Publicerat December 16, 200916 yr Blev uppringd av en jaktgranne igår kväll. Han hade skjutit på en ensam stor galt. Var rätt mycket ljust blod så långt de följt det i snön. Han trodde det var lungblod och att den nog låg död. När jag var på plats så kollade jag lite. Var gott om blod som stänkt ut på båda sidor om spåret. Men i mina ögon så var det nog inte lungblod. Kändes lite som ett konturskottt. Tog chansen att spåra med Funny. Vi spårade 350m och hon gick klockrent. Var rätt mycket blod ibörjan men avtog lite efter hand. Vi bröt sedan och hämtade Lina. Lät henne följa spåret 50m i koppel där vi slutade med Funny sen släppte jag. Tog inte 5min innan hon skällde 250m bort. Men pga upplegan så hördes det knappt. Gick på lite försiktigt men den hörde nog mig och gick vidare. Och så här höll vi på. Hon ställde den och jag gick på. Tror jag var inne under 20m ett 10-tal gånger utan att varken se gris eller hund. Hade även skytten och en till som förhållsskyttar och tryckte ut grisen en gång var till dem över en väg. Men de hade inte en chans att skjuta pga Lina. Jag hade ett läge där grisen lagt sig under en rotvälta men de 5 sekunderna hade jag inte koll på hunden. Till sist skymtar jag den i kanten på en grandunge och frestar med en slug. Men visade sig att jag missbedönmt hur grisen stod så jag tror det var en helbom. Sen drog det iväg lite längre och vi fick köra runt och gå på från annat håll. nu stod det precis utanför min gräns inne på ett annat grannlags mark, mitt ute i en gungflymosse. Men eftersom jag hade gått ned mig minst 4 gånger så här långt så var det ju bara att prova. Hördes på skallet att nu hade Lina riktigt bra koll på grisen. Hon låg nog uppåt 100 skall/minut. Kommer in på 25m när Lina drar på sig ett utfall och nu får jag äntligen läge på grisen när den går mot mig. Skjuter en kula rakt framifrån men håller nog lite för högt, för det tar i underkäken. Nu börjar grisen fara runt efter hunden precis framför mig och jag får läge från sidan och skjuter en slug. Ser att den tecknar men går undan 30m. Får nu läge igen och sätter en kula i bogen. Nu går den omkull efter 5 timmars arbete av Lina. Är en +100 galt. Problemet är att den ligger en bit ut på mossen och vi är nu bara 2 man. Men som tur är glider det bra i snön. så efter lite arbete får vi upp den på fastmark. Vi passar den och låter den ligga. Är hemma och i säng vid 4,45, kul när man ska stiga upp vid 6,00. Orkade inte leta efter var första kulan tagit. Var ju inte så lätt heller när jag skjutit på den en stund. Kan inte annat än vara jävligt nöjd med Lina. Jobba så intensivt i 5 timmar fastän hon både löper och går på antibiotika. Hade hon haft en bättre husse så hade det nog lyckats bättre.
Publicerat December 16, 200916 yr Härligt Snyggt jobbat, fan vad skönt att få hejd på en så pass skadad gris, trots blod svett och tårar och förlorad sömn
Publicerat December 16, 200916 yr Författare Härligt Snyggt jobbat, fan vad skönt att få hejd på en så pass skadad gris, trots blod svett och tårar och förlorad sömn Vet ju som sagt inte hur pass svår skadan var. På slutet blödde det knappt och enligt skyttarna så gick den på alla ben. Tror uppriktigt sagt inte att det var så allvarligt eftersom den var så vaksam hela tiden. Men visst var det skönt att få stopp på den.
Publicerat December 16, 200916 yr Vet ju som sagt inte hur pass svår skadan var. På slutet blödde det knappt och enligt skyttarna så gick den på alla ben. Tror uppriktigt sagt inte att det var så allvarligt eftersom den var så vaksam hela tiden. Men visst var det skönt att få stopp på den. Bra jobbat Björn, tur det finns sådana som du!
