Publicerat December 22, 200916 yr hej. för ca 10årsedan kom jag över en hagelbock av märket miroku 800 av 1970 årsmodell har spårat vapnet via hdf, det har varit en monterbössa vid div mässor.. den är mer än fullgraverad samt infällda elfenben i framstock och pistolgrepp. den låg i en fin låda och har aldrig varit andvänd. nu till sak vi hitta den hos en känd vapenhandlare i ett av honoms lager jag bjöd 10000kr för den och fick den nu skulle jag vilja värdera den pga man vill ju veta...
Publicerat December 22, 200916 yr Jaha, du har mer lattjo prylar hemma än dubbelstudsaren Har sett lite olika priser för Miroku 800 (Charles Daly) bössor. Allt från mycket lite till 10000. Om jag inte missminner mig helt är denna bössan tillverkad fram till 1976 innan de började med Brownings kloner... Sällsynta bössor tillhör pmt's paradgren och jag misstänker att han kan ge en närmare bedömning av prissegment. Är den fortfarande oskjuten? (hemska tanke, en oskjuten hagelbössa på nästan 40 år! stackars bössa )
Publicerat December 22, 200916 yr Författare Jaha, du har mer lattjo prylar hemma än dubbelstudsaren Har sett lite olika priser för Miroku 800 (Charles Daly) bössor. Allt från mycket lite till 10000. Om jag inte missminner mig helt är denna bössan tillverkad fram till 1976 innan de började med Brownings kloner... Sällsynta bössor tillhör pmt's paradgren och jag misstänker att han kan ge en närmare bedömning av prissegment. Är den fortfarande oskjuten? (hemska tanke, en oskjuten hagelbössa på nästan 40 år! stackars bössa ) jo jag har lite kul saker i skåpet förutom min super fina ds... bössan används idag till både jakt och bana dock endsat med blyhagel. när det vankas stålhagel så åker min browning fram ska lägga in bilder på den efter jul........
Publicerat December 25, 200916 yr Jaha, du har mer lattjo prylar hemma än dubbelstudsaren Har sett lite olika priser för Miroku 800 (Charles Daly) bössor. Allt från mycket lite till 10000. Om jag inte missminner mig helt är denna bössan tillverkad fram till 1976 innan de började med Brownings kloner... Sällsynta bössor tillhör pmt's paradgren och jag misstänker att han kan ge en närmare bedömning av prissegment. Är den fortfarande oskjuten? (hemska tanke, en oskjuten hagelbössa på nästan 40 år! stackars bössa ) Det är en Browningklon den med - Miroku började ju som ilsken kopiator av FN's bockar efter 2:a VK. Skillnaderna är marginella. Priset i sverige ligger i spannet 10-12 000. Vi värderar inte bra vapen i detta landet på begagnatmarknaden, bra kolvträ och gravyr är inget som man vill betala för. I synnerhet inte om det inte står Beretta på den - för står det Beretta på den då kanske man kan få ut lite mer..... Utomlands kanske den betalas bättre, man har vett att uppskatta välgjorda vapen utomlands. Men i sverige köper man hellre en sketen halvautomatisk turk gjord av bakfull tukisk bysmed. Nu ska ni ta detta som att turkarna inte kan göra bra vapen industriellt - för det kan de, men de tas som regel inte in till sverige - för de skulle kosta i samma härad som andra välgjorda vapen. /T