Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ytterligare en gris!

Featured Replies

Publicerat

Jaktkompisen ringde å sa att han hade skjutit på en gris. Ingen direkt skottreaktion, och han tyckte att grisen samt hans sällskap var kvar länge på åteln innan de drog iväg.

När han ringde hade han gjort en första preliminär skottplatsundersökning. Inget hittat, sen gör det inte saken bättre då han är färgblind........

Jag kom till åteln ca 50min efter skottet. Även jag hittade inget av värde på skottplatsen. När detta händer finns det så finns det säkert en del som avskriver det som bom.

Vi handspårade ca 35m, för att se om vi kunde hitta något i spåret. Det enda vi kunde konstatera var att grisarna hade delat på sig. Ett, i min värld tecken på att allt inte står rätt till. Samt att vi hittade antydan till någon form av släpspår.

Åter till bilen, hämtade hunden. Hunden tog spåret klockrent och visade för min med sin hastighet och sitt övriga beteende att det fanns ett skadat djur längre fram. Efter ca 80m från skottplats hittade vi de första bloddropparna, stora som knappnålshuvuden. Skönt, nu vet man att vi är på rätt väg.

Efter ytterligare 60m spårning ligger grisen död. Bra träff i bogen, dock ingen utgångshål. Det var avsaknaden av utgångshålet som gjorde att det var så lite blodflöde.

Grisen vägde 57kg levande. Bilder kommer under morgondagen, när jag har fått tag i kabeln till luren.

Det som känns så skönt är att mitt och Brunos samspel bara blir bättre för varje gång vi är ute i skogen med lina och sele. Jag ser tydligt på hans sätt att bete sig om det är ett skadat eller friskt djur vi går efter!

Saknar dock fortfarande en riktig pannlampa, men den kommer nog tomten med!!

//Erik

Publicerat

Härligt bra jobbat!

Publicerat
  • Författare
Härligt bra jobbat!

Jo, det är en härlig känsla! Ett betyg på hur bra man har tränat.

Tack!

/erik

Publicerat

Grattis, bra jobbat ;)

Publicerat

Bra jobbat!

Längtar tills mitt odjur blir duglig nog att använda till skarpa eftersök ;)

Publicerat
  • Författare

Tack alla!

Jo det är för mig som för alla andra som går efter påskjutna djur. Mycket träning bakom allt. Kul att få lite "grattis!"

//Erik

Publicerat

Gott Jobb!

Vet hur det känns :P

Publicerat

Härligt jobb av er båda. <_<

Funkar han som löshund också?

Publicerat
  • Författare
Härligt jobb av er båda. :D

Funkar han som löshund också?

Jag har inte släppt han vid e-sök än. Det kommer säkert komma.

Vid vanlig jakt funkar han bra. Han driver rå/älg och gris. Naturligtvis vill jag ha han mer mot gris. Men samtidigt så är det ok i mina ögon med en "slaskhund"! ;)

Bilder, dålig kvallité...... men jag har med ändamålsenlig utrustning för eftersök och inte för fotografering....

post-273-1261389481_thumb.jpg

post-273-1261389472_thumb.jpg

//erik

Publicerat

Erik-

fan va bra jobbat av er alla men mest hunden.

Ett par korta frågor,

var tog träffen,

vilken kula/kaliber användes

Avstånd

Jag är som alltid lika förbryllad över att vildsvin tar stryk/träffar och bara knatar vidare.

/Christian

Publicerat

Bra jobbat! :lol:

Publicerat
  • Författare
Erik-

fan va bra jobbat av er alla men mest hunden.

Ett par korta frågor,

var tog träffen,

vilken kula/kaliber användes

Avstånd

Jag är som alltid lika förbryllad över att vildsvin tar stryk/träffar och bara knatar vidare.

/Christian

Skjutavstånd ca 35m

Kal. 9*57

Träffen tog i bogen och gick ut ca 5cm bakom mellangärde.

Å ja, jag är också djup imponerad av grisar som bara knatar vidare med rejäla skador. jag hade inte gått så långt med den typ av träff i kroppen.

/e

Publicerat
  • Författare

57080-1_S.jpg

Tomten kom tidigt! Han släppte av sitt paket i eftermiddags. Tror att denna lampa kan hjälpa mig i mitt fortsatta kall i skogen. Även om det inte är den värsta lampan som finns, så är det nog tillräckligt! Det är väldigt sällan som jag går på helt öppna fällt eller hyggen under eftersök. Utan det är mer snår och andra täta buskage.

//Erik

Publicerat

Kanon jobb av er