Publicerat December 17, 200916 yr Uppvuxen på landet har jag relativt god djurvana, och min far haft diverse djur under årens lopp. Dock har vi aldrig haft hund under min uppväxt. Nu har jag och min fru börjat diskutera och bli sugna på hund. Även hon med god djurvana, men med små hund erfarenheter. Jag vill främst ha en trevlig hund som fungerar till Apport och eftersök, och som går att lyckas med även som nybörjare. Nu undrar jag några saker. 1. När bör man börja leta aktivt efter valp i förhållande till önskat inköpsdatum? 2. Vad för kunskaper bör man förskaffat sig när man ger sig in i ett aktivt valpletande? 3. Boktips? webtips? Jag anar att det finns en uppsjö, bättre och sämre böcker och sajter. 4. Rastips mottages givetvis gärna, men tidigare läsning på forumet har gjort mig sugen på labbe. 5. Övriga synpunkter tas tacksamt emot. Jag kanske ställer helt fel frågor. Tacksam för hjälp och råd!
Publicerat December 17, 200916 yr Uppvuxen på landet har jag relativt god djurvana, och min far haft diverse djur under årens lopp. Dock har vi aldrig haft hund under min uppväxt. Nu har jag och min fru börjat diskutera och bli sugna på hund. Även hon med god djurvana, men med små hund erfarenheter. Jag vill främst ha en trevlig hund som fungerar till Apport och eftersök, och som går att lyckas med även som nybörjare. Nu undrar jag några saker. Tacksam för hjälp och råd! 1. När bör man börja leta aktivt efter valp i förhållande till önskat inköpsdatum? Starta så snart du kan, ett halvår innan minst, detta gäller förståss om du vill ha den hund du söker och inte bara den du får 2. Vad för kunskaper bör man förskaffat sig när man ger sig in i ett aktivt valpletande? Snacka med rasklubbar och avelsråd, det finns ju även en del valpböcker att plöja igenom, kolla på biblioteket 3. Boktips? webtips? Jag anar att det finns en uppsjö, bättre och sämre böcker och sajter. 4. Rastips mottages givetvis gärna, men tidigare läsning på forumet har gjort mig sugen på labbe. Jag tycker att labbe låter som en trevlig nybörjarhund, se till att få tag på en "jaktlabrador" bara, dom ser så mycket trevligare ut, slanka och fina i kroppen. 5. Övriga synpunkter tas tacksamt emot. Jag kanske ställer helt fel frågor. Se till att ha tagit semester så att du kan vara ledig tillsammans med valpen då den kommer hem i huset, valpkurser är ju alltid att föredra så att du får hjälp att komma igång med dressyren. Kom ihåg att vara noga med saker redan från början, ex. vill du inte att hunden ska ligga i sängen som vuxen så ska den inte heller göra det som valp, förbjudna områden etc. Var konsekvent, det underlättar massor om man är det redan från börjag, ett nej är ett nej, inte bara i bland..
Publicerat December 17, 200916 yr Författare Tack för ditt svar. Jag pluggar fortfarande så jag hoppas kunna få till något under slutet av sommarledigheten, eller till nästa höst då jag endast ska skriva en uppsats på 50%, då kan jag vara hemma med valpen i princip hela tiden. Det är väl bara till att sätta igång sökandet så sakteliga då, men julen får allt ta och komma först. Jag tar gärna emot fler råd och boktips o.s.v.
Publicerat December 22, 200916 yr hej. boktips om du ska ha jakt labbe, (eller en jaktretriever över lag) är Retrievern som apportör (http://www.bokus.com/b/9789153426615.html) mycket nyttigt i den, jag är har min första hund( en flatte) och har läst mycket i den, lätt läst och enkel. annars är ett tips att ta reda på någon duktigt förare/tränare när hunden är tillräckligt gammal. Kolla även ssrk.se, finns länkar till din avdelning och prov m.m. Som "Jabbe" skrev, kolla så det finns bra med jaktmeriter på föräldrarna, men när du kollat på ett par så ser du skillnad på utställning och jakt linjerna;) Kolla www.meadowlark.nu under länkar finns lite uppfödare, dom brukar även ha rätt bra bloggar som dom skriver mycket nyttigt på. Lycka till med letandet Håkan
Publicerat December 25, 200916 yr Ha också i tankarna att det är lättare att få en hund rumsren på våren /försommaren än när det är rusk och kyla ute.