Publicerat December 16, 200916 yr Bra jobbat! känns alltid skönt att komma till avslut på sådant jobb.
Publicerat December 16, 200916 yr Snyggt jobbat! Finns det en bra anledning så är det ju ganska skönt att vara trött
Publicerat December 16, 200916 yr Författare Bra jobb Björn. Inga MEN denna gång från mig Tack det värmde. Får nog anteckna detta datumet i almanackan.
Publicerat December 16, 200916 yr Gott jobbat o Grattis! Man sover ju så förbenat bra efter en sån natt o den där känslan när man lyckats o det är över är så in i .. trevlig Har lite slugg som ligger o skräpar.. får väl skicka ett bidrag
Publicerat December 16, 200916 yr Författare Gott jobbat o Grattis! Man sover ju så förbenat bra efter en sån natt o den där känslan när man lyckats o det är över är så in i .. trevlig Har lite slugg som ligger o skräpar.. får väl skicka ett bidrag Ja jag blir väl snart klassad som miljöförstörare, så mycket bly som jag sprider runt mig. Känns som rödpunkten åker av igen. Var full med snö mesta tiden.
Publicerat December 16, 200916 yr Känns som rödpunkten åker av igen. Var full med snö mesta tiden. Känns igen allt för väl.. Mitt Trijicon åkte av häromnatten oxå... fukt, snö barr osv linserna fulla jämt... visserligen linsskydd men det blir imma bakom ändå.. Lite tur oxå för inte hade jag fått ner det ordentligt i ryggfickan på västen... Trillade ur när jag satte mig i bilen..
Publicerat December 16, 200916 yr Författare Imponerad av tiden hon höll i!/ ekebo Det intressanta är att när vi jagade natt förra veckan släppte hon grisen efter 5-600m. Men det var ju en frisk gris.
Publicerat December 16, 200916 yr Kul att "Big Grey Wolf" ligger i så pass trotts medicinering & löp, grattis bra jobbat.
Publicerat December 16, 200916 yr Bra jobbat och grattis verkar ha varit ett riktigt bra jobb av Lina. Det var en låg träff, som jag förstod så var det en konturträff.
Publicerat December 16, 200916 yr Författare Det var en låg träff, som jag förstod så var det en konturträff. Då vet du nog mer än jag? Har inte hört något sen han hämtade hem den.
Publicerat December 16, 200916 yr MEN har du skjutit gris för Lina Skönt att ni lyckades, jag vet många som skulle ha brutit långt innan tyvärr. Lyckade eftersök som detta (även om det inkräktar på sömnen) är guld värda i mina ögon. ps jag vet fler som skjutit slug på eftersök som värsta gattling gun skytten /Lasse
Publicerat December 16, 200916 yr Då vet du nog mer än jag? Har inte hört något sen han hämtade hem den. Skyttens bror glappade. Han sa att den vägde 130 kg så det var en fin bit. Känner du igen grisen?
Publicerat December 16, 200916 yr Skyttens bror glappade. Han sa att den vägde 130 kg så det var en fin bit. Känner du igen grisen? Den till höger eller vänster /Lasse
Publicerat December 16, 200916 yr Den till höger eller vänster /Lasse Ja precis.. o att dömma av hur det ser ut runt omkring så verkar de haft en rejäl svängom innan flaskan va tom....
Publicerat December 17, 200916 yr Författare Skyttens bror glappade. Han sa att den vägde 130 kg så det var en fin bit. Känner du igen grisen? Åh fan vägde den så mycket. Var ju tur de inte fick med huvudet på fotot.
Publicerat December 27, 200916 yr Författare Snackade med skytten idag så nu vet jag var träffen satt. Han hade träffat i muskeln på ett framben. Men det hade inte träffat själva benet.