Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bore snake fastnat i pipan...

Featured Replies

Publicerat

Av någon outgrundlig anledning har en kompis (det är faktiskt helt sant) lyckats med konststycket att få en bore snake att fastna i pipan på sin 30.06. Han drog in den från patronläget och fick igenom den så långt att mässingsborsten kom ut ur mynningen och sen var det i princip helt stopp. Han vet inte vad som har hänt med bore snaken (om den vrängt sig i slutet eller dylikt) eller varför den kört fast.

Är det någon som har råkat ut för något liknande och hur löste du/ni situationen? Han har kontaktat en vapensmed som menar på att man måste bränna ut den ur pipan.

Om ni råkat ut för detta får ni gärna berätta hur ni gick till väga och/eller namnge den vapensmed som löste problemet.

Mvh. Fitzo

Publicerat
  • Författare

Problemet löst.

Moderator kan ta bort denna tråd.

Mvh. Fitzo

Publicerat
Problemet löst.

Moderator kan ta bort denna tråd.

Mvh. Fitzo

Lösningen då?

Publicerat

Men hallå....dela med dig av dina (ehh..ja mena kompisens...) erfarenheter nu...kan ju vara fler som råkar ut för samma helvitte...

Publicerat
  • Författare

Gåtans lösning:

1 st stark vapensmed

1 st skruvstäd

Dra fast snaken i skruvstädet, grappa ett duktigt tag i bössan och ta spjärn med foten/fötterna mot något, dra och dra så inåt helvete... klart.

Av nån anledning hade bore snaken vikt sig dubbel i öglan i änden. Konstigt som fan men det går att lösa med våld... Polarn blev rätt nöjd samt att hans pipa är så grönjävligt ren :D:lol:

//Fitzo

Publicerat

själv är jag allergisk mot bore-snakes

ryser vid blotta tanken att ha en i någon av mina bössor.

Andreas

Publicerat
själv är jag allergisk mot bore-snakes

ryser vid blotta tanken att ha en i någon av mina bössor.

Andreas

Har nån nånstans som samlar damm. Köpte den på den tiden man inte visste bättre :D

Publicerat

Påminner om problemen när läsklinan fastnade i loppet på Ak4:an, när man gjorde lumpen!

Litar nog mer på läskstången än några andra ting. :D

Publicerat
Har nån nånstans som samlar damm. Köpte den på den tiden man inte visste bättre ;)

Kan du utveckla vad det är som är negativt med boresnake?

Publicerat
Kan du utveckla vad det är som är negativt med boresnake?

många som gnäller om den fast ingen som har sagt varför

Publicerat

Tycker den är perfekt att ha till vardagsrengöring mellan grundrengöringarna.....

Publicerat

Jag tycker Boresnake är perfekt att ha med i fickan.

Har hänt mer än en gång att man fått snö i pipan efter att man tagit bort tejpen.

Så jag är också intresserad av om någon har fler anledningar till att dissa dem.

// H

Publicerat
  • Författare

Jag tycker också att den är riktigt smutt. Jag kommer dock vara lite noggrann i framtiden och kolla så att den inte verkar hopknölad eller dylikt innan jag drar in den.

Förstår inte heller riktigt vad som är så kass med den.

//Fitzo

Publicerat

men herregud!

Vart tror ni skiten fastnar? jo, i snöret.

och jag tvivlar att det blir rent, jo det tar mer än ett drag för att en pipa ska bli ren.

Andreas

Publicerat

Om man skiter i skogen, inte tar man upp använda papperet och stoppar tillbaka det i bakfickan för att anv det igen? :lol: Rumpan torde inte bli lika ren helgen efter när man blir nödig och behöver det igen?????..... :P

Publicerat
Om man skiter i skogen, inte tar man upp använda papperet och stoppar tillbaka det i bakfickan för att anv det igen? :P Rumpan torde inte bli lika ren helgen efter när man blir nödig och behöver det igen?????..... :D

inte kan du jämföra äppel och skitpapper :D man tvättar ju grisormen emellan:P

Publicerat
  • Författare
Om man skiter i skogen, inte tar man upp använda papperet och stoppar tillbaka det i bakfickan för att anv det igen? :P Rumpan torde inte bli lika ren helgen efter när man blir nödig och behöver det igen?????..... :D

:lol::lol::lol::lol::lol: Klockrent!!!

Jag ska aldrig använda min bore snake nåt mer i hela mitt liv...

... och inte återanvända dasspapper heller för den delen... fast det gör jag ju inte ändå... vad skönt! :D

Publicerat

Funkar kanon till krutrester men inte till vanlig rengöring då behövs det riktiga grejer ett par droppar break free clp före borsten o pipan är blank o fin o in oljad.

Mvh.

Publicerat

När jag läser de inlägg som är negativa blir jag lite fundersam.

Hade ni tänkt försöka ersätta stången med en snake?

Då förstår jag all skepsis.

Jag anser att snake är ett komplement att användas under fältmässiga förhållanden.

För mig oftast för att ta bort snö. (Jo det har hänt mer än en gång att jag slarvat med tejpen.)

Använder den även för att torrdra en pipa som stått med olja i under natten när man bott i tält eller kojja.

Har ni som dissar den med er stången i benfickan? Ryggsäcken?

MVH // Henrik

Publicerat
När jag läser de inlägg som är negativa blir jag lite fundersam.

Hade ni tänkt försöka ersätta stången med en snake?

Då förstår jag all skepsis.

Jag anser att snake är ett komplement att användas under fältmässiga förhållanden.

För mig oftast för att ta bort snö. (Jo det har hänt mer än en gång att jag slarvat med tejpen.)

Använder den även för att torrdra en pipa som stått med olja i under natten när man bott i tält eller kojja.

Har ni som dissar den med er stången i benfickan? Ryggsäcken?

MVH // Henrik

Slarvar aldrig med rengöringen, dewey-stången ligger ALLTID i hard-casen i bilen, har jag oljat in pipan dras den ren med en lapp T-dojja

Bore-snake är för mig AJ AJ AJ.

dessutom finns rykten att du riskerer att kvadda kröningen på pipan om du drar snett, hurvida det stämmer vet jag inte, men ALDRIG att en kommer genom någon av mina pipor.

Andreas

Publicerat

dubbelpost