Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Regler kring vapenskåp?

Featured Replies

Publicerat

Hej.

Jag fick en hagelbössa av min far i julklapp som nu är hos handlaren tills jag hämtar ut det.

Fick också ta min fars vapenskåp som följde med hans husköp.

Är det några speciella regler kring vapenskåp? Skåpet är godkänt utan tänkte då närmast om det ska registreras på mig på något sätt eller om det bara är att jag tar in det i lägenheter och anser det som mitt?

Mvh

Publicerat

Själva skåpet är fritt från registrering. Det är bara att börja flytta!

Publicerat
  • Författare

Kanon :)

Då ska jag konka över skåpet till mig och lämna in vapenlicensansökan :P De hjälper de nog till med på teamsportia men man ska ju ha klart med skåpet innan.. B)

Publicerat
Kanon :D

Då ska jag konka över skåpet till mig och lämna in vapenlicensansökan :) De hjälper de nog till med på teamsportia men man ska ju ha klart med skåpet innan.. :)

Polisen kan kräva att du visar upp kvitto eller liknande på ett godkänt vapenskåp. Det borde räcka med en bild och ett intyg från din pappa att du har fått ett.

Publicerat
  • Författare
Polisen kan kräva att du visar upp kvitto eller liknande på ett godkänt vapenskåp. Det borde räcka med en bild och ett intyg från din pappa att du har fått ett.

Det hoppas jag.. Något kvitto finns nog inte eftersom det följde med huset och "gamla" ägaren nog inte har det kvar + att vi inte har någon kontakt med honom. Men man kan ju ta bild på skåpet och över modell mm.. Tack för tipset :)

Publicerat

jag har aldrig behövt mer än att skriva modellen på skåpet i licensansökan

Publicerat
jag har aldrig behövt mer än att skriva modellen på skåpet i licensansökan

Det räcker normalt med att bara skriva fabrikat och modell på ansökan - dock ej när man söker sin första licens.

Då fick i alla fall jag bifoga kopia på kvitto där det står fabrikat samt modell på skåpet.

Publicerat

Jag behövde inte bifoga något kvitto heller. Jag ringde in för att kolla ansökan och eventuellt komplettera med serienummeretc över telefonen, men den handläggaren var inte ett spår intresserad av det...

Publicerat

Glöm inte bort bara att kontrollera så det är godkänt, klassat enligt SS-3492. Borde finnas ett klistermärke någonstans på skåpet där du kan se det =) Lycka till med jägarkarriären =)

Publicerat
  • Författare

Var och kollade på skåpet i dag.. Nor-lyx HL 6 special hette det.. Var märkt SS3492.. Ska nog gå bara bulla då :rolleyes:

Publicerat
Var och kollade på skåpet i dag.. Nor-lyx HL 6 special hette det.. Var märkt SS3492.. Ska nog gå bara bulla då :rolleyes:

bulta menade du va :rolleyes: bor du i lght så är det bra kolla med värden först så dom inte har nått i mot det

Publicerat
  • Författare
bulta menade du va :rolleyes: bor du i lght så är det bra kolla med värden först så dom inte har nått i mot det

Jag tror faktiskt jag viktar det i stället.. Fanns att köpa extra vikter såg jag eller så gör man dem själv.. Vill inte borra i lägenhetsväