Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Jaga skogsfågel m spaniel

Featured Replies

Publicerat

Någon som har någon erfarenhet av att jaga skogsfågel med spaniel?

Saken är att jag fått en 3 år gammal springerspaniel med på köpet tillsammans med nya flickvännen.

Det har aldrig jagats med hunden, men pappan är jaktspringer så något jakt måste väl finnas där.

Publicerat

Saken är att jag fått en 3 år gammal springerspaniel med på köpet tillsammans med nya flickvännen.

Det har aldrig jagats med hunden, men pappan är jaktspringer så något jakt måste väl finnas där.

Det enda som kan vara problem, eftersom denna borde vara stötande, är väl att få den att slå korta slag nära skytten. Det brukar vara något man börjar träna väldigt tidigt.

Publicerat

Där finns nog så det räcker , jaktlust alltså. Huruvida den duger till tjäder o orre vet jag inte men ripor i täta snår går det säkert utmärkt att få den till.

Publicerat

Egen erfarenhet har jag förvisso inte...men följt med de som haft stötande till skogsfågel.

Den här tiden på året kan det vara nog så effektivt med stötande.

Jag tänker närmast på att tjädern och orren oftast redan träat och sitter de mot all förmodan på backen så lyfter de med ens nåt misstänkt inträffar. Så en springerspaniel som går lite stort och stöter upp fågeln lugnt i träd kan säkert erbjuda skottchans på toppfågel. Går du helt själv har de en tendens till att flyga hur långt som helst. Sen letar ju hunden fram dem åt dig också...

Stöter hunden upp den på lite avstånd så hör du/ser vart det är och har smygläge med kulvapnet.

Det är nog viktigt att inkallningen fungerar dock...

Järpen går ju bra att jaga med stötande, där kanske du vill ha en som går lite tajtare dock...och det är ju inte förrän nästa höst det blir aktuellt också...

Men det är bara prova för sjutton! ;)

...eller står det och hänger på hunden om det blir nåt av flickvännen eller ej? ^_^:(

Publicerat

Jag jagar en del skogsfågel med min jaktspringer, det fungerar bra men ett år som detta med mindre fågel blir det mycket gå och lite skjuta. Låter man hunden gå på löpor, vilket är helt förbjudet när man jagar annat då man i så fall missar mycket vilt, så är detta en fördel när det gäller skogsfågel. Min egen har en rejäl dos jaktlust och är rätt stor för att vara jaktspringer, så jag hinner inte riktigt med när han tar upp en löpa, dessutom går det ju ut över annan jakt, så jag låter honom söka som han ska i alla lägen.

Att skogfågel trycker hårdast i början på säsongen är ju allmänt känt, och det gör stor skillnad. Att ha samlade kullar i augusti med mycket vegetation kvar och därmed mindre lättsprunget för kycklingarna gör att hunden har lätt att hitta fågel och stöta dem, senare är det inte alls samma sak - då krävs en del tur. Fördelen med en spaniel är ju att man kan skjuta lite hursom, så länge hunden inte går efter. Detta är lite skillnad mot de stående, även om man kanske släpper lite på tyglarna i skogen och inte bara skjuter vid perfekta fågelarbeten.

Att hunden skulle få fågel att träa när den kommer med husse bakom i full fart hör kanske inte till vanligheterna, skott på uppflog är det vanliga. Orre ska vara det som skjuts mest säger de med stor erfarenhet av jakten, min erfarnhet är till och med tjädertuppar kan få sätta livet till.

Vad gäller att få en treårig hund att förstå vad den ska jaga så är det ju inte helt säkert att det är jättelätt. Det är nog lättare om man börjar i terräng med mer vilt så att man säkert vet att hunden träffar på vittring. Att låta den apportera viltslagen som ska jagas förknippar ju dofterna med positiva upplevelser. Med tanke på att det ligger en hel del arbete bara bakom en hund som från valpstadiet tränas och är till 100% avlad för ändamålet, så får du förbereda dig på att lägga ner en hel del tid. Lycka till!

Sten Christofferssons "Fågelhundar, dressyr och jakt" är heltäckande i ämnet om du behöver mer information.

Publicerat

hej hej, är uppvuxen med en eng springer spaniel som snart är 10 år och han jagar fortfarande som om han aldrig gjort nåt annat. vi har aldrig "tränat" honom i att jaga och han jagar mest skogsfågel/ sjöfågel. knappt intresserad av nåt annat. vi släpper honom där vi vet att det brukar finnas fågel och det har funkat hittills. får alltid mycket berömm när han hittar fågel även om vi inte alltid kommer till skott. tyvärr söker han lite för långt framför oss men det beror nog på att vi traskar på lite för fort. går man i lugn takt brukar dom hålla sig i närheten.

Publicerat
...eller står det och hänger på hunden om det blir nåt av flickvännen eller ej? :lol::rolleyes:

Risken är stor :lol:

Publicerat
Sten Christofferssons "Fågelhundar, dressyr och jakt" är heltäckande i ämnet om du behöver mer information.

Köpte den rätt före jul, men inte fått tid att annat än bläddra.

Publicerat

Tack till alla för tipsen.!