Publicerat December 21, 200916 yr Hej funderar på att köpa en ruger mini 14 223 bössa och vill skjuta mycket med den. Enda problemet är att ammunitionen som är 223 remington kosat cirka 4-5 kr styck i sverige för övnings skytte, och det blir lite dyrt att skjuta 30 skott magasin efter magasin därför det kommer kosta cirka 150kr för varje magasin Så nu undrar jag om man skulle beställa en jäkla massa ammunition på en gång på internet (LAGLIGT) jag har hört mig om hos polisen mm. De säger att man ska fylla i ettt formulär och skicka in det jag undrar hur mycket besvär är allt det här. Jag har hittat en sida som kan skicka billig wolf ammunition för cirka 2kr styck men kostar det mycket med special transport mm?? Eller borde man åka ner till lettland,tyskland eller något liknande land inom eu och istället för att lasta bilen med öl som resten av sveriges befolkning gör så kunde man fylla bilen med ammunition för 2-3 år? 1.vad kostar minst?? 2.vad är smidigast har ni några tips?? 3.har ni någon personlig erfarenhet?? Tack så mycket för alla svar.
Publicerat December 21, 200916 yr Jag har hittat en sida som kan skicka billig wolf ammunition för cirka 2kr styck men kostar det mycket med special transport mm?? Inte nån svensk sida va?
Publicerat December 21, 200916 yr Eller borde man åka ner till lettland,tyskland eller något liknande land inom eu och istället för att lasta bilen med öl som resten av sveriges befolkning gör så kunde man fylla bilen med ammunition för 2-3 år? Det är inte mycket man får föra in på det sättet. Några askar max. Mängdträning i skytte kostar snuskigt mycket i sverige...
Publicerat December 21, 200916 yr Vill du skjuta billigt så är det fel kaliber. Du kan ju kombinera med en ruger 10/22 i kaliber 22lr och få mängdträningen där. Du kan ju utrusta den som din mini 14, samma riktmedel osv, och sen får du "lyx" skjuta med din mini 14.
Publicerat December 22, 200916 yr Om du skall handla i tyskland så tänk på att ammon måste förvaras i en för ändamålet godkänd låda, man får högst ha ett par askar löst i bilen.
Publicerat December 22, 200916 yr Om du skall handla i tyskland så tänk på att ammon måste förvaras i en för ändamålet godkänd låda, man får högst ha ett par askar löst i bilen. ? en bricka med .22 eller trap skott hem från butiken så bryter du mot lagen ?
Publicerat December 22, 200916 yr 223 är ingen kaliber man väljer för mängdträning om budgeten är begränsad, vet inte vad du klassar som att köpa mycket? 150 000 skott kan du nog komma ner lite i pris så det märks ordentligt, om jag minns rätt ligger det en tillverkare i Gyttorp som heter Orica eller något sånt, kolla där! för mängd träning så skulle jag köpt ett luftgevär! man kan dra av 500 skott på en helg och det bekommer en inte ekonomiskt, tyst och inga sandvallar behövs.
Publicerat December 22, 200916 yr ? en bricka med .22 eller trap skott hem från butiken så bryter du mot lagen ? Nej men om du åker över landsgränsen. T ex om jag åker tillbaka till england och köper 4 lådor med mina favorit Hull hagelpatroner, lastar dessa i bilen och kör hem till gamla svedala igen så bryter jag lagen ganska rejält! Hagelpatroner tror jag 2 kg är max (inom europa) och kulammunition ännu mindre.
Publicerat December 22, 200916 yr Nej men om du åker över landsgränsen.T ex om jag åker tillbaka till england och köper 4 lådor med mina favorit Hull hagelpatroner, lastar dessa i bilen och kör hem till gamla svedala igen så bryter jag lagen ganska rejält! Hagelpatroner tror jag 2 kg är max (inom europa) och kulammunition ännu mindre. detdär är då väldigt idiotiskt :F undrar om det är likadant över hela shenken området :F tur köpe jag bara 1 liten ask med bara 2 patroner förra gången jag var is verige
Publicerat December 22, 200916 yr Men om jag fyller i ett sådant formulär som polisen rekomenderade kan jag inte föra över en jäkla massa ammunition på en gång typ 5000 skott så länge jag skriver detta på formuläret?? jag tänker ju inte stanna på en massa hotell mm på resan de förstår jag. för denna sida jag kollade på skulle skotten kosta 2 kr styck och det skulle ju bli mycket billigare. Jag funderar också på om jag skulle köpa en ruger mini 30 iställer för 14 då blir kanska skotten billigare den skjuter 7,62x39. Vad tror ni? vill ha något starkare en 22lr för jag har skjutit så mycket med den och vill ha omväxling. Tack för alla era svar
Publicerat December 22, 200916 yr detdär är då väldigt idiotiskt :F undrar om det är likadant över hela shenken området :F tur köpe jag bara 1 liten ask med bara 2 patroner förra gången jag var is verige Det är inte alls idiotiskt. Hur skulle det se om om vem som helst fick transportera ammunition och sprängämnen? Om dessa fordon inte är korrekt skyltade vid t ex en trafikolycka kan det gå fanders för räddningstjänsten eller omgivningen vid ev brand etc. Fast visst vore det roligare om man kunde importera ammunition för privat bruk från utländska aktörer utan att det skall kosta en smärre förmögenhet. När jag var aktiv så spenderade jag många tusenlappar i månaden på bla ammunition och det hade nog inte blivit billigare i sverige direkt... Hade man fått förvara större mängder ammunition hemma på ett vettigt sätt kunde man importera en eller två pallar men det går inte. Jag brukade beställa hem 10000 plugg åt gången från Hull när jag bodde i england. (som privatperson fick man förvara upp till 9999 hagelpatroner innan man behövde spräng-licens) Åter till verkligheten: Måste man mängdträna med 30-skotts magasin (vad man nu skall ha det till?) som privatperson så är det bara att hålla sig till .22LR om man inte är fruktansvärt rik och har någon som kör skytteltrafik till vapenhandlaren alternativt har godkänd kasun hemma!
Publicerat December 22, 200916 yr Byt till en billigare kaliber eller byt land är nog den bistra sanningen.
Publicerat December 22, 200916 yr Det är inte alls idiotiskt. Hur skulle det se om om vem som helst fick transportera ammunition och sprängämnen?Om dessa fordon inte är korrekt skyltade vid t ex en trafikolycka kan det gå fanders för räddningstjänsten eller omgivningen vid ev brand etc. Fast visst vore det roligare om man kunde importera ammunition för privat bruk från utländska aktörer utan att det skall kosta en smärre förmögenhet. jag mena idiotiskt i sättet att vad skiljer sig att köra från haparanda med några tusen hagelskott eller torneå med några tusen hagelskott ? för man får ju transportera hemma hur mycket man vill ? get my point för itne skyltar du din bil när du är påväg mot en stor duvjakt där du drämemr dina hundratals skott:P Åter till verkligheten: Måste man mängdträna med 30-skotts magasin (vad man nu skall ha det till?) practical skytte ? :F men frågan är bedrivs alls sånt i sverige ? Edit en sak kom jag ihåg som faktist passar bra här har du inte råd med bensin till bilen är det stor vits att köpa bilen då ? eller blir det mera en "show off" bil till kompiskretsen?
