Publicerat December 11, 200520 yr Ja frågan lyder..Får man fånga hare i fälla??? Jag hade tänkt att man skulle bygga en kråk fälla med tipplucka fast större och åtla med hö eller dyligt eller är det olagligt???
Publicerat December 12, 200520 yr Det är väl knappast olagligt!? Det har ju åtminstone utförts fällfångst på hare i forskningssyfte. (Som stövarägare gråter man blod då man hör om fällfångst på hare (ungefär som om när kettukiller hör om räv som blivit skjuten med kula på en åker)) Skämt o sido alla jagar vi på det viset vi själv tycker e bra o trivs med!
Publicerat December 14, 200520 yr Funderat lite i bakskallen hurvida det är tillåtet att snara hare egentligen? Har hört om hur man förut byggde ett litet staket av grenar och sådant med 2-3 ingångar med snaror så la man hö innuti detta staket och snarade dom likt ripor.. Någon som har koll på om detta är tillåtet numera och vad som krävs för att man ska få göra detta? Har jägarexamen och ska snart anmäla mig till en fällfångstkurs..
Publicerat September 11, 200619 yr Mig veterligen så finns det ingen fälla som är godkänd för hare. Och Jonti, framförallt så är INGA SNAROR tillåtna...
Publicerat November 5, 200619 yr Harsnaror sattes vanligen upp längs med de stigar som hararna använder, iaf i mina trakter. Det är dock inte tillåtet längre och de enda vilt som får snaras är räv och ripa. Dock behövs godkänd utb. på båda fångstsätten. Angående harfällor i övrigt är det jag kommer att tänka på i första hand: att tillsynen är enligt lag. Alltså morgon och kväll. Men du bör undersöka detta noggrannare så att du inte drar på dig några otrevligheter.