Publicerat December 12, 200916 yr Hej Som sagt har sonen problem med sin M96:a. Det går bara att plundra i osäkrat läge och flaggsäkringen funkar inte att vrida över i spänt läge. Vad har hänt och hur kommer man tillbaka till utgångsläget? \Mats och Viktor
Publicerat December 12, 200916 yr Bara att plocka isär slutstycket å kika vad som ligger ivägen eller är skadat
Publicerat December 12, 200916 yr Aldrig demonterat en m96, men jag skulle kunna tänka mig att du ska spänna upp mekanismen och sedan säkra den. Finns det en fjädrande tapp på slutstycksmuttern?
Publicerat December 12, 200916 yr Har jag uppfattat det rätt att det inte går att osäkra bössan? Är slutstycket i orginalutförande? Om det är det så kan jag kanske instruera dig igen en isärtagning och felsökning. M/96 mekanismen är ganska enkel i sitt orginalutförande, så det är nog inget svårlöst problem. Bara jag får lite mer information!
Publicerat December 13, 200916 yr Långskott sen min tid som hemvärnsungdom... spänn upp slagstiftet och säkra, därefter ska det gå att skruva ut hela slagstiftsanordningen ur slutstyckshylsan har jag för mej.. Mvh!
Publicerat December 13, 200916 yr Nästan rätt! Flaggan (säkringen) ska efter uppspänning vridas till mitten läge, det vill säga rakt upp. Sedan går det att skruva ut hela slagstiftsanordningen ur slutstyckshylsan. Efter att man tagit ut slutstycket ur bössan! Om inte det tricket fungerar så finns det en plan B. Förutsatt att den inte är ombyggd!
Publicerat December 13, 200916 yr Länk till instruktion på m/96 tyvärr på Engelska men det är en direkt översättning från den Svenska Soldi Matrl 77. Instruktionen om hur du tar isär slutstycket börjar på sidan 8. Steg för steg instruktion tyvärr på Engelska med referenser till den Svenska texten på bilderna. http://pdf.textfiles.com/manuals/FIREARMS/...38-m41b-m96.pdf
Publicerat December 13, 200916 yr Funkar inte det så hör av dig så fixar jag fram en svensk manual ur nått arkiv, eller tar ett snack med vapensmeden på jobbet.
Publicerat December 13, 200916 yr Författare Tack för all hjälp vi lyckades ta isär slutstycket och sedan få ihop det igen. Sen verkade det går lite trögt när vi skulle ha i slutstycket igen. Men det gick med lite milt våld och sedan funkade bössan igen. Verkade precis som man spände upp något Detta har hänt en gång innan och även den gången vann vi lösa det hela utan att riktigt förstå hur vi gjorde. Vore intressant att veta hur felet kan uppstå och vad man gör för fel. Försökte beskriva felet i början men vet inte om ni förstod. Det går alltså att spänna upp mekanismen och även att avfyra däremot kan man inte vrida över flaggsäkringen till säkrat läge. \Mats
Publicerat December 13, 200916 yr Det är ett fenomen som kan inträffa lite då och då på m/96 mekanismen! En lite småviktig detalj som kan avhjälpa den typen av driftstörning. Det är att få tillbaka slagstiftet vänt på samma sätt varje gång man plockar isär den. Det finns en märkning på slagstiftet (brukar vara en krona) den ska normalt vara vänd ”uppåt”. Har den ursprungligen varit monterad på det sättet och man mycket senare åtskilliga ”säkranden och osäkranden” senare vänder på stiftet så finns det risk att det bildats grader eller förslitningar, som påverkar säkringens funktion negativt.
Publicerat December 14, 200916 yr Har för mig att detta kan inträffa om man inte drar tillbaka tändstifts muttern tillräckligt när man sätter ihop den och man hamnar ett "jack" fel, alltså när man fäller upp säkringen till mitt läget. Eller kommer jag ihåg fel ?...HV ungdom var många år sen.... Eller var det att man inte fick på muttern ända ner ? Kolla och testa ska göra det själv när jag får tid... Pk
Publicerat December 14, 200916 yr Nja det går att klåpa till det hela på några olika sätt när man montrar ihop slutstycket. Ett vanligt fel folk gjorde var att dom monterade hop slutstycket med säkringen i läge säkrat. Då uppstod fenomenet ”Tyska låset”, och ingenting fungerade. Ingen katastrof eftersom det var ganska enkelt att åtgärda. Förutsatt att man visste hur, det var lite pyssligt bara!
