Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vakfunderingar..

Featured Replies

Publicerat

Tja! Spenderat hela kvällen i griskojan och är rätt sur på dessa odjur..

Hade en radda nassar ute rätt tidigt, idel skjutbara djur men de stannade inte speciellt länge så det vart aldrig aktuellt att greppa pangen. Tror deras griniga morsa stod inne i granplaneringen och fick sniff på Hipshot.. kultingarna körde ngt slags chickenrace på foderplatsen, vem kan vara där ute längst utan att dö? Vem snor flest limpor och kan njuta av att käka upp dem efteråt?

Efter att huliganerna dragit så kommer det då ut en större ensam pjäs.. +100 utan tvekan men sen vart det bekymmer! Nassen gick där o käkade i över en timme och jag lyckades inte avgöra om det var en hon eller han! Hon är ju lovlig men jag skjuter hellre hennes kultingar nästa år så förutsättningen för att skjuta den ikväll var att det skulle vara en han.

Det som talade för att det var en galt var att den var avgjort och tveklöst grövre över bogarna än vid midjan. Även om man räknar bort ngn dm ragg så var det ett ofrånkomligt faktum. Dock, en så pass stor galt TORDE ha en pensel som man kunde se? Icke! Kan ha varit något där men denna förbannade pensel är värdelös som indikator på vilket kön det är.

Det som fick mej att tveka mest var att nosryggen såg ut att vara spikrak. Iofs är trynet svart och kan vara svårt att se den exakta vinkeln men den såg iaf helt rak ut. Ibland så kunde grisen se läskigt sugglik ut men det berodde på hur den stog enbart. Vid ett tillfälle sträckte den på sig och då greppade jag pangen och osäkrade, en så massiv front kan inte en sugga ha.. men när jag väl fick in den i siktet så var den där massiva fronten borta  :-[

Funderade på varför den gick ensam? Borde inte en sugga rimligen hänga på flocken som varit där innan? Givet detta så tror jag att det kan ha varit en galt. Vi har sett den förut, jag har sett den en gång och en kompis som suttit där har sett den en gång men det var inte förrän ikväll som jag fick möjlighet att studera den noga..

Sen såg jag att den hade en sån här inbuktning i gomen dvs tja överkäken som galtarna har för att få igen käften med sina betar men jag vet fan inte om suggorna har det med..

Ok ngn expert på ämnet som kan reda ut detta? Ska vi skjuta den nästa gång vi har den ute eller ska vi låta den gå där?

Mvh!

Publicerat
  • Författare

Ok efter denna storm av svar på mina funderingar så kan jag avsluta diskussionen..

Det var en galt och jag sköt den 18.45 i kväll. Dock ingen stor galt utan en fjoling. Inga betar alls, helt rak i nosen men med pung och en liten pensel..

Mvh!

Publicerat

Alltså, hip, spännande läsning! Jag tycker dock att du gjorde helt rätt i att avvakta där första kvällen, men som sagt, hade det varit en sugga så borde den väl knappast ha kommit ut ensam den här tiden på året, eller vad tror du? Själv fick jag hem en påkörd liten 52-kilos galt härom kvällen som jag flådde, den var fint påkörd, så en den av ryggen var knäckt, ett revben och ett framben var av, i övrigt var den intakt. Den var alldeles nyss påkörd när jag fick hem den så nu är julskinkan räddad!

Publicerat

Hinner du få trikintesterna gjorda innan jul?

Publicerat

Inga problem, får dem klara i slutet av veckan  8)

Publicerat
  • Författare

Efter att ha läst på så tyckte jag att det faktum att grisen var ensam talade för att det var en galt. Läste något om att galtarna stöttes bort ur flocken då de blev könsmogna och återvänder inte förrän det är dags för påsättning.

Det enda som tydligt talade för att det var en galt var utbuktningen i bak vid pungen samt kroppsformen.. Kul detta, läste i Vildsvinsboken att man inte skulle stirra sig blind på detaljer utan se helheten och dra slutsatsen av det. Helheten sa att det var en galt från allra första början.. när man sedan började kolla detaljer så blev det knas.

Hur som, kul var det iaf. Skulle tro att trikinproverna lär bli klara.. Killen som var med igår kväll har rätt goda kontakter  ;D med SVA!

Var lite för ambitiös när jag tog ur den med så njurtappen hamnade i skogen. Blev till att flå nassens kindben och ta käkmuskulatur..

Mvh!

Publicerat

Vi satt ute i söndagskväll och jag förstår dina funderingar. Såg en hel del gris men det var omöjligt att avgöra kön. Polaren var helt 100 % på att han sköt en liten galt men det visade sig att det var en 80 kilos gylta. Hon kom ur en tätning när suggan och kultingar stod ute på åteln och käkade. Suggan gjorde en hel del utfall mot den "mindre" ensamma grisen och skytten blev övertygad att det var en ensam mindre galt i och med suggans aggresiva beteende. Men ack vad fel han hade. Han såg inga spendrag så han visste att det ej var en sugga, han sköt på ca 20 m i månljuset så han såg spenarna på suggan med kultingar.

Publicerat
  • Författare

Örjant..

Surt  :( Det var ingen liten sugga direkt... Kan nästan sätta en slant på att hon hade kultingar i magen..? Vid såna där tillfällen så är det nog läge att tänka förvaltningstekniskt dvs pligga årsgrisar först och främst.

Vi har nu spår efter ett stort djur och ett lite mindre på foderplatsen, åtminstonde sist jag tittade, och jag ska försöka hinna med och sitta någon kväll på juldagen eller annandagen. Vårt "grishus" är så pass trevligt så man sitter rätt skönt och trivsamt faktiskt och spännande som f-n är det!

Mvh!

Publicerat

Hipshot!

Hon hade inte synbara kultiningar i magen. Det blir så ibland, han trodde att det var en årsgris om han jämnförde med de andra grisarna som var på åteln, suggan var tydligen nästa dubbelt så stor som gyltan därav skottet. Dom har väldigt gott om gris så en gylta gör ingen skillnad. I fredags sågs det minst 40 grisar på åtlarana och i lördags och söndags såg det minst lika mycket så återväxten är ganska lugn och nu ska bonden tydligen så vete på alla åkrar så mattillgången kommer att bli enorm. ;D ;) ;D

Åtlar ni hos C?

• 3 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Japp! Har ställt en Pheiffs Feeder där som spottar majs varje kväll. Var dit ikväll på väg hem från en slyngeljakt och smög in mot foderplatsen. Lyckades smyga in på 30 m på två årsgrisar men jag hade bestämt mej för att jag ville upp i tornet innan jag började fundera på att skjuta en. Sista hukningen innan tornet så slår en termos emot bösskolven.. Hej då nassarna!

Mvh!