Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

smälta ner trap skott-> gjuta om till buckshot/slug

Featured Replies

Publicerat

hejsan.

pga eko skäl funderade jag ifall jag kan ta o smällta ner hagel från trap/skeet skott och forma om till buckshots och slugs ? finns det risk för fara om jag använder samma hylsa,hagel etc, alltså bara storleken på haglen byts ut ?

Publicerat

Pga eko-skäl hoppas jag du testar detta

Publicerat

Finns redan en tråd om detta här med en massa varningar.

Kort sammanfattning:

Inte samma bly (hårdhetsgrad) i blyhagel och slugs om jag minns rätt. Finns risk för allehanda tråkigheter om du tänker återanvända hylsan och laddningen från dina trap skott.

Precis som när man laddar till kulvapen och använder olika krutsorter beroende på kaliber och hylsa finns det olika krutsorter till hagel.

Publicerat
  • Författare
Pga eko-skäl hoppas jag du testar detta

luktar jag sarkasm eller liknande?

Publicerat
  • Författare
Finns redan en tråd om detta här med en massa varningar.

Kort sammanfattning:

Inte samma bly (hårdhetsgrad) i blyhagel och slugs om jag minns rätt. Finns risk för allehanda tråkigheter om du tänker återanvända hylsan och laddningen från dina trap skott.

Precis som när man laddar till kulvapen och använder olika krutsorter beroende på kaliber och hylsa finns det olika krutsorter till hagel.

alltså det finns mera krut i trapskot än i jaktskott ? man hur gäller det att smälta till buckshot då ? bordeju vara mjukare ?

Publicerat

jag kan hjälpa dig med rätt bly om du vill. ska undersöka vad du ska ha bara. det finns laddata för detta som du nog ska kolla lite på innan. jag tror det går fint bara du kollar upp allt innan. har du form?

kalle

Publicerat
  • Författare
jag kan hjälpa dig med rätt bly om du vill. ska undersöka vad du ska ha bara. det finns laddata för detta som du nog ska kolla lite på innan. jag tror det går fint bara du kollar upp allt innan. har du form?

kalle

form ? :F att gjuta i ? nä inte än :D

Publicerat

int ha du väl varit i muschaflaskan.... B):wub::D:D

Publicerat

Trapskott kan innehålla antimon i haglet för att få bättre träffbilder. Gjuter Du varghagel och provar att få tillbaka dom i samma förladdning så kommer det att bli problem då volymen ökar eftersom att det blir mera luft mellan varje enskilt hagel och problem med stukningen kommer att uppstå. Jag gjorde formarna själv genom att pressa in flera kullagerkulor mellan två aluminiumblock som jag gjort styrpinnar på. Sedan tog jag bort kulorna och borrade ett litet hål till varje kavitet. Därefter så tog jag en stor borr och vidgade början av det lilla hålet. Sedan var det bara att klämma ihop halvorna och gjuta hagel i dom.

Publicerat
  • Författare
Trapskott kan innehålla antimon i haglet för att få bättre träffbilder. Gjuter Du varghagel och provar att få tillbaka dom i samma förladdning så kommer det att bli problem då volymen ökar eftersom att det blir mera luft mellan varje enskilt hagel och problem med stukningen kommer att uppstå. Jag gjorde formarna själv genom att pressa in flera kullagerkulor mellan två aluminiumblock som jag gjort styrpinnar på. Sedan tog jag bort kulorna och borrade ett litet hål till varje kavitet. Därefter så tog jag en stor borr och vidgade början av det lilla hålet. Sedan var det bara att klämma ihop halvorna och gjuta hagel i dom.

ja såklart får man ju inte allt att rymmas om man kör med samma kopp. fasst man skulle ju nog få det o rymmas om man byt up koppen mot en fiberwad. :P fast man behåver ju inte fylla upp dom helt heller, tömde just en saga eurotrap patron, och fylde den med 5.2 mm buckshots, fick in 18 gram med pellets i koppen utan problem

Publicerat

Ja men det blir dyrare att riva isär färdiga patroner och göra om dom än att ta hylsor och köpa rätt tändhattar,krut och förladdningar. Haglet kan du göra själv bara du får tag i en nog kraftig hydraulisk press eller någon med en cnc fräs som kan göra formen. Jag har micklat en del med hemmagjorda grovhagel och även vanligt hagel.