Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

22 Lr test

Featured Replies

Publicerat

Jag var in hos jakt och wildmarksliv i Piteå och handlade på mig några olika askar med 22 lr ammunition för att prova ut om det var någon som gick bättre än andra. Testade cci standard, pmc, eley och en rapp hålspets som hette Eagle? tror jag. CCI sköt sämst 15 cm på 50 m, pms var inom 2 cm och lite sämre med eley men den glädjande övveraskningen var den sistnämnda. Trots 10 graders kyla svag vind och halvbra stöd satt 4 skott i samma hål och det femte drog lite i sidled. Jag blev rekommenderad den som ripammunition. Någon som har erfarenhet?

Måste tillbaks och prata med dom då jag blev blåst på tvåhundra kronor, han tog betalt för 14 paket flugbindningsmaterial men jag köpte bara 4st >:( . Kanske kan ta den summan i ammunition?

Publicerat

Hej

Är det American Eagle? En röd ask om jag inte minns fel, tror den tillverkas af federal. Vi sköt mycket med den i pistol och var överaskade av den fina precisionen. den fungerade även mycket bra i halvautomatiska gevär i kaliber 22.

Testa några askar till så du ser hur den går oh går den ok så använd den :-)

Publicerat

Federal Eagle kör jag me hålspets o har 5 skott inom 10krona på 80m.

Däremot skjuter jag än bättre me cci minimag i min Anschutz 22:a.

Använder även den till ripjakt.

Men så skiljer sig 22 amunitionen så katasrofalt mkt att det inte finns ett märke som skjuter bra i alla bössor!

Publicerat
  • Författare

Ja det är american eagle i röd ask hålspets. Blev mycket överraskad av precisionen och framförallt nöjd.

Publicerat
Hej

Är det American Eagle? En röd ask om jag inte minns fel, tror den tillverkas af federal. Vi sköt mycket med den i pistol och var överaskade av den fina precisionen. den fungerade även mycket bra i halvautomatiska gevär i kaliber 22.

Testa några askar till så du ser hur den går oh går den ok så använd den :-)

Hej

I min 10/22 funkade den inte alls, dålig precion och tjärvade varannat skott. CCI mini mag funkar däremot mycket bra i min 10/22

Publicerat

eagle gick sådär....minimag funkar absolut bäst i min...

Publicerat

Använd för guds skull inte hålspets på ripan!!!!

Räcker fint med helmantlat. Ska ju va nå kvar att äta me.

Kråkor o annat oknytt tar du me Hålspetsen!

Publicerat
  • Författare

Var ut och rastade hunden. Hon skiter fullständigt i att husse har feber och är allmänt risig. Tog med mig 22;an ut till skjutbanan och släppte ut jycken.

Sköt bort all pmc och testade Lapuas Midas l Resultatet syns nedan. Jag fick ta hand om amminitionen åt amerikanska skidskyttelandslaget till dom kom fram till idre och dom skjuter med midas. Jag har sedan tidigare testat den ammunitionen och gjorde ett nytt försök med den nya pipan.

Resultatet syns nedan och serierna är skjutna på 50-55m

thumb_22serier1.jpg

Träffbild om den nu kan kallas så med PMC klarar en ripa men mer är det inte. Nedan:

22serier2.jpg

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Har testat CCI minimag och eley high velocity samt SK fältskytte. CCI var den enda jag fick att gå någorlunda med ca 20-35 mm i träffbild dom andra runt 50mm. Tyvärr så blev det alltid någon flyer och jag vet inte om det beror på mig ,vapnet eller ammunitionen. SK gick bra i den förra pipan så jag blev lite besviken.