Publicerat December 14, 200916 yr Jag råkade ut för ett liknande missöde under en såt i höstas. Bössan, en M96a med flaggsäkring, gick plötsligt inte att säkra Skarpt läge samt flaggan uppåt var ok men den ville inte säkra. Återstod ju bara att meka ihop den på passet och samtidigt försöka undvika att skramla bort älgarna från passlinjen Felet måste ha uppstått på väg ut till pass då säkringen stod i läget uppåt. Jag fick dock till det efter att ha monterat isär slutstycket och vridit styrhylsan och tändstiftsmuttern i rätt läge. Var som att tändstiftsmuttern hade halkat ut ett snäpp under promenaden. Slagstiftsmuttern slog föv heller inte ända in utan stannade ca 2 cm ifrån metallen på styrhylsan. Sensmoral: "Ha aldrig flaggsäkringen på en M96a i läget uppåt på väg till pass"
Publicerat December 15, 200916 yr Vanligt fel när man går med säkringen i ”demonteringsläge” på m/96! Många tror att m/96 mekanismen har tre läges säkring ala Winchester, men inget kan vara mer fel! Flaggan uppåt eller mittenläget är bara till för demontering inget annat på m/96!
Publicerat December 15, 200916 yr Författare Detta är nog både lösningen på felet och varför det kan inträffa. Ska instruerar sonen hur han ska göra. Tur i oturen att det inte inträffade när han står och sikta på en älg i ståndet för nya Jämten, nu vet han hur han ska undvika problemet. Tack/Mats
Publicerat December 15, 200916 yr Hur får man isär slutstycket! Spänn slutstycket, ställ flaggsäkringen i mittenläge...Dra tillbaks slutstycket och skruva på dess bakdel. Funkar på min m96a iallafall
Publicerat December 15, 200916 yr Vanligt fel när man går med säkringen i ”demonteringsläge” på m/96!Många tror att m/96 mekanismen har tre läges säkring ala Winchester, men inget kan vara mer fel! Flaggan uppåt eller mittenläget är bara till för demontering inget annat på m/96! Demontering och plundring av vapnet, skulle jag vilja säga. Bössan är säkrad i mittenläge dock inte med låst slutstycke.
Publicerat December 15, 200916 yr Sant, bössan är säkrad med säkringen i mittläge. Men man bör ta i beaktande att när man drar tillbaka slutstycket så kan styrhylsan med innehåll vrida sig, och det är då problemen kan uppstå! Rent teoretiskt och troligen praktiskt så skulle det gå att tappa hela innehållet i slutstycket om man går med bössan öppen och säkringen i mittläge. Ganska retfullt scenario! Med andra ord, inget jag rekommenderar! Det finns två fördelar med m/96 mekanismen som jag saknar på andra typer. Det är att den går att säkra i slackat läge och att det går att slacka mekanismen utan att blindavfyra!
Publicerat Januari 2, 201016 yr Sant, bössan är säkrad med säkringen i mittläge.Men man bör ta i beaktande att när man drar tillbaka slutstycket så kan styrhylsan med innehåll vrida sig, och det är då problemen kan uppstå! Rent teoretiskt och troligen praktiskt så skulle det gå att tappa hela innehållet i slutstycket om man går med bössan öppen och säkringen i mittläge. Ganska retfullt scenario! Med andra ord, inget jag rekommenderar! Det finns två fördelar med m/96 mekanismen som jag saknar på andra typer. Det är att den går att säkra i slackat läge och att det går att slacka mekanismen utan att blindavfyra! Funkar det likadant på en med M98 mekanism??? Tänkte bara så man inte råkar ut för det utan att veta varför...
Publicerat Februari 15, 201511 yr Hej. Hur gör man för att slacka M96 an utan att blindavfyra? Jag bruka vilja förvara min 96 och 98 med öppna slutstycken. Har märkt att man kan greja lite med säkringen när slutstycket är ur och att det klickar till i detta då. Vh//Matte.
Publicerat Februari 15, 201511 yr Hej. Hur gör man för att slacka M96 an utan att blindavfyra? Jag bruka vilja förvara min 96 och 98 med öppna slutstycken. Har märkt att man kan greja lite med säkringen när slutstycket är ur och att det klickar till i detta då. Vh//Matte. Sidan 23: http://dutchman.rebooty.com/temp/soldr_mtrl_vapen_karbin.pdf