Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

basset

Featured Replies

Publicerat

Tänkte höra vad ni tycker om de olika basset raserna för rådjursjakt och vad ni har för erfarenheter. drevtid mm.

Publicerat
Tänkte höra vad ni tycker om de olika basset raserna för rådjursjakt och vad ni har för erfarenheter. drevtid mm.

Petit Griffon funkar om de får tid på sig, Carmen som jag har är 7 år nu och det är egentligen först nu som hon kommit igång med drevtider runt 1h. Hon har börjat långsamt som f-n med drevtider upp till 20 min men oftast bara ett par minuter, och det är inte pga att hon inte fått jaga som hon inte "lärt" sig för tid i skogen har hon verkligen haft.

Räddningen blev nog trots allt att vi gick med i en mark där det fullkommligen kryllar av dov. Det tycker hon är kul som bara den och jagar nu allt länge och väl. Sen är det en fantastisk trevlig hund hur go som helst.

/Anders

• 4 weeks later...
Publicerat

Hej

Har en Griffon hane som fyller två år i feb. Han jagar som tusan och har drevtider upp mot 1,5 timme. Men vanligast ligger de runt 30-60 min. Han började tidigt och när han var 10 månader hade vi skjutit 4 dov för honom, drev allt som kom ivägen. I år har det gått bra 6 rådjur och 3 st dov har skjutist för Casper. Grisarna puttar han bara på men är inte så intresserad av dem, vilket jag tycker är helt ok.

Tror att Casper är tidig med sin jaktiver och långa drevtider, en kanonhund som är en verkligt bra familjehund, lugn och go och inga problem med småbarn osv..

Kan varmt rekomenderas, kolla hemsidan "lövhögens kennel"

Mvh

Pikehunter

Petit Griffon funkar om de får tid på sig, Carmen som jag har är 7 år nu och det är egentligen först nu som hon kommit igång med drevtider runt 1h. Hon har börjat långsamt som f-n med drevtider upp till 20 min men oftast bara ett par minuter, och det är inte pga att hon inte fått jaga som hon inte "lärt" sig för tid i skogen har hon verkligen haft.

Räddningen blev nog trots allt att vi gick med i en mark där det fullkommligen kryllar av dov. Det tycker hon är kul som bara den och jagar nu allt länge och väl. Sen är det en fantastisk trevlig hund hur go som helst.

/Anders

post-2080-1262997362_thumb.jpg

• 1 month later...
Publicerat

Hej

Har basset artesien normand sedan 1986 jag har varit nöjd med dom.Är mycket spårnoga och ej så snabba som en del andra basset :huh:

Publicerat
Hej

Har basset artesien normand sedan 1986 jag har varit nöjd med dom.Är mycket spårnoga och ej så snabba som en del andra basset :rolleyes:

Hej Dahlström

Kan man jämföra en BAN med en tax i drev och jaktsätt än en drever?

Kräver de lika stora jaktmarker som än drever eller buktar det gärna för en BAN så att man klara sig på en liten mark

(50-100 ha)?

Ursäkta Johan-Lejon om jag stör din tråd!

Mvh Andreas G

Publicerat

Jag som fauvägare tycker givetvis att dessa är den bästa bassetrasen :)

Tidig jaktmognad är inte ovanligt, men det finns givetvis även individer som är sena på den fronten också, bra, ärliga arbeten med härliga välljudande drevskall och drevtider uppemot 2-3 timmar lätt om det inte skjuts före det.

Spårnoga, relativt snabba, bra sök, stabila robusta kroppar i kombination med en vilja att driva allt som går att driva gör rasen optimal för just mig.

Att de dessutom är godmodiga, sociala, betraktas som en mkt frisk och sund ras och mkt lättsamma att ha att göra med överlag gör ju inte saken sämre precis.

Publicerat

Har två Petiter där den äldsta "varit nära döden" många gånger p.g.a nästan ovilja att jaga ensam. Sedan jag erbjöd henne möjligheen att jaga såsom det är tänkt med en Petit, i pack även om packet bara består av två hundar har hon blivit riktigt bra. Ung-Petiten jagar lika gärna ensam men har också polska blodslinjer i sig och där jagar man gärna gris med Petiterna som därmed troligen är betydligt tuffare i sin attityd.

Utanför jakten är mina bassetassar otroligt trevliga familjehundar som älskar allt och alla.

Publicerat
Hej Dahlström

Kan man jämföra en BAN med en tax i drev och jaktsätt än en drever?

Kräver de lika stora jaktmarker som än drever eller buktar det gärna för en BAN så att man klara sig på en liten mark

(50-100 ha)?

Ursäkta Johan-Lejon om jag stör din tråd!

Mvh Andreas G

Nej det är väl något mitt i mellan dom två. Mina artesiener har varit väldigt tidiga med jakten runt 7 mån. Men basset raserna kommer ej upp i taxens täthet i skallet.Nu får man väl huka sig haha.Men Artesienen har ett mycket mäktigt skall som hörs .Den går lite fortare än en tax men ej mycket. Dom har bättre framkomlighet när det är risigt :huh:

• 4 months later...
Publicerat

Jag har en basset fauve som jag är riktigt nöjd med hon driver mellan 45 min - 2 timmar beroende på hur det buktar . jag rekomenderar stark en fauve om du vill ha en rådjurs hund. men hon driver även hare och räv fint . :)

• 1 month later...
Publicerat
Publicerat

Hej! Har erfarenhet av jakt med Basset Griffon sen början på 90 talet. Just nu har jag 2 tikar som fungerar bra med drev tider upp till 2 tim. Har även en Griffon Nivernais som är 2år för grisjakt. Hör gärna av dig om du undrar något!