Publicerat December 16, 200916 yr fick hem en gammal husvagn som jag fick utav min farfar idag som jag ska bygga om till en vak-koja. husvagnen har redan nu en gasolvärmare med rökgång o liten skorsten som kommer passa bra till dom lite längre vinter nätterna. det som ska göras är riva ut onödig interiör. bygga skjut bänkar runt om. lösa problemet med skjutgluggar. få igång gasolvärmaren o se till att den e säker att använda. ljudisolera. hålla det så billigt som möjligt och bygga efter bästa förmåga ja det är nog det enda jag kommer göra för tillfället ska fixa ut lite lyse så ska vi nog se att bilder kommer upp lite senare ikväll hoppas ni får ett trevligt läsande tills projektet e färdigt och önska mig lycka till MVH Andreas
Publicerat December 16, 200916 yr Författare här kommer jag o sitta o titta så har jag 3 fönster o glo igenom. invändigt innan jag gjorde nått gasvärmaren. bestämmde mig för att slopa iden med denna gasvärmare utan köra med en mindre mer lätt hanterlig som vi har ståendes. har även slitit bort skåpet o ska slita väck gasvärmarn snart har fått iväg en hel del som inte syns på bilderna men den verkar vara i ett " okey " skick.. räcker för att undkomma kylan o vinden under vinter nätterna iaf.. ja det va dom första bilderna troligtvis kommer det väl in någon/ra fler bilder ikväll MVH Andreas
Publicerat December 16, 200916 yr förstöra en sånn fin familjehusvagn??? klokt att kasta ut värmaren! bädda inte för bekvämt bara zzz zz z zzzz lycka till med bygget!
Publicerat December 16, 200916 yr Författare förstöra en sånn fin familjehusvagn??? klokt att kasta ut värmaren! bädda inte för bekvämt bara zzz zz z zzzz lycka till med bygget! hehe ^^ jo den va nog fin för 8-10 år sen ^^ har stått bakom en ladugård i ett par år nu så det va inte bästa utgångspunkten ^^ när jag kikade närmare på värmarn så såg den inte användarduglig ut alls så den fick åka ^^ dom gammla sofforna åker oxå å sen får jag se hur jag bygger iordning det senare men det kommer nog förhoppningsvis gå bra ^^ tackar Mvh A
Publicerat December 16, 200916 yr Är kojan fräsch i övrigt (tak,väggar,golv) så kan du få en kanon koja men det är mycket viktigt att ha tillräcklig ventilation om det ska eldas i kojan. Lycka till.
Publicerat December 16, 200916 yr Författare Är kojan fräsch i övrigt (tak,väggar,golv) så kan du få en kanon koja men det är mycket viktigt att ha tillräcklig ventilation om det ska eldas i kojan. Lycka till. av det jag har märkt hitils så är väggarna i gott skick taket precis över ingången har börjat bukta in lite men ska dra upp nån/några 2"2or i taket och kolla om det finns läckage o isåfall täta det så håller det sig nog lite längre. orginal så finns det ställbara ventilationshål högt upp på varsin sida av vagnen o vid dörren finns det en i golvnivå så syre kommer det komma in allt ^^ tack
Publicerat November 22, 201015 yr Författare så här ser det ut nu, 11månader efter påbörjat projekt inte riktigt klar än, ska in med någon värmekälla ( några tips? ) ska in med lite mattor på golven och göra det lite mindre som resonanslåda, med andra ord isolera lite fixa något skjutstöd och sen så ska det bara bonas in lite
Publicerat November 22, 201015 yr jag tror att du inte ska ha för stora rutor/skjutgluggar för då kan djurena enklare se dina rörelse en vanlig gasolkamin räcker...det har dugit för mig
Publicerat November 22, 201015 yr Trevlig koja! Kommer du ha hela fönstret öppet när du sitter eller kan du öppna det ljudlöst/reflexfritt? Har själv en relativt stor glugg och det kan bli lite dragigt. Har satt en stor skjutbänk under, liknade din och ställt ett element därunder. Blir riktigt varm där under bänken. Har du någon möjlighet så skulle jag välja elemement, men antar att du ska ha kojan mer oländigt. Mvh Vg
Publicerat November 22, 201015 yr Författare jag tror att du inte ska ha för stora rutor/skjutgluggar för då kan djurena enklare se dina rörelseen vanlig gasolkamin räcker...det har dugit för mig med tanke på att jag/vi ska kunna täcka av en så pass stor yta som jag/vi ska så kan vi tyvärr inte ha mindre, är man skapligt synlig får man kompensera det med att sitta still o göra sakta rörelser. gasolkamin skulle funka riktigt bra! tack för tipset Trevlig koja!Kommer du ha hela fönstret öppet när du sitter eller kan du öppna det ljudlöst/reflexfritt? Har själv en relativt stor glugg och det kan bli lite dragigt. Har satt en stor skjutbänk under, liknade din och ställt ett element därunder. Blir riktigt varm där under bänken. Har du någon möjlighet så skulle jag välja elemement, men antar att du ska ha kojan mer oländigt. Mvh Vg fönstret kommer att ställas upp när man kommer till vagnen när man ska passa av det går att öppna ljudlöst med om månen skulle ligga på så är nog reflexfritt en omöjlighet med tanke på att det är både plast ruta och glasruta, så någon form av reflex skulle det nog bli! kommer inte kunna använda el där jag ska ha vagnen! men som Ante C skrev, en gasolkamin blir nog det jag kommer att använda
Publicerat November 23, 201015 yr Gasol är nog ett bra alternativ. Det går även att komma undan eventuella reflexer genom att sätta upp en rejäl skärm över fönstrena. Stjärnorna behöver man ju inte sitta å sikta på... En skärm minskar även risken att du själv lyses upp av inkommande ljus.
Publicerat November 23, 201015 yr Författare Gasol är nog ett bra alternativ.Det går även att komma undan eventuella reflexer genom att sätta upp en rejäl skärm över fönstrena. Stjärnorna behöver man ju inte sitta å sikta på... En skärm minskar även risken att du själv lyses upp av inkommande ljus. jo en skärm kommer nog komma upp bra tips tack nu är vagnen placerad! satt o försökte få skjuta lite kråkfågel idag men utan riktig lycka hoppas på mer tur nästa gång