Publicerat December 23, 200916 yr Hej, Så var man fast i handltankar igen, och nu är det hög tid för en drilling. Det ligger en gammal på blocket http://www.blocket.se/lund/Gamla_vapen_250...tm?ca=4&w=3 med 9,3x72R kulpipa och då undrar jag så klart går det att få tag på ammunition, och går det bra att ladda själv? Alternativt, vet ni av nån annan lämplig drilling till salu, pris ≤ 20000 med bra sving, behöver inte vara klass1. Ska man sattsa på merkel eller sauer eller någon annat? /Johan
Publicerat December 23, 200916 yr Vapex säljer en modell av ammo till 72:an den är dessutom i klass2 kan för lite om drillingar för att ge några goda råd, gillar själv kreighoffs drillingar.
Publicerat December 23, 200916 yr Hej! Det finns ammo att köpa RWS samt Sellier och Bellot. Vapex har hylsor och kulor samt Hawk gör en 200gr kula som är intressant. Hade en FW Kessler i kalibern och som vapen var det underbart, tyvärr saknades ett hakemontage så användningsområdet var för litet med endast öppna så den såldes. Om man har ett vettigt vapen (inte det som ligger på blocket) kan man teroetiskt ladda upp kalibern i klass ett prestanda. Personligen tycker jag att en handrilling är litteee för obsolet för att funka för min typ av jakt. Men å andra sidan är det en idiotsäker säkring En vanlig no name drilling i kaliebern (finns massor) p g a att det var olika firmor som tillverkade delarna till dessa drillingar i början av 1900talet och olika firmor som s a s satte ihop dem brukar ligga runt 6-9000 på större vapenhandlares listor samt även på auktionerna. Mvh//jonas
Publicerat December 23, 200916 yr Författare Tack, Då kan man ju i alla fall lägga ett skambud så länge, i väntan på att det kommer ut rätt. Jag ser många med hakmontage, finns det någon anledning varför man har det och inte tex leoplold QR?
Publicerat December 23, 200916 yr Tack, Då kan man ju i alla fall lägga ett skambud så länge, i väntan på att det kommer ut rätt. Jag ser många med hakmontage, finns det någon anledning varför man har det och inte tex leoplold QR? Hur hade du tänkt fästa ett QR??? Allt annat en hake eller möjligtvis ett sväng montage är ren och skär misshandel av en drilling. Poängen är att du skall ha ett montage som inte bygger i höjd mer än att du kan se de öppna riktmedlen - dessutom skall montaget vara skottfast och du skall kunna ta av kikaren och sätta på den utan att inskjutningen går åt ....... Jag vet att det finns folk som borrar fast en weaver skena och sätter fast ett QRW men detta är ren och skär galenskap. Värdet på vapnet grusas och det är så fult att klockorna stannar. //jonas
Publicerat December 23, 200916 yr Författare Hur hade du tänkt fästa ett QR??? Tänkt och tänkt... =) Jag har aldrig äns varit i närheten av ett så jag visste inte om problemet, men då är det solklart. Då ska jag se till att hitta en drilling som redan har ett hakmontage så man slipper ut med de tusenlapparna.
Publicerat December 23, 200916 yr Vapex säljer en modell av ammo till 72:an den är dessutom i klass2 att 9,3x72r är klass 2 kaliber har jag svårt att tro
Publicerat December 23, 200916 yr att 9,3x72r är klass 2 kaliber har jag svårt att tro Fast oavsett vad du kan tro på så är det så Den laddas inte till tillräckligt höga hastigheter för att bli klass 1, trots den rejält tilltagna kuldiametern...
Publicerat December 23, 200916 yr Fast oavsett vad du kan tro på så är det så Den laddas inte till tillräckligt höga hastigheter för att bli klass 1, trots den rejält tilltagna kuldiametern... aaah, jag blandade med 9,3x74R My Bad http://www.norma.cc/sortimentjakt.asp?Kali...bernamn=9,3x74R den är klass 1 alldrig hört talas om 9,3x72R :F well dags att läsa om den kalibern
Publicerat December 23, 200916 yr 193gr kula laddad till 615 m/s räcker inte upp till 2000joul! Tyvärr, om jag inte minns fel så går brytpunkten någonstans kring 700m/s men det kan någon ingenjör räkna ut Mvh Jonas
Publicerat December 26, 200916 yr jag vet iaf en jaktaffär som har 2 askar 9,3x72 så köper du någon bössa med den kalibern är det bara o säga till. tror han inte skulle ha någon stor summa för dom mvh//marcus
Publicerat December 27, 200916 yr aaah, jag blandade med 9,3x74R My Bad http://www.norma.cc/sortimentjakt.asp?Kali...bernamn=9,3x74R den är klass 1 alldrig hört talas om 9,3x72R :F well dags att läsa om den kalibern Då kommer du att märka att det inte är "en" kaliber - det är en uppsjö. Det är förvisso den första som man standardiserade med tysk grundlighet - men det förekommer alla möjliga varianter på den innan dess..... För svartkrut med blykula, för svartkrut med mantlad kula och röksvagt med mantlad kula. Det gäller att man vet vad man har för pipa innan man laddar. Och med vad vapnet har provats. Men med rätt bössa är det alls icke svårt att dra den till klass 1 med klart säkra marginaler om man bara har lite piplängd, men så ska man klara av att inse vilka som inte är "säkra" att göra det stuntet med - för dom är det flest av.... /T