Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hur bra är billigare optik ?

Featured Replies

Publicerat

Jag vill ha en ny kikare på toppfågelbössan som är en Sako 243 win med tung pipa. Jag prioriterar (läs min fru) inte kikarsiktet så högt att jag lägger tio till femton tusen på en ny tub. Hur bra är då en billig Bushnell, Simons, Tasco eller Weaver jämfört med de dyrare. Det viktigaste är skottfastheten. Att man tjänar en kvart eller halv timme för tio tusen i skymning bryr jag mig inte så mycket om. fungerar de billiga bra ? Flera av dem lämnar ju trots allt 25 års garanti eller rent av livstids garanti. Men, är de skitbilliga i tillverkning så kostar ju inte det så mycket.

Vad är det minsta man kan lägga om man vill skjuta 1 cm i vinterklimat ? Det står ju i alla produktbeskrivningar att de nästan är världens bästa. :o

Publicerat

tror de finns några trådar detta.

Publicerat

Bushnell och Weaver är prisvärda gluggar speciellt om du importerar själv. Kolla på http://www.opticswarehouse.co.uk/default.asp så hittar du en hel del prisvärt.

Publicerat

Har själv en Bushnell elite 3200 på toppfågelpangen och det funkar fint.

Publicerat

Leupold VX I 4-12x40 är en jättefin kikare till toppjakten. Hittar du en Leupold VX III 6,5-20x40 så har du en ännu bättre kikare. Jag har den sistnämnda på min toppjaktsbössa, den köpte jag via en annons för 1800:- :P

Publicerat
tror de finns några trådar detta.

Ta det lugnt.. Grabben är ju från Ås. :rolleyes::mellow:

Ett sikte för 5k är duger superbt till toppjakten, men det man skall satsa på är ju en stor förstorning och det finns ju även en begagnadmarknad...

Publicerat

ska på banan och testa ett billigt bushnell banner 6-18x50 imorgon ska pröva vrida i allt och skjuta upp till 2-300 m ,,,kan skriva en liten snabb resention av det hela imorgon tror den ligger på ca 2345 på handla digitalt. kan ju inte jämnföras med dyrare sikten kan jag tro men funkar det under dagsljus är jag nöjd för den prislappen

hade tänkt ha det på under toppjakten. mvh jonas

Publicerat
ska på banan och testa ett billigt bushnell banner 6-18x50 imorgon ska pröva vrida i allt och skjuta upp till 2-300 m ,,,kan skriva en liten snabb resention av det hela imorgon tror den ligger på ca 2345 på handla digitalt. kan ju inte jämnföras med dyrare sikten kan jag tro men funkar det under dagsljus är jag nöjd för den prislappen

hade tänkt ha det på under toppjakten. mvh jonas

Prova träfläget på olika förstoring med alla andra instälningar sama

Och gör ett fyrkants täst

Det aldra viktigaste är att en jaktkikare är mekaniskt stabil

1 Ska inte behöva vrida fram och tilbaka när man skuter in

2 Ska inte behöva skuta 1-5 skott för att den ska flyta sig till instälda lägett

3 Ska inte ändra träflägett när man ändrar förstoring

Klarar kikaren doma tre pungterna så är den OK att jaga med

Sen är det bara en fåga om hur högt över desa grundlägande egenskaperna man vill gå i pris för att få bätre optisk kvalite

Den optiska kvaliten är underårdnad den mekaniska

Med dålig optisk kvaliter så kan det bli tilfälen man inte kan skuta

Men med dålig mekanisk kvalite så komer det att bli en skadeskutning beroende på kikaren för eller senare :wub::huh::P:P:mad::excl:

Så här ser min lista för val av kikare utt för jakt

1 Mekanisk kvalite ska vara 100% (Dena pungt fins det inget att pruta på)

2 Riktmedel som pasar det tängta användningsområdet

3 Förstoring som pasar det tängta användningsområdet

4 Optisk kvalite efter behov

5 Pris

2-5 i listan går att ta bort men aldrig 1an

Mvh Anders Hj

Publicerat

jag sa testa det=)

vad menas med 4 kants test?

Publicerat
jag sa testa det=)

vad menas med 4 kants test?

tex skjut tre skott, klicka tio klick höger, tre skott tio ned, tre skott tio vänster, tre skott tio upp, tre skott.

vrida på allt verkar inte bra det är bättre du har en plan med vridandet så du får ut något av testet.

Publicerat

okay hann inte se det innan jag for.

men började med att hitta tavlan på 100m därefter 5 skott med högsta förstorning 18x50 (1.) inom liten yta. vred därefter ned siktet på 6x50 och sköt 3 skott(2.) därefter vred jag upp till 18 igen (3.) och placerade 4 i tät grupp

var lite halvstressad och hade inget superstöd .sköt även på 200 m och hade skotten inom en snusdosa(ingen bild)

men det jag fick för uppfattning är att den "duger gott" att plinka ner fågel till 200m dock var inte skärpan den bästa på högsta förstorning men duger gott för dagsljus och den jägare som bara är ut ett fåtal ggr per vinter och toppjagar har nog vad han behöver i detta sikte enligt mig som är lååååångt ifrån expert=)

hur den sedan är fast för 100 skott vet jag inte men tror nog inte jag hade fått ihop nå tätare träffar med en zeiss med det stöd och förhållanden jag hade idag

Mvh jonas

ps . dags för rengörning utav pipan oxo är nog 60-70 skott skjutna sen sist

post-1886-1261312452_thumb.jpg