Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

snart köper jag

Featured Replies

Publicerat

hade först kollat mycke på en zeiss conquest 4,5-16X50 för 8000

men har nu kikat mer på nikon monarch III serien som är några lax billigare och verkar fått bra kritik.

velar mellan 2 st

4-16X42SF eller 5-20x44SF skiljer en lax i pris

båda är från nikonstore kommer att använda det året om till allt .

riktmedel att välja på är nikoplex och Bdc(bullet drop compensaition) som jag inte har någon aning om hur dom se ut och verkar inte finnas på deras hemsida heller finns även mildot till den med mindre förstorning...men jag ar en kaliber 308 ..så vet någon så förmedla gärna det till mig=)

Publicerat

http://www.nikonhunting.com/riflescopes-mo...-20x44sf.html#1

sen är det bara o titta på riktmedel.

verkar rätt vettigt sålänge man testar ut på vissa avstånd hur lågt kulan slår.

som mildot ( rätta mig om jag har sagt fel namn ) men med ringar istället för prickar så man kan sikta med hjälp av ringen eller något i den stilen. verkar funka bra om man övar mkt.

mvh//Marcus

5-20 skulle jag ta men det är bara för jag älskar höga förstoringar :lol:

Publicerat
hade först kollat mycke på en zeiss conquest 4,5-16X50 för 8000

men har nu kikat mer på nikon monarch III serien som är några lax billigare och verkar fått bra kritik.

velar mellan 2 st

4-16X42SF eller 5-20x44SF skiljer en lax i pris

båda är från nikonstore kommer att använda det året om till allt .

riktmedel att välja på är nikoplex och Bdc(bullet drop compensaition) som jag inte har någon aning om hur dom se ut och verkar inte finnas på deras hemsida heller finns även mildot till den med mindre förstorning...men jag ar en kaliber 308 ..så vet någon så förmedla gärna det till mig=)

Jag beställde en 5-20 idag med bdc riktmedel. Tycker också detta verkar vara en vettig kikare i priset får du med motljusskydd targett rattar och linsskydd om du beställer en 4-16 får du med linsskydd men kan inte köpa till motljusskydd. så valet för mig var självklart 5-20. Får kikaren nästa vecka så det blir en försenad jul klapp. Mikael

Publicerat
  • Författare
Jag beställde en 5-20 idag med bdc riktmedel. Tycker också detta verkar vara en vettig kikare i priset får du med motljusskydd targett rattar och linsskydd om du beställer en 4-16 får du med linsskydd men kan inte köpa till motljusskydd. så valet för mig var självklart 5-20. Får kikaren nästa vecka så det blir en försenad jul klapp. Mikael

vart beställde du ifrån? mvh jonas

Publicerat
  • Författare

köpt 5-20 monarch III nu=)

Publicerat
köpt 5-20 monarch III nu=)

Jag beställde min från Stengrepens jaktaffär. Vilket riktmedel valde du? Jag tog bdc tycker det verkar vara ett bra riktmedel för skytte på längre håll om man lär känna sitt vapen och ammo.

Mikael

Publicerat
  • Författare

valde oxo BDC efter att ha kollat på en amerikansk säljfilm=) i tv-shop anda .

men verkade riktigt bra . jag bestllde från nikonstore var 2-5 arbetsdagar så får se när den kommer=)

hoppas den fungerar klanderfritt nu när den kommer=)

Publicerat
  • Författare

siktet känns kanon på bössan trevligt med bdc riktmedlet oxo. har dock inte hunnit på banan ännu men kommer tid när nya året är in skjutet.

Publicerat

Tja!!

Jag köpte min Leupold 6,5-20 för snart 25 år sedan, och har även en Bauch o Lomb 6-24 som är ungefär lika gammal. Jag kan inte vara utan stora kikare, många tycker att 24x är för stort på en ripbössa men det tycker inte jag. En ripa på 35m bommar man inte med 24x, det går bra med lite träning. Leupolden har jag till toppjakt och älgbanan, till annan jakt är den värdelös genom att det är en riktigt liten dot men till toppjakt så är den perfekt. Man vänjer sig ganska snabbt med stora förstoringar, hoppas att du blir nöjd med den nya kikaren, den blir nog bra till toppisarna som jag bara kan drömma om då benet är inslaget i gips, buähhhhh.

Publicerat
  • Författare
Tja!!

Jag köpte min Leupold 6,5-20 för snart 25 år sedan, och har även en Bauch o Lomb 6-24 som är ungefär lika gammal. Jag kan inte vara utan stora kikare, många tycker att 24x är för stort på en ripbössa men det tycker inte jag. En ripa på 35m bommar man inte med 24x, det går bra med lite träning. Leupolden har jag till toppjakt och älgbanan, till annan jakt är den värdelös genom att det är en riktigt liten dot men till toppjakt så är den perfekt. Man vänjer sig ganska snabbt med stora förstoringar, hoppas att du blir nöjd med den nya kikaren, den blir nog bra till toppisarna som jag bara kan drömma om då benet är inslaget i gips, buähhhhh.

jo det känns som en omöjlighet att bomma en fågel på 0-100m =) och sen går det att vrida ner till 5 då man sitter som pass skytt på älg. så den duger nog till all jakt jag bedriver. nu vill man bara ut på banan och skjuta in. GOTT NYTT

Publicerat
jo det känns som en omöjlighet att bomma en fågel på 0-100m =) och sen går det att vrida ner till 5 då man sitter som pass skytt på älg. så den duger nog till all jakt jag bedriver. nu vill man bara ut på banan och skjuta in. GOTT NYTT

5 ggr förstoring skulle ha varit alldeles för mycket på några älgar jag har skjutit

Publicerat
  • Författare
5 ggr förstoring skulle ha varit alldeles för mycket på några älgar jag har skjutit

varför ska du släppa dom så nära? haha *skojja bara*

Publicerat
varför ska du släppa dom så nära? haha *skojja bara*

skönt att känna när dom flåsar en i örat