Publicerat December 22, 200916 yr Nu är jag en rätt tråkigt typ men oaktat det har jag följande att säga, då det av svaren verkar som det är få som importerar ammo så är det nog så att du får ta ett långt och ingående samtal med polis och tull i ärendet, det lär vara införseltillstånd som gäller, därutöver gäller frågan om du har rätt att lagra så mycket ammo hemma så att det är motiverat ur ett ekonomiskt perspektivt att verkligen importera ammon. Att hämta med bil verkar dyrt om vi talar från Sverige till Tyskland och åter. Svaret, det uttalade och outtalade är att du helt sonika köper ett vapen som passar din plånbok eller väljer ett annat sätt att träna på som inte kräver så stor mängd ammo. Efter att tidigare ha gjort av med 300-500 skott per träningspass med pistol och revolver förstår jag trots allt lite av vad det medför kostnadsmässigt att ligga på volymer av detta slag om man inte är sponsrad på något sätt. Att dra av 300 22:or kostar kanske så lite som 75 kr att dra av 300 45 ACP som jag gjorde a 1,50 motsvarande 450 kr är ju helt klart lite annorlunda. I dag tio år senare är jag lite mer mogen och låter träningen att bestå i mindre skjuta och mer tänka, jag ser det som iofs en roligt grej att panga med 30 skott magasin men det är inget jag gör och att jag kallar det för skytteträning, det är ju snarare en helt annan form av träning/bruk av skjutvapen. Om du inte är exeptionellt rik eller tjänar rejält mycket pengar så vill jag råda dig till att leka med en annan kaliber och skjutträna mer seriöst med ett bättre vapen än en Ruger Mini 14. Åsikter uttryckta ovan är enbart mina och behöver inte delas av andra. /Christian
Publicerat December 22, 200916 yr Nu är jag en rätt tråkigt typ men oaktat det har jag följande att säga,/Christian håller med chrisse 100%
Publicerat December 22, 200916 yr Ok har ni några bra tips andra vapen förutom ruger 10 22 vill helst ha något halvautomatiskt. Vill helst ha ganska billig ammunition men starkare en 22lr . Det är skit samma om vapenet är bra för jakt eller inte tänkte bara ha till bana men måste kuna skrivas på jakt licens. vill gärna ha något i typ 22wm eller liknande skotten ska kosta cirka 2 kr i affären. Har ni några tips på ett roligt banskytte vapen? Många tack.
Publicerat December 22, 200916 yr Ok har ni några bra tips andra vapen förutom ruger 10 22 vill helst ha något halvautomatiskt. Vill helst ha ganska billig ammunition men starkare en 22lr . Det är skit samma om vapenet är bra för jakt eller inte tänkte bara ha till bana men måste kuna skrivas på jakt licens. vill gärna ha något i typ 22wm eller liknande skotten ska kosta cirka 2 kr i affären. Har ni några tips på ett roligt banskytte vapen? Många tack. får man fråga vad du har för bakgrund inom skytte / jakt ?
Publicerat December 22, 200916 yr Ok har ni några bra tips andra vapen förutom ruger 10 22 vill helst ha något halvautomatiskt. Vill helst ha ganska billig ammunition men starkare en 22lr . Det är skit samma om vapenet är bra för jakt eller inte tänkte bara ha till bana men måste kuna skrivas på jakt licens. vill gärna ha något i typ 22wm eller liknande skotten ska kosta cirka 2 kr i affären. Har ni några tips på ett roligt banskytte vapen? Många tack. I senaste Vapentidningen fanns ett test på en halvauto från TC. Ett intressant vapen som verkar ha bättre kvalitet än Ruger 10/22. Den finns nog endast i 22lr och jag vet inte hur lätt den är att få tag på i sverige. Här är en länk: http://www.tcarms.com/firearms/rimfireR55Sporter.php 22wm är ju inte jätte vanlig i halvautovapen och 22lr är ju en fantastisk kaliber. Varför vill du ha en kraftigare än 22lr om du bara ska skjuta på bana? Det finns nog ingen bättre övningskaliber än 22lr.
Publicerat December 22, 200916 yr I senaste Vapentidningen fanns ett test på en halvauto från TC. Ett intressant vapen som verkar ha bättre kvalitet än Ruger 10/22. Den finns nog endast i 22lr och jag vet inte hur lätt den är att få tag på i sverige. Här är en länk: http://www.tcarms.com/firearms/rimfireR55Sporter.php 22wm är ju inte jätte vanlig i halvautovapen och 22lr är ju en fantastisk kaliber. Varför vill du ha en kraftigare än 22lr om du bara ska skjuta på bana? Det finns nog ingen bättre övningskaliber än 22lr. Vapex är svensk importör. Här är länk: http://www.vapex.se/webshop/index.php?cPath=2247_2468_2464
Publicerat December 22, 200916 yr Jag har några år i skeet skytte och dessutom i 22lr pistol. Det är de två sakerna jag skjuter mycket av men har också jakt vapen kula,22lr gevär,hagelgevär mm och nu vill jag ha något annorlunda så att jag inte ska fastna på hagel och 22lr. vill skaffa lite görvre pisol men har inte skjutit så länge så det får vänta. nu är jag bara på jakt efter en bössa som jag kan skjuta med på bana för att kuna ändra skytte lite då och då. Mista mig inte med något vapenfreak jag har 100% koll på säkerhet mm och har alldrig gjort något ansvarslöst. Har 100% av de gånger jag har skjutit hållit till på skjutbana.
Publicerat December 22, 200916 yr Varför behöver du magasin med plats för 30 skott? Jag har iofs pysslat tämligen mycket med militärt skytte med allehanda vapen men jag ser inte den civila tillämpningen... Detta är dock min privata åsikt. Jag mängdtränar med alla mina vapen ibland, inklusive 9.3x62. Det kommer med en kostnad och den får man helt enkelt ta. Jag skulle personligen inte träna med ammunition bara för att den var billig. Kan den inte prestera så skjuter jag inte med den heller. När jag skjuter in mina bössor gör jag det med jaktammo. Mina 325gr Oryx kostar 41 kr st men det är en billig kostnad för att säkerställa att bössan går som den skall vid jakt.
Publicerat Februari 9, 201016 yr Jag vill inte göra reklam för något annat forum men det du söker svar på finns om du söker på IPSC forumen. Lägg in en förfrågan hos dem.
Publicerat December 5, 201015 yr Finns det någon som vill köpa billig 223 Remington ammunition med mig Options View Hej finns det någon som vill köpa billig 223 Remington ammunition med mig, man måste köpa 1000 stycken men då får man dem för 2.50:- st. Vi kanske kan köpa 500 var eller något sådant. Känner att jag nu inte vill köpa så mycket som 1000 st på en gång. Endast licensinnehavare för jaktlicens för minst klass 2 ombedes svara. Märke Barnaul, Handlare Torsbo Handels AB, jag bor i Stockholm. MVH: archer!
Publicerat Mars 13, 201115 yr Hej funderar på att köpa en ruger mini 14 223 bössa och vill skjuta mycket med den. Enda problemet är att ammunitionen som är 223 remington kosat cirka 4-5 kr styck i sverige för övnings skytte, och det blir lite dyrt att skjuta 30 skott magasin efter magasin därför det kommer kosta cirka 150kr för varje magasin Så nu undrar jag om man skulle beställa en jäkla massa ammunition på en gång på internet (LAGLIGT) jag har hört mig om hos polisen mm. De säger att man ska fylla i ettt formulär och skicka in det jag undrar hur mycket besvär är allt det här. Jag har hittat en sida som kan skicka billig wolf ammunition för cirka 2kr styck men kostar det mycket med special transport mm?? Eller borde man åka ner till lettland,tyskland eller något liknande land inom eu och istället för att lasta bilen med öl som resten av sveriges befolkning gör så kunde man fylla bilen med ammunition för 2-3 år? 1.vad kostar minst?? 2.vad är smidigast har ni några tips?? 3.har ni någon personlig erfarenhet?? Tack så mycket för alla svar.