Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

222rem varmitladdningar

Featured Replies

Publicerat

hejsan som rubriken lyder. har så länge jag börjat ladda kört med sierra varminter hp för räv och kråkor och tycker effekten är ganska så okej på dom.

för ett tag sen bytte jag till mig ett gäng v-max och ett gäng blitzking i 50gr ( bägge )

har laddat upp lite och tror mig hittat ett ok laddning för blitzkingen på ut till 150-200m som max för kråkfåglar. ( mitt personliga stoppavstånd för stunden )

undrar då om någon mer här kör med blitzking då jag hört att den ska va bland det blötaste man får tag på?!?

någon som vet om någon "värre" kula?

jag ska bara använda dessa kulor till predatorer och dom får gärna ha sån explosiv verkar som möjligt.

har någon några bilder på hur deras jakt har avslutats med varmitammo? tar dom gärna då på mail ( pga dom kan va lite blodiga ) är bara ute efter mest sprängeffekt som alla nog redan har förstått så gärna argument för en viss kula och gärna bildbevis på hur det har gått med just den.

Gärna oxå om någon har bild på hur det har sätt ut i blöta tidningar och sånt!

MVH//Predatorjägare

Publicerat

Jag har skjutit räv med 110 grs v-max i 308W, och en skrälldus med kråkor, skator, nötskrikor med 35 grs v-max i 22 hornet, och om man får vara lite varnvördig så är det typ "fire and forget" med den kulan.

Det tar liksom bra om man säger så..

Nu var det ju 222 du undrade över iofs, men jag tror nog att den är blöt så det räcker i den kalibern också.

Själv kör jag med Varmint Grenade i min 222:a, då den ger bäst precision i just min pang, men jag har dock inga jaktliga meriter att komma med vad gäller den ännu.

Publicerat

Jag kör med 50 gr V-max i min och laddar med Norma 200

Publicerat

222 har lite liten hylsa. Föredrar 22-243 AI ;) Annars funkar 40 gr Sierra hp i 1000 m/s fint i 222, sköt den med min gamla pang.

Publicerat

55gr Nosler Ballistic Shit med 20gr Norma200 i en .222a, ganska ruskig effekt också i större vilt som bäver. Men just varmintammo på räv i tyngre kalibrar, sköt ett rent bogskott på en räv med .308 och 125gr Speer TNT i våras och den gick inte att könsbestämma... Kändes rent kymigt.

Publicerat
  • Författare
222 har lite liten hylsa. Föredrar 22-243 AI B) Annars funkar 40 gr Sierra hp i 1000 m/s fint i 222, sköt den med min gamla pang.

jo jag vet. den ska dock bli en 223AI är jag 99% säker på till sommaren ;)

jag kör antingen med norma 200 eller 201:an men det är nästan endast 200:an som används.

det låter ju som en rätt bred marginal för alla kulor. har varit sugen en längre tid att testa 30-40gr granade! så liten kula måste få en ruggig fart även i en 222:a.

40gr sierra varminter har jag som sagt skjutit med. ( även ett rådjur ) men tycker kulan är för "dålig" har märkt skillnad i kullängden och även en del i vikt. känns bättre med blitzking som har varit väldigt lika i både vikt o längd ( vet inte hur mkt det spelar någon roll egentligen men de ska kännas bra o skjuta!

hmm får gå in o leta fram lite 35gr varmintkulor o se om de finns några mer alternativ till min kära 222:a.

närmaste tiden är det vakjakt på räv då är det max 70m jag skjuter på pga för dåligt med ljus längre bort.

så en lätt kula gör inget om den tappar 7cm från 100 till 170m :rolleyes: sålänge effekten är den önskade :o

tack för bra respons i tråden. det är roligt o höra vad andra tycker och sånt. en axelklapp på sig sj gör ju ganska mkt som alla vet :D

mvh//Marcus

Publicerat
  • Författare

22 (.224) 30gr Barnes Fran Var-Grenade 100/ask 223.00kr.

det låter ju helt klart som något man skulle kunna testa att driva upp i något lagom hög fart o få rätt hyfsad effekt på :rolleyes: