Publicerat December 16, 200916 yr Hej! Är stolt ägare till en HVA 8x57js Tänkte bara höra om det är någon som har provat dom olika märkena i kalibern 8x57js? har ingen tillgång till att ladda själv så jag får hålla mig till det som finns i affären. någon som har fastnat för någon speciell?
Publicerat December 16, 200916 yr Hej!Är stolt ägare till en HVA 8x57js Tänkte bara höra om det är någon som har provat dom olika märkena i kalibern 8x57js? har ingen tillgång till att ladda själv så jag får hålla mig till det som finns i affären. någon som har fastnat för någon speciell? Håller med föregående talare jag också, precis fått min första pang så jag är också lite nyfiken på ammunition
Publicerat December 16, 200916 yr sako Hammerhead, dvs sako ammo med Lapua mega kula, 13 grams, en allt för ett lösning för klass 1 vilt där man slipper vaniljglass alternativet Norma Oryx. /Christian
Publicerat December 16, 200916 yr Vad jag vet så är Normas fabriksladdade Alaska bra, den kulan passar ju bra i kalibrar som går relativt sakta. Oryx vet jag inte någe om i 8x57. Men i de flesta kalibrarna så blir det rätt mycket köttförstörning i allt vilt utom älg, kanske för att den trycks upp i för höga hastigheter?
Publicerat December 17, 200916 yr Gamla silverfärgade alaskan är bra, den nya kopparfärgade är för mjuk.
Publicerat December 23, 200916 yr Jag skulle om jag var du prova Sakos ammunition, då Norma blivit nästintill dyrare än det smakar...
Publicerat December 23, 200916 yr 14,26g Sierra (S& Provar jag just nu. En spetsig Alaska eller vad kan man kalla den? Rå , räv , älgkalv och en galt på ung 160kg har jag provat den på ännu. Genom skott i grisen , ett fint hål trots att jag skjöt mitt i frambenet. Älgen likaså inte sönderskjuten. Och det bästa, den är billig och sammskjuter hål i hål med Normas "JM".