Publicerat Januari 13, 201016 yr Hejsan! Med de avsikterna du har med hunden så är ju en retriever av någon sort helt klart att föredra. Sen vilken ras du väljer är helt klart ett svårt val. Vi gjorde som så att vi var på en utställning och "valde" ras där. Vi ville ha en hund som vi tyckte om utseendemässigt. Men kan rekomendera att åka på något jaktprov, såg att det planeras för ett i Uppsala den 8-9 maj. Åk dit och prata med folk från alla raser för att bilda din egen uppfattning. Alla kommer förmodligen att prata för sin egen ras så var väldigt kritiskt granskande när du försöker "sammanställa" dina erfarenheter. När du väl valt ras så ring runt till uppfödare och ställ alla frågor du kan komma på. Vi hade väldig tur som hittade en uppfödare som hållit allt de lovat och lite till. De har ställt upp med träningar och arrangemang av olika slag och jobbar för hundens bästa. Som nicket visar så har vi en flat och är SUPERnöjda med valet. Vår kommer från Kennel Zebulon och heter Doris. För övrigt den hunden som ska paras i kull 2. Doris är vår första hund så vi kände att det var viktigt med möjlighet till hjälp då vi inte kände någon med retriever innan. Kan säga att det har varit ovärderligt att kunna ställa frågor och få tips från någon som kan rasen. När det gäller lästips så kan jag också rekomendera Retrievern som apportör sen finns det mer rasinriktade böcker. För labbar finns det en hel del att välja på, labbar, för flattar kan jag rekomendera denna bok Flatcoated retriever Lycka till med letandet, har du fler funderingar får du gärna höra av dig, men jag kommer prata för flattarna Mvh Micke
Publicerat Januari 13, 201016 yr Och då lär jag förfäkta jaktlabbarna Skit i utställningarna helt och hållet, fullkomligt ointressant om du söker en jakthund Jaktproven däremot är superintressnat! Finns olika prov, bäst vore om du på SSRKs hemsida hittar något A-prov. Maila dem och kolla vart det är så är det bara att köra dit som publik. Du får då se retrivrarna prövas under praktisk jakt och det är det som är intressant. Kolla även resultatlistor för A-prov så har du snart din ras Öht provverksamheten är ju spännande, finns B-prov även men där testas alla jyckar oavsett kvalité och under en dag så kan du få se väldigt mycket sega tråkiga hundar som på intet sätt promotar retrivrarna som ras. Nu såg jag inte vart du hör hemma men finns du bara något lite söderut i landet så är jaktretriverklubben intressant med. De har lite annorlunda prov, i princip bara prövning under praktisk jakt, och ser lite annorlunda på jyckarna än SSRK. Dock, finns otroligt mycket bra jyckar inom SSRK även. Mvh!
Publicerat Januari 13, 201016 yr Uppvuxen på landet har jag relativt god djurvana, och min far haft diverse djur under årens lopp. Dock har vi aldrig haft hund under min uppväxt. Nu har jag och min fru börjat diskutera och bli sugna på hund. Även hon med god djurvana, men med små hund erfarenheter. Jag vill främst ha en trevlig hund som fungerar till Apport och eftersök, och som går att lyckas med även som nybörjare. Nu undrar jag några saker. 1. När bör man börja leta aktivt efter valp i förhållande till önskat inköpsdatum? Redan idag. Det finns en uppsjö av uppfödare, både seriösa och oseriösa. Köp en hund från en uppfödare som du känner att du får feedback av, det är mycket viktigt. 2. Vad för kunskaper bör man förskaffat sig när man ger sig in i ett aktivt valpletande? Som flera sagt, läs mycket om den ras ni bestämmer er för. Har ni inte bestämt er för vilken ras ni ska köpa, så är det dags att ta reda på för och nackdelar på olika hundraser och välja den ras som passar bäst för familjen. Alla retrieverraserna kan jag rekommendera då de är naturliga apportörer. 3. Boktips? webtips? Jag anar att det finns en uppsjö, bättre och sämre böcker och sajter. Boktips! Hundskolans valpbok, Det är en lättläst och bra bok som innehåller handfasta råd om hur man fostrar sin valp till en vuxen hund. finns att låna på biblioteket.4. Rastips mottages givetvis gärna, men tidigare läsning på forumet har gjort mig sugen på labbe. Är du sugen på labbe så köp en labbe. Show eller jakt spelar faktiskt ingen roll. Showlabbarna är feta pga soffpotäter till hussar och mattar som inte ids jobba med sin labbe. Jaktinstinkten finns där oavsett modell. Det som är viktigt är individen.5. Övriga synpunkter tas tacksamt emot. Jag kanske ställer helt fel frågor. Skk ska öppna valpförmedling i vår. En efterlängtad tjänst för oss som föder upp hundar seriöst. jag har för mig att länken kommer att heta www.köpavalp.se. Tacksam för hjälp och råd!
Publicerat Januari 13, 201016 yr Rekommenderar dig att ta kontakt med Jaktretrieverklubben, då är du säker på att bara komma i kontakt med uppfödare som avlar första klassiga hundar för jakt! http://www.jaktretrieverklubben.nu/
Publicerat Januari 13, 201016 yr Ska du jaga så ska du välja jakttypen annars kommer du tveklöst att bli besviken. Titta efter jaktmeriter i stamtavlan. Leta efter SJCH och FTCH akta dig för UCH. Kom ihåg att viltspår INTE är en jaktmerit. Jaktretriverklubben eller ssrk är upp till var och en. Jaktretriverklubben är en mindre klubb med färre prov och har inte verksamhet över hela landet. SSRK är en stor organisation med mycket prov. Det finns duktigt folk i båda föreningarna men tyvärr så finns det en hel del utställningsfolk som påverkar i ssrk, även om det har blivit betydligt bättre. Boktips förutom ovan nämnda är Sten Christofferssons bok Fågelhundar jakt och dressyr. Lycka till!!