Publicerat December 17, 200916 yr Är d nån som vet om d funkar ihop?Tänkte köpa 9,3:a å ljuddämpare kan kulan få för låg hastighet kanske?Nyfiken
Publicerat December 17, 200916 yr Är d nån som vet om d funkar ihop?Tänkte köpa 9,3:a å ljuddämpare kan kulan få för låg hastighet kanske?Nyfiken Varför skulle det inte funka? Det svåraste är väl att få licens på dämparen. En ljuddämpare minskar inte kulans hastighet så mycket som folk ibland påstår och 9,3 är ju en rätt kraftig kaliber så med den kan du ju gott och väl slå om kull allt svenskt vilt även om du får en lite minskad kraft.
Publicerat December 17, 200916 yr Varför skulle det inte funka? Det svåraste är väl att få licens på dämparen. En ljuddämpare minskar inte kulans hastighet så mycket som folk ibland påstår och 9,3 är ju en rätt kraftig kaliber så med den kan du ju gott och väl slå om kull allt svenskt vilt även om du får en lite minskad kraft. För klass 1 som 9,3an är så ska det inte vara några som helst problem att få licens. Hade det däremot varit en 22LR hade läget helt klart varit ett annat.
Publicerat December 17, 200916 yr Varför skulle det inte funka? Det svåraste är väl att få licens på dämparen. En ljuddämpare minskar inte kulans hastighet så mycket som folk ibland påstår och 9,3 är ju en rätt kraftig kaliber så med den kan du ju gott och väl slå om kull allt svenskt vilt även om du får en lite minskad kraft. skulle själv vilja veta varifrån dom tar den infon ? ljudämparn ökar till och med farten på skotten. men bara med en bråkdel. men endå
Publicerat December 17, 200916 yr skulle själv vilja veta varifrån dom tar den infon ? ljudämparn ökar till och med farten på skotten. men bara med en bråkdel. men endå Precis.. Det är ju därför det heter ljuddämpare, dvs. att kulan färdas snabbare genom mynningen och därför minskas ljudet. Eller har jag fel?
Publicerat December 17, 200916 yr Precis.. Det är ju därför det heter ljuddämpare, dvs. att kulan färdas snabbare genom mynningen och därför minskas ljudet. Eller har jag fel? Mmm det har du, dämpningen handlar om att man begränsar den annars explosiva expansionen av krutgaser som är på väg ut från pipan bakom kulan genom att kapsla in den i dämparen och därmed tillåta att den gör en kontrollerad expansion, därav det reella ljudet Pppppppsssssssttttttppppppphhhhhhhh från en dämpare. Bogvallsknallen kan man inte dämpa bort men jämväl kan man hantera och sänka hastigheten på de annars så snabba krutgaserna. Vad som kan uppstå i vissa dämpare och kalibrar är en effekt som jag inte längre minns namnet på men det är frågan om att det uppstår ett sekundär övertryck i dämparen varpå hastigheten återigen stiger på den redan från pipan lossade kulan. /Christian
Publicerat December 17, 200916 yr Mmm det har du,Vad som kan uppstå i vissa dämpare och kalibrar är en effekt som jag inte längre minns namnet på men det är frågan om att det uppstår ett sekundär övertryck i dämparen varpå hastigheten återigen stiger på den redan från pipan lossade kulan. /Christian suppressor boost
Publicerat December 17, 200916 yr Mmm det har du,dämpningen handlar om att man begränsar den annars explosiva expansionen av krutgaser som är på väg ut från pipan bakom kulan genom att kapsla in den i dämparen och därmed tillåta att den gör en kontrollerad expansion, därav det reella ljudet Pppppppsssssssttttttppppppphhhhhhhh från en dämpare. Bogvallsknallen kan man inte dämpa bort men jämväl kan man hantera och sänka hastigheten på de annars så snabba krutgaserna. Vad som kan uppstå i vissa dämpare och kalibrar är en effekt som jag inte längre minns namnet på men det är frågan om att det uppstår ett sekundär övertryck i dämparen varpå hastigheten återigen stiger på den redan från pipan lossade kulan. /Christian Då är man ju den informationen rikare. Hur är det egentligen med ljuddämpare på halvautomater?
Publicerat December 17, 200916 yr Pratade med P-O Stenmark om ljuddämpare på halvautomat för nått år sedan och han sa att det inte är att jämföra med att sätta en dämpare på en vanlig repeter. Effekten på dämparen blir sämre i en halvautomat för att man får "smällen" ut genom mekanismen också när omladdning sker.
Publicerat December 17, 200916 yr Pratade med P-O Stenmark om ljuddämpare på halvautomat för nått år sedan och han sa att det inte är att jämföra med att sätta en dämpare på en vanlig repeter. Effekten på dämparen blir sämre i en halvautomat för att man får "smällen" ut genom mekanismen också när omladdning sker. bara vara man och hålla emot handtaget visst har det mera ljud men dämpar gör den mycket.
Publicerat December 17, 200916 yr Jo men det är tänkvärt, dämpning blir ju trots allt mindre tydlig på en halvis än andra pangar, R- tack för din Google-Fu, eller är det äkta kunskap, jag hade glömt det där med Boosten. /Christian
Publicerat December 17, 200916 yr Jo men det är tänkvärt,dämpning blir ju trots allt mindre tydlig på en halvis än andra pangar, R- tack för din Google-Fu, eller är det äkta kunskap, jag hade glömt det där med Boosten. /Christian äkta kunskap som jag fått tackvare google
Publicerat December 17, 200916 yr Äntligen är trådens ursprungliga fråga besvarad. Tack vara en viss Dunderklumpen, som i sin tur tog upp den..
Publicerat December 19, 200916 yr Författare Då vet man d men d dämpar ju nått iaf mest hunden ja tänker på man är ju ganska nära när d smäller.
Publicerat December 19, 200916 yr Hörde själv av en ganska vapenkunnig att de inte va bra att sätta ljuddämpare på halvautomaten eftersom de skulle påverka omladdningen. Men ja har ingen koll...
Publicerat December 20, 200916 yr Författare Hörde själv av en ganska vapenkunnig att de inte va bra att sätta ljuddämpare på halvautomaten eftersom de skulle påverka omladdningen. Men ja har ingen koll... D vore ju inte bra om d är så då kanske man får kolla på blaser isåfall nån som vet?
Publicerat December 20, 200916 yr D vore ju inte bra om d är så då kanske man får kolla på blaser isåfall nån som vet? Gå in i en vapenaffär och fråga här i stan är dom riktigt kunning å man får bra service vet ej hur de är på andra ställen. Men dom borde veta.
Publicerat December 20, 200916 yr Hörde själv av en ganska vapenkunnig att de inte va bra att sätta ljuddämpare på halvautomaten eftersom de skulle påverka omladdningen. Men ja har ingen koll... enda sättet det kan påverka laddningen som jag tycker är att den blir starkare och bättre. det finns million tals halvisar i världen som det sitter en dämpare på. iallafall min har fungerat som dunder