Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

4 grisar i backen o en påskjuten...

Featured Replies

Publicerat

Ska kanske inte ligga här men va fan e de en dagbok så ...

Har ikväll ett fånigt leende på läpparna… nä det beror inte på rusdrycker… även om det intagits en del nu ikväll… :D

Grisjakt på tapeten idag o den enda hundföraren de fick tag på va undertecknad o med en svart galning vid namn Blackie…

Insåg min dumhet o tacka ja, trots att jag vet att svarten kan jaga vad som helst.. typ mus, igelkott, fågel, huggorm, räv, rådjur.. o vad som hon nu kan tänkas först få i näsan.. :D

Ställde in mig på att skämma ut mig o få åka runt i bil o försöka få tag på idioten som med största sannolikhet skulle tillbringa dagen med o frenetiskt jaga fel vilt… suck… <_<

Hon har ju hittills funkat bäst o släppa på sedd gris eller relativt färska slag…

På väg in i såten så ser vi 2 rådjur gå in i ena änden av planteringen…. Jaha kommer bli skit av dagen… :lol:

Drog alla ursäkter jag kom på under uppställningen innan vi drog igång…. Men informerade om att tiken va rätt lätt o stoppa och kopplada om hon kom med fel vilt.

Strök kopplet…

1 min senare skrek hon i.. misstänkte direkt rådjur…

Jaha bara o vända tillbaka mot bilen, men fick strax över radion.. Jepp! de va fuldjur.

Sa att de skulle vråla på´na o så ska jag försöka kalla in… vis av erfarenhet så tänkte jag att de va nog rätt lönlöst….

Hörde hur passkytten började ropa på idioten. Jag stämde direkt in o vrålade o visslade.

-hon vänder nu! Hör jag över radion… va i h-vete??

Ser på pejlen att killen inte ljög.. efter några minuter har jag en svart hund vid mina fötter o den som va mest förvånad va jag….

Höll minen o sa att vi fortsätter…

Efter typ 5 min så skriker hon igen och nya rådjur är på benen… det vet jag ju inte i början men hör att en annan passare börjar ropa på kräket.

Han får stopp på henne och vänder på ekipaget så pilarna pekar mot mig, när han ser att hon hör mig vråla släpper han o jycken som kommer tillbaka till mig igen…. Ingen va mer förvånad än jag…

Nya korta minuter o hon tjoar som bara hon kan o nu går det söderut längs sjön.

Jo.. de är nog faen rådjur igen o jag får det bekräftat av passkytt som kallar in och kopplar.

Men nu är hon 5-600m bort o hör mig visserligen men stannar hos killen. Skit med.. säger att vi ska försöka komma närmare och kalla in.

Får över radion han skulle gå mot oss men hunden lös.

Tar inte många selkunder, sen hör vi både på radion o utan i etern att det är nått på gång.

Gris på benen, en går i pass o blir beskjuten men Blackie driver den andra som efter en halvtimme buktar tillbaka in mot såten.

Så hör jag o vägvisaren i radion att ett gäng grisar kommer in i såten mot oss. De låg nog i samlad trupp där tiken reste.

Jag står ju o kollar pejlen o vägvisaren petar till mig o säger pass upp o pekar.

Jag släpper pejlen på marken, repeterar fram en patron men inte faen ser jag några grisar?? de va för nära…. Typ 10 m..

Då rör de på sig igen o de är säkert 6-8 st som glider förbi in i såten, jag försöker givet få skott på någon o när jag väl fått väck linsskyddet på kikaren... :P så får jag på 2 smällar på samma gris som vi sen hittar o efter 60m med ett skott lite långt bak som jag avfångar.

Efter någon minut kommer ytterligare ett gäng grisar och passerar oss på tätt håll. Men där var ”kultingarna” rätt små. Kunde smällt på fler men ser man inte att det första tar bra så låter man bli resten..

Kollar pejlen o ser att Blackies gris är på väg in i såten igen och då smäller det rätt många skott…. Den årsgrisen blev där efter en våldsam kanonad från en nyexaminerad jägare.

Nu smäller det ytterligare ett skott därifrån grisarna kommit och en lite större galt ligger. Tar mig ut till bilen och åker o hämtar tiken.

Går in igen o släpper där vi sett resten av grisarna, blir upptag direkt och en årsgris går ut mitt över ett hygge utom skotthåll.

Tror att det ska bukta in ingen men får ta mig till bilen och åka o koppla upp vid en stor asfaltsväg.

Tillbaka igen och släpper galningen, säger över radion att jag vill ha info om hon tar samma löpa igen.

Jepp!, samma löpa igen! hör jag över radion, och jag vrålar på henne o visslar o ser att hon direkt vänder o kommer till mig… Otroligt……

Vi går lite längre ner mot sjön och släpper, hon tjoar på som vanligt sen hörs det att hon får kontakt och efter en stund passerar en årsgris mig på 50m men jag hinner inte riktigt med.

Den går sen i pass och fälls. Jag går ner o hämtar jycken och går in igen men nu är det förmodligen så många löpor att hon inte reder det längre. Är rätt säker på att det stod flera grisar och tryckte men vi hade ju dessutom en påskjuten gris som måste kollas upp.

Liten kul info från ena killen som satt i ett torn i såten.

Han hade Aktiva Peltor hörselskydd o jycken passerade under tornet o vrålade som bara hon kan här nere i Småland o peltorhörselskyddet slog ifrån och tog bort oljudet….

En snabb fika medans vi planerade kontrollsöket, den mat jag hade med mig fick hunden, ja inte kaffet dårå…

Gick på efter 3 timmar med hunden i lina. Inget hittade vi på skottplats.

Spårade lite mer än 200 m i lina utan att se annat än klövtrampet, sen kopplade jag loss tiken. Hon följde sen löpan hyfsat tyst i flera km innan hon via löpan kom in i samma såt och samma plantering där grisarna stannat efter att jag sköt en i början.

Även nu tyst och ett par förhållskyttar rapporterade att de såg hunden passera men inget före…. Bara att hon va tyst på löpan är helt otroligt…

Den påskjutna årsgrisen va med stor sannolikhet bom.

Sitter nu här o har väl snart fått upp min tappade haka… Ska jag va ärlig så fattar jag inte hur dagen egentligen avlöpte….

Behöver jag nämna att jycken o jag får komma tillbaka vilken dag som och hur mycket jag vill o kan framöver…

Fick en bild från paraden i deras slakthus mailad ikväll, jag va ju redan en halvtimme försenad till släkt/jul/kalas igen så jag stack direkt vi va klara.

post-348-1260659053_thumb.jpg

Publicerat

Härligt

Stort grattis <_<

Skön känsla när det fungerar

Publicerat

Fy fan va kul! Måste säga att jaktlaget antingen var rejält manstarkt eller hade björnkoll på grispassen på marken!!

Mvh!

Publicerat

Skitkul Niklas! Fan va härligt när det funkar så bra. :)

Synd att man inte kunde va med. Verkar som ni har väldigt gott om gris i dina trakter.

Publicerat

Hon är underbar! :) och väldigt lik sin husse!

Publicerat

Lysande!!!

Publicerat
  • Författare

Vi va 16 pers inkl mig o vägvisaren, alltså 14 passare, Den enda såten vi han med va på ca 150 Ha.

Tydligen hade de nästan 100% griskontakt varenda gång de jagade av den såten. Välsmort "maskineri" va det gäller upplägget och pass osv. Säkerheten på topp.

Enda svarta fåret så sett va nog jag... :)

jo... jag har husarrest idag o snön trillar så fint utanför fönstret.... ska nog försöka lura ut familjen o skjuta julgran... då kan ju bössan va med o så kan jag ju släppa hund oxå :D

Publicerat

Bara att säga grattis. Låter som en minnesvärd dag i skogen :P

Publicerat
  • Författare

Äh.. faen frun gick inte på granskjutar grejen.. ...

Så galenpanna har tillbringat dagen såhär..

post-348-1260713991_thumb.jpg

Publicerat
Äh.. faen frun gick inte på granskjutar grejen.. ...

Så galenpanna har tillbringat dagen såhär..

post-348-1260713991_thumb.jpg

:D:D:P Den finten gick hon inte på hon är välslipad :P Ska bara sa ..............

Publicerat
  • Författare
:D:D:P Den finten gick hon inte på hon är välslipad :P Ska bara sa ..............

För att slå salt i såren så ringde brodern precis... de har jagat älg idag, jag skull eju varitmed...hade ju 2 kalvar kvar på tilldelningen men nu är det fullskjutet...

De hade 11 olika älgar inne i "älgakärret".. helt sinnersjuk älgbiotop men markerna däromkring har knappt skjutiti nått alls... Hela stammen står tydligen hos oss o i den stackars markägarens planteringar...

Där va 2 kor med dubbelkalv o en ko me enkelkalv bland annat...

Hur nu dessa kunnat klara sina kalvar hela hösten är ju märkligt???

I morgon blire jakt för mig iallafall om nu spårsnön ligger kvar...

Publicerat

Grattis! låter som att du haft en härlig dag ;)