Publicerat December 23, 200916 yr har nyss köpt en winchester xtr sporter i 6.5x55 och fått nys om att min kompis har liggandes i den kalibern. Militär/hemvärnsammunition från 70-80 talet tror jag. Jag undrar då om man kan skjuta sån ammuniton i en bössa utan att den rostar sönder, altså om det är såkallad "corrosive" ammunition som jänkarn säger. Denna ammunitionen förstör pipan om man inte rengör efter varje gång man skjutit. tacksam för svar mvh
Publicerat December 23, 200916 yr Om vi talat ammo från 1900 talet dvs 1970-80 så nej den är inte korrosiv, kan iofs ändå vara olämplig att skjuta på grund av undermålig lagring men om du har ammo som är från 1900-1930 så kan det vara korrosiva tändhattar i dem, eventuellt. Skicket på ammon berättar mycket om hur lämpligt det är att skjuta den i din pang. Vidare är det så att hylsor och så är ärgade kan oftast kulorna räddas ändå till glädje för dig eller andra. /Christian
Publicerat December 23, 200916 yr Författare Om vi talat ammo från 1900 talet dvs 1970-80 så nej den är inte korrosiv,kan iofs ändå vara olämplig att skjuta på grund av undermålig lagring men om du har ammo som är från 1900-1930 så kan det vara korrosiva tändhattar i dem, eventuellt. Skicket på ammon berättar mycket om hur lämpligt det är att skjuta den i din pang. Vidare är det så att hylsor och så är ärgade kan oftast kulorna räddas ändå till glädje för dig eller andra. /Christian och ammunition ska alltid förvaras varmt och ej fuktigt annars bör man inte skjuta den eller vad säger du? är hylsan eller kulan ärgad bör man inte skjuta den? Får kika lite på den då och se hur skicket är på den. att tilläggas så är jag en novis på kulgevärsområdet. som sagt första bössan på g. tack för svaret.
Publicerat December 23, 200916 yr Är kulan eller hylsan ärgad så fundera inte ens på att stoppa i den i bössan! Om det är den tidiga ammunitionen 1900 – 1930 så är det ”trubb” (kommer inte ihåg vad den egentligen heter) men kulan har trubbig eller snarare rundad spets. Den skulle inte jag rekommendera att du försöker skjuta med! Jag sköt en del med den typen av kulor på sena 70 talet, det var ofta klick och inte helt sällsynt så small det några sekunder efter att det borde gjort det! Troligen så var dom överåriga redan då, och dom har knappast blivit bättre med åren. Men är det dom lite modernare ”torped” kulorna så är det värt att prova dom. Förutsatt att dom inte är ärgade, eller skadade på något annat sätt. Skulle det dessutom vara några askar M/41 prickskytte torped med i samlingen så har du tur. Det är riktig höjdar ammunition, jämn och fin kvallitet!
Publicerat December 26, 200916 yr Författare Såhär skulle tydligen den mesta ammunitionen vara packad. Förvarad i källare, ca 15 grader. tror de skall funka bra
Publicerat December 26, 200916 yr Dom där är fullt gångbara, blir nästan lite avis där! Men för guds skull använd inte dom som heter ”slprj m/41”, dom har vit spets på kulan! Det är så kallad spårljusammunition, dom innehåller fosfor och är inte det bästa man kan skicka genom pipan! Bör ligga en ask med 20 st i ”limpan” precis som det står på den. Lägg den eller dom askarna åt sidan! Dom andra 180 smällarna kan du använda!
Publicerat December 26, 200916 yr Dom där är fullt gångbara, blir nästan lite avis där! Men för guds skull använd inte dom som heter ”slprj m/41”, dom har vit spets på kulan! Det är så kallad spårljusammunition, dom innehåller fosfor och är inte det bästa man kan skicka genom pipan! Bör ligga en ask med 20 st i ”limpan” precis som det står på den. Lägg den eller dom askarna åt sidan! Dom andra 180 smällarna kan du använda! Vad jag vet så tänder inte lyssatser förens efter ett par meter från pipan när fosforen har fått kontakt med syre. Dock så är det ganska olämpligt att skjuta med tanke på brandrisken. Lyssatserna tenderar att lossna när dom träffar sandvallen, flyga iväg å landa i skogen istället
Publicerat December 26, 200916 yr Sant som du säger, och det tänker jag inte argumentera om! Jag blev lärd en gång i tiden (lumpen) av mina befäl att det var risk för skador i pipan om man sköt spårljus i våra vanliga eldhandvapen. Vi sköt bara spårljus i vissa som dom kallade det ”blyslungor” där det inte spelade någon roll.
Publicerat December 27, 200916 yr har nyss köpt en winchester xtr sporter i 6.5x55 och fått nys om att min kompis har en herrans massa i liggandes i den kalibern. Militär/hemvärnsammunition från 70-80 talet tror jag.Jag undrar då om man kan skjuta sån ammuniton i en bössa utan att den rostar sönder, altså om det är såkallad "corrosive" ammunition som jänkarn säger. Denna ammunitionen förstör pipan om man inte rengör efter varje gång man skjutit. tacksam för svar mvh Vill/vågar du inte skjuta dem så är jag mycket intresserad av dem. Du kan skicka ett PM om du bestämmer dig för att du inte vill ha dem, så ska vi försöka komma överens om ett lämpligt pris. Spårljus är inte intressant, såna har jag. är hylsan eller kulan ärgad bör man inte skjuta den? En hundförare i vårat jaktlag brukar gnugga av ärget på kulorna som legat i vadmalsbyxorna inför varje säsong (har sett dem och de är helt gröna innan gnugget). Hittills har alla älgar fått bita i gräset
Publicerat December 27, 200916 yr Författare Vill/vågar du inte skjuta dem så är jag mycket intresserad av dem.Du kan skicka ett PM om du bestämmer dig för att du inte vill ha dem, så ska vi försöka komma överens om ett lämpligt pris. Spårljus är inte intressant, såna har jag. En hundförare i vårat jaktlag brukar gnugga av ärget på kulorna som legat i vadmalsbyxorna inför varje säsong (har sett dem och de är helt gröna innan gnugget). Hittills har alla älgar fått bita i gräset känns som jag har hittat en liten guldgruva här tack för svaren !
Publicerat December 28, 200916 yr Författare LITEN guldgruva!!!!! Skämtare där! okej då MASTODONTGULDGRUVA försökte bara att inte skryta så mycke hehe.