Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Faunavård

Featured Replies

Publicerat

Läste precis en intressant artikel på förbundets hemsida.

Trodde först att det var ett skämt. Plantera in visenter!

De har ju inte funnits här på ca 1000år...

Men jag är inte tillräckligt kunnig för att kunna uttala mig om vad det skulle innebära för andra arter som haft 1000år på sig att anpassa sig för ett liv utan visenter. Frågan är om någon vet...

Efter att även ha läst kommentarerna så började jag dock fundera lite. Att flytta Kronhjort är väl kanske ingen tokig idé. Kan man flytta rovdjur måste man väl även kunna flytta bytesdjur...

Men, nu kommer en fråga. Är den ursprungliga rasen (som väl bara finns i Skåne) den som i så fall skall få hjälp att spridas. Skall vi kanske t.o.m. försöka hålla nominatrasen "ren"? Hur gör man då? Nu är det väl egentligen bara den långsamma spridningen som gjort att de två varianterna inte blandats upp?

Och framförallt hur skulle ni andra här på forumet se på att man hjälper kronhjorts spridningen på traven?

MVH // Henrik

Publicerat

Men jag är inte tillräckligt kunnig för att kunna uttala mig om vad det skulle innebära för andra arter som haft 1000år på sig att anpassa sig för ett liv utan visenter. Frågan är om någon vet...

Efter att även ha läst kommentarerna så började jag dock fundera lite. Att flytta Kronhjort är väl kanske ingen tokig idé. Kan man flytta rovdjur måste man väl även kunna flytta bytesdjur...

Men, nu kommer en fråga. Är den ursprungliga rasen (som väl bara finns i Skåne) den som i så fall skall få hjälp att spridas. Skall vi kanske t.o.m. försöka hålla nominatrasen "ren"? Hur gör man då? Nu är det väl egentligen bara den långsamma spridningen som gjort att de två varianterna inte blandats upp?

Och framförallt hur skulle ni andra här på forumet se på att man hjälper kronhjorts spridningen på traven?

MVH // Henrik

Hej!

Tycker att man ska vara mycket försiktig, rent allmänt, när det gäller att flytta runt arter. Bara här i landet kan vi se på minken som, om jag inte missminner mig, infördes till landet för pälsproduktion och nu finns i vilt tillstånd och ställer till djävulskap vid våra vattendrag.

Personligen är nog kronhjort det enda hjortdjur, som jag kan komma på, som jag inte vill ha in på markerna med hänsyn till skogsskadorna jag sett efter dem på andra håll. Dovhjort däremot skulle kunna vara trevligt. :P

Skillnaden som jag ser det är problemet med barkgnag även på gallringsskog orsakat av kronhjorten. De andra hjortdjurens skademönster verkar vara starkt knutna till skogens etableringsfas och är därmed lättare att förhindra (hägn, viltrepellenter m.m.)

Detta är mina åsikter utifrån mina erfarenheter, hoppas ingen tar illa upp.

MVH

Alias

Publicerat

MVH // Henrik

OJ! Det har jag inte läst men det vore jäkligt häftigt tycker jag. Vad skogsägare och bönder anser "bryr jag mig inte om". :D

Tänk att se vinsenter i en flock komma över åkrar och genom skog! Underbart!

Nu är inte jag någon evolutionsforskare a la Darwin precis men jag tror inte att en i evolutionshänseende kort period som 1000 år har den minsta betydelse för hur övriga invånare i vår fauna skulle reagera för om vinsenten kom tillbaka. De som får problem är så klart vi människor...som vanligt... ;)

Jag tycker att det låter som en superidé att även låta kronhjorten få hjälp med sin spridning över landet. Det verkar ju sjukt om det bara är vargen som ska få vår hjälp...

Publicerat
OJ! Det har jag inte läst men det vore jäkligt häftigt tycker jag. Vad skogsägare och bönder anser "bryr jag mig inte om". B)

Tänk att se vinsenter i en flock komma över åkrar och genom skog! Underbart!

Nu är inte jag någon evolutionsforskare a la Darwin precis men jag tror inte att en i evolutionshänseende kort period som 1000 år har den minsta betydelse för hur övriga invånare i vår fauna skulle reagera för om vinsenten kom tillbaka. De som får problem är så klart vi människor...som vanligt... ^_^

Jag tycker att det låter som en superidé att även låta kronhjorten få hjälp med sin spridning över landet. Det verkar ju sjukt om det bara är vargen som ska få vår hjälp...

Precis. Vildsvin, kronhjort, visent och andra hjort- och grisdjur borde få lika mycket hjälp som vargen. Hellre att mina pengar från jaktkortet skall gå till dem iaf.  :D

Publicerat

Visst hade det väl varit kul att plantera in visenter men jag tror knappast det finns några lämpliga miljöer kvar i landet. De är ju inte en "gransskogsart" utan skulle bara trivas i sydsverige... där det inte finns några större sammanhängande naturområden kvar.

Vad gäller kronhjort tycker jag absolut att man skulle kunna flytta kronhjortar för att bevara den svenska rasen, men för att det ska vara ekonomiskt försvarbart måste först de icke-inhemska populationerna utrotas. Jag vet inte om det skulle vinna något stöd men jag skulle rösta för.

Om man dessutom nödvändigtvis måste dra in vargen i varje debatt så hoppas jag absolut att kött-viltet skulle få lika mycket hjälp som vargen om de räknades i hundratal snarare än hundratusental.