Publicerat December 21, 200916 yr Nu är det äntligen på gång, det som jag funderat på så länge. Nya raka klassiska stockar till mina två Sakobössor med AV-låda. Efter lååång väntan startade arbetet och nu har den ena blivit färdig, den till 375`an. Arbetet med den andra stocken har påbörjats och den ska pryda 30-06`an. Det är Rolf Ekeberg som gjort/gör jobbet och jag är verkligen nöjd. Resultatet blev precis som jag tänkt mig (och föreställt mig under otaliga sömnlösa nätter, hehe). Stockarna är i bulgarisk valnöt, den till 375`an är en dyrare träbit. Framstocksknopp och täcklock till rekylbultarna är gjorda i jakaranda, och pistolgreppsrosetten är egendesignad och tillverkad av en kompis. Finish och blånering av rosetten har Rolf gjort och det blev väldigt bra. Nätskärningen är gjord i 24 linjer/tum (jag hade bestämt mig för 20 men Roffe gjorde 24 på eget bevåg som jag fick på köpet!) Kolvhöjden är precis så slutstycket inte tar i och det blev en Pachmayr Old English bakkappa. Den andra stocken är kopierfräst efter den första så tanken är ju att dom ska bli så lika som möjligt. Parbössor blir trevligt! Här är några bilder: Som sagt så är stock nummer två av lite billigare kvalitè, men jag tror den kommer att bli rätt fin ändå: Tar gärna emot synpunkter! Alltid roligt att diskutera.
Publicerat December 22, 200916 yr Shit vilken läcker stock. Måste fråga, vad kostar det att få till en sån stock ink virket?
Publicerat December 22, 200916 yr En till fråga: vågar man använda en så vacker sak ute i skogen? Inte rädd att skada den?
Publicerat December 22, 200916 yr Författare Priset på det hela är lite beroende på hur man räknar. Har bistått med nån detalj själv, men det hamnar väl närmare 10000 än 5000. Angående användning så är jag inte ett dugg bekymrad över det! Bössor ska användas, de är ju verktyg! Nån repa eller dylikt gör ingenting alls, tycker att det nästan blir vackrare då man ser att det är ett vapen som brukats. Naturligtvis kanske man är lite extra försiktig men jag tvekar inte att ta ut den i vilket väder som helst. Skulle aldrig kosta på dessa pengar för att sen inte våga använda vapnet, snacka om bortkastad investering i så fall! Sen går ju det mesta att fixa till om olyckan skulle vara framme.