Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Halvautomat+Ljuddämpare

Featured Replies

Publicerat

Är d nån som vet om d funkar ihop?Tänkte köpa 9,3:a å ljuddämpare kan kulan få för låg hastighet kanske?Nyfiken :)

Publicerat
Är d nån som vet om d funkar ihop?Tänkte köpa 9,3:a å ljuddämpare kan kulan få för låg hastighet kanske?Nyfiken :rolleyes:

Varför skulle det inte funka? Det svåraste är väl att få licens på dämparen. En ljuddämpare minskar inte kulans hastighet så mycket som folk ibland påstår och 9,3 är ju en rätt kraftig kaliber så med den kan du ju gott och väl slå om kull allt svenskt vilt även om du får en lite minskad kraft.

Publicerat
Varför skulle det inte funka? Det svåraste är väl att få licens på dämparen. En ljuddämpare minskar inte kulans hastighet så mycket som folk ibland påstår och 9,3 är ju en rätt kraftig kaliber så med den kan du ju gott och väl slå om kull allt svenskt vilt även om du får en lite minskad kraft.

För klass 1 som 9,3an är så ska det inte vara några som helst problem att få licens. Hade det däremot varit en 22LR hade läget helt klart varit ett annat.

Publicerat

skulle själv vilja veta varifrån dom tar den infon ? ljudämparn ökar till och med farten på skotten. men bara med en bråkdel. men endå

Publicerat
skulle själv vilja veta varifrån dom tar den infon ? ljudämparn ökar till och med farten på skotten. men bara med en bråkdel. men endå

Precis.. Det är ju därför det heter ljuddämpare, dvs. att kulan färdas snabbare genom mynningen och därför minskas ljudet. Eller har jag fel?  -_-

Publicerat
Precis.. Det är ju därför det heter ljuddämpare, dvs. att kulan färdas snabbare genom mynningen och därför minskas ljudet. Eller har jag fel?  -_-

Mmm det har du,

dämpningen handlar om att man begränsar den annars explosiva expansionen av krutgaser som är på väg ut från pipan bakom kulan genom att kapsla in den i dämparen och därmed tillåta att den gör en kontrollerad expansion,

därav det reella ljudet Pppppppsssssssttttttppppppphhhhhhhh från en dämpare.

Bogvallsknallen kan man inte dämpa bort men jämväl kan man hantera och sänka hastigheten på de annars så snabba krutgaserna.

Vad som kan uppstå i vissa dämpare och kalibrar är en effekt som jag inte längre minns namnet på men det är frågan om att det uppstår ett sekundär övertryck i dämparen varpå hastigheten återigen stiger på den redan från pipan lossade kulan.

/Christian

Publicerat
Mmm det har du,

Vad som kan uppstå i vissa dämpare och kalibrar är en effekt som jag inte längre minns namnet på men det är frågan om att det uppstår ett sekundär övertryck i dämparen varpå hastigheten återigen stiger på den redan från pipan lossade kulan.

/Christian

suppressor boost -_-

Publicerat
Mmm det har du,

dämpningen handlar om att man begränsar den annars explosiva expansionen av krutgaser som är på väg ut från pipan bakom kulan genom att kapsla in den i dämparen och därmed tillåta att den gör en kontrollerad expansion,

därav det reella ljudet Pppppppsssssssttttttppppppphhhhhhhh från en dämpare.

Bogvallsknallen kan man inte dämpa bort men jämväl kan man hantera och sänka hastigheten på de annars så snabba krutgaserna.

/Christian

Då är man ju den informationen rikare.  -_-

Hur är det egentligen med ljuddämpare på halvautomater?

Publicerat

Pratade med P-O Stenmark om ljuddämpare på halvautomat för nått år sedan och han sa att det inte är att jämföra med att sätta en dämpare på en vanlig repeter.

Effekten på dämparen blir sämre i en halvautomat för att man får "smällen" ut genom mekanismen också när omladdning sker.

Publicerat
Pratade med P-O Stenmark om ljuddämpare på halvautomat för nått år sedan och han sa att det inte är att jämföra med att sätta en dämpare på en vanlig repeter.

Effekten på dämparen blir sämre i en halvautomat för att man får "smällen" ut genom mekanismen också när omladdning sker.

bara vara man och hålla emot handtaget :P visst har det mera ljud men dämpar gör den mycket.

Publicerat

Jo men det är tänkvärt,

dämpning blir ju trots allt mindre tydlig på en halvis än andra pangar,

R- tack för din Google-Fu, eller är det äkta kunskap,

jag hade glömt det där med Boosten.

/Christian

Publicerat
Jo men det är tänkvärt,

dämpning blir ju trots allt mindre tydlig på en halvis än andra pangar,

R- tack för din Google-Fu, eller är det äkta kunskap,

jag hade glömt det där med Boosten.

/Christian

äkta kunskap som jag fått tackvare google

Publicerat

Äntligen är trådens ursprungliga fråga besvarad.  :rolleyes:

Tack vara en viss Dunderklumpen, som i sin tur tog upp den..  :lol:

Publicerat
  • Författare

Då vet man d men d dämpar ju nått iaf mest hunden ja tänker på man är ju ganska nära när d smäller.

Publicerat

Hörde själv av en ganska vapenkunnig att de inte va bra att sätta ljuddämpare på halvautomaten eftersom de skulle påverka omladdningen. Men ja har ingen koll...

Publicerat
  • Författare
Hörde själv av en ganska vapenkunnig att de inte va bra att sätta ljuddämpare på halvautomaten eftersom de skulle påverka omladdningen. Men ja har ingen koll...

D vore ju inte bra om d är så då kanske man får kolla på blaser isåfall :wub: nån som vet?

Publicerat
D vore ju inte bra om d är så då kanske man får kolla på blaser isåfall :lol: nån som vet?

Gå in i en vapenaffär och fråga :P här i stan är dom riktigt kunning å man får bra service vet ej hur de är på andra ställen.

Men dom borde veta.

Publicerat

enda sättet det kan påverka laddningen som jag tycker är att den blir starkare och bättre.

det finns million tals halvisar i världen som det sitter en dämpare på. iallafall min har fungerat som dunder