kåpor på huvdet har fått mig ursinning några gånger för mycket. Även jag har susljud på ett öra trots att jag inte skjutit ett övningsskott oskyddat på 10 år, men ett avsevärt antal jaktskott. Purschjagar man har jag inga problem med kåpor.

Tänkte operera närsynthet men har gillat läget med glasögon/linser, bättre att skydda det sinnet som är kvar.

Publicerat

Jag har använt SoundScope i ca. 5 år, bara positivt. Kompenserar min sönderskjutna hörsel, inte samma problem med vindbrus som med aktiva kåpor. Har även oprererat bort närsynthet för drygt 15 år sen och ångrar inte det.

Publicerat

Ett ämne som debatterats tidigare, men som aldrig kan skrivas för mycket om tycker jag!!

Själv har jag provat aktiva kåpor, både analoga och de nyare digitala. Funkar inte för mig som rör mig mycket då jag jagar över stående fågelhund.

Haft kåpor som jag styr ned när det blir "action", men man får ont i skallen av att gå med dem på sig länge, och risken att man tappar dem är överhängande (tappade mina sordin-kåpor! :angry: )

Provade ett par hörselpluggar med bygel, men det gick inte alls då man för över ljud från kolven till bygeln och in i örat! Sen är bygeln lite ivägen också...

Nu har jag istället ett par musik-pluggar med snöre som hänger runt halsen (typ apoteket 39:-). När det hettar till så petar man in dem lite i öronen och hör nästan fullgott.

När det sedan blir riktigt nära och man är i skottläge så trycker man in det sista med en hand. För mig som högerskytt håller jag bössan med vänstern i förstocken, petar in högerpluggen med fingrarna och trycker in vänsterpluggen med översidan av högerhanden, och sen osäkrar och förhoppningsvis skjuter.

Blir det akut skott så har man ju pluggarna redan halvvägs inne och de dämpar bättre än utan...men inte alls tillräckligt. Men det piper inte i öronen dock...hehe!

Ekomomin har satt stopp för att köpa aktiva in-ear skydd.

Då jag själv inte testat dessa vet jag inte hur svårt det är att smyga med dem på sig. Aktiva kåpor tycker jag inte är så trevliga i det sammanhanget. Ytterörats funktion tappas ju...

Visst kan man riktningsbestämma lite med de digitala, men det går inte jämföra med vårt eget öras utformning!

Hade man lite mer stålars skulle jag gärna testa aktiva in-ear skydd!

Publicerat

Jag har som regel ett par Peltor sound-trap med mig på all jakt men det ska erkännas att ibland blir dom kvar i ryggsäcken eller ännu värre, dom sitter på skallen men täcker inte öronen. Helt idiotiskt men särskilt när man jagar med hund och ens egna hörsel är viktig är det svårt att ha på sig hörselskydd. Man vill kunna lokalisera hunden med sin hörsel utan att störas av vindbrus och helt plötsligt står drevdjuret framför bösspipan. Då finns det inget utrymme för "Vänta en stund, snälla rådjuret. Jag ska bara ta på mig hörselskydden".

Men under toppfågeljakten, när man passar eller om man smygjagar har man mer tid och man vet när det är dags att ta på hörselskydden. Sen när man jagar sjöfågel eller duvor och man skjuter mycket så är hörselskydd ett måste.

Än har jag hörseln i behåll och tänker fortsätta med det.

Publicerat

Kör med aktiva kåpor.

Hade lite problem i början med sådant som nämns tidigare i tråden, men har några jag jagar med som börjar höra dåligt och det är nog ett större problem än att fastna i buskar o skit... Så jag har väl gett mig fan på att jag ska vara rädd om hörseln och nu tycker jag att det funkar bra. Så det är kanske en vanesak!?

Publicerat
  • Författare

Jag tackar för alla hittills inkomna röster och förklaringar om hur ni gör/inte gör.

Lite oroväckande att 40% av er inte använder något skydd :P

Själv har jag någon gång tidigt 90-tal skjutit sönder hörseln på vänsterörat (minns att det ringde två-tre dagar efteråt). Inte så jag går och har ständig tinnitus, men dock stora problem att höra eller följa konversationer i stökiga miljöer. Numera använder jag aktiva (analoga) kåpor vid passjakt och "nedbantade" gula proppar löst sittande i öronen vid rörlig jakt och har funderat starkt på att skaffa ljuddämpare eller soundscope.

50% använder aktiva kåpor - har ni dem på öronen (lyssnar genom dem) under transport eller har ni dem ovanför öronen för att innan det hettar till flytta ned dem till öronen (tex som Streif och Henrik beskriver)? Berätta gärna vilka modeller ni tycker fungerar/inte fungerar att gå i.

Säkert skiljer det mycket mellan olika märken och modeller samt inte minst analoga och digitala, men med mina Soundtrap upplever jag nästan "total dövhet" vid förflyttning i torra löv eller gräs. Prasslet/skrapet överröstar alla yttre ljudintryck, så att då höra hunden blir helt omöjligt.

Jag hade nog hoppats att många (fler än tre :D ) skulle ha röstat för Soundscope eller liknande, så jag skulle kunna övertyga mig själv att de är värda investeringen :D

Ni tre (och givetvis alla ni som ännu inte röstat) får gärna berätta om ni hittat något fungerande alternativ till Soundscope.

/ Jonas

Publicerat
Jag tackar för alla hittills inkomna röster och förklaringar om hur ni gör/inte gör.

Lite oroväckande att 40% av er inte använder något skydd :P

Själv har jag någon gång tidigt 90-tal skjutit sönder hörseln på vänsterörat (minns att det ringde två-tre dagar efteråt). Inte så jag går och har ständig tinnitus, men dock stora problem att höra eller följa konversationer i stökiga miljöer. Numera använder jag aktiva (analoga) kåpor vid passjakt och "nedbantade" gula proppar löst sittande i öronen vid rörlig jakt och har funderat starkt på att skaffa ljuddämpare eller soundscope.

50% använder aktiva kåpor - har ni dem på öronen (lyssnar genom dem) under transport eller har ni dem ovanför öronen för att innan det hettar till flytta ned dem till öronen (tex som Streif och Henrik beskriver)? Berätta gärna vilka modeller ni tycker fungerar/inte fungerar att gå i.

Säkert skiljer det mycket mellan olika märken och modeller samt inte minst analoga och digitala, men med mina Soundtrap upplever jag nästan "total dövhet" vid förflyttning i torra löv eller gräs. Prasslet/skrapet överröstar alla yttre ljudintryck, så att då höra hunden blir helt omöjligt.

Jag hade nog hoppats att många (fler än tre :D ) skulle ha röstat för Soundscope eller liknande, så jag skulle kunna övertyga mig själv att de är värda investeringen :D

Ni tre (och givetvis alla ni som ännu inte röstat) får gärna berätta om ni hittat något fungerande alternativ till Soundscope.

/ Jonas

Har Peltor SportTac som används nästan hela dagen tar av dem då och då för att "vila".

Jag tycker det är ypperligt då jag har förstört hörseln vid sjöfågeljakt (DÖV i 1 dygn) efter jakten och har tinnitus kan inte föra en konversation eller prata i telefon utan att det är tyst.

Måste gå in i ett tomt rum för att prata i telefon så jag rekommenderar använd nåt slags hörselskydd

Mvh

// JägarNNNNNN

Publicerat

Som hundförare går jag utan hörselskydd av den enkla anledningen att det är apsvårt att bestämma riktning, avstånd till drevet. jag har provat både Peltor Comtac & Sportac men ingen av dessa fungerar för mig. Som passskytt använder jag ibland Sportac. Fågel-, lock- & vakjakter används givetvis skydden.

Publicerat

Nu när jag vant mig med SoundScope kan jag inte tänka mig att använda något annat. Inte alls samma vindbrus som med kåpor, bra riktningskänsla.

Enda nackdelen är att man skruvarupp förstärkningen förmycket och lurar sig på avstånd till drevet, står på helspänn och tror att det är intill sen visar spårsnön att det var 200 m bort.