Publicerat December 18, 200916 yr När jag tog jägarexamen fick vi höra måååånga gånger att man aaaaaaldrig får ladda ett vapen inomhus, men såhär i efterhand har jag börjat fundera på om det är en lag som säger så, i stil med att man inte får ha laddat vapen i bilen, eller om det bara var en del av säkerhetspratet.. Alltså om det är en lag eller bara en rekommendation. Nu sitter jag här med ett fågelbord utanför sovrumsfönstret, och ser skator, kråkor och kajor sitta där och smaska i sig småfåglarnas mat titt som tätt. Då jag har fönstret på andra våningen har jag perfekt kulfång, och dessutom ingen bebyggelse på en hel kilometer i den riktningen. Nu till frågan, är det lagligt att skjuta från huset?
Publicerat December 18, 200916 yr Runar, the preacher, gjorde ju det. Knäppte råbock från fönstret. Och om jag inte har helt fel så blev han frikänd i rätten...
Publicerat December 18, 200916 yr Hejsan . Det finns inget förbud att ladda vapen inomhus inte heller att skjuta på något utanför. Däremot så är det så att du måste ha jakträtten utanför ditt hus, det får inte vara ett detaljplanerat område osv. Ställ denna frågan under ett bättre forum så får du ett svar från en SJF jourist. //Lasse D
Publicerat December 18, 200916 yr Runar, the preacher, gjorde ju det. Knäppte råbock från fönstret. Och om jag inte har helt fel så blev han frikänd i rätten... Har för mig att det han gjorde fel va att skjuta fel djur:P hade det vart rätt djur så hade det inte vart nå problem. inte helt 100 på om detta är sant. mvh
Publicerat December 18, 200916 yr Har för mig att det han gjorde fel va att skjuta fel djur:P hade det vart rätt djur så hade det inte vart nå problem. inte helt 100 på om detta är sant.mvh Han sköt precis i början på Augusti. DVs några dagar innan det blev tillåtet. Däremot blev han frikännd från alla andra anklagelser. DVS framkallande av fara och allt vad de nu försökte få fast honom för. Huset låt inte inom detaljplanerat område och då han sköt i hyffsat brant vinkel neråt utgjorde marken ett utmärkt kulfång. Men han blev fälld för att ha skjutit ett rådjur utanför ordinarie jakttid. Och rådjur finns inte med i listan på djur som du får "skyddsjaga" på eget initiativ. MVH // Henrik
Publicerat December 18, 200916 yr Författare Okej, tack för svaren Huset ligger långt utanför detaljplanerat område, och jakträtten är min, så där ska det ju inte vara några problem. Vad jag vet är både skata, kråka och kaja lovliga nu, och kulfånget ska ju ingen kunna klaga på. Är kanske bäst att fråga en jurist för säkerhets skull, som LEHD föreslog. Kan ju vara något jag missat att tänka på..
Publicerat December 18, 200916 yr Dom flesta rävgluggar ju inneifrån husen så det är nog inga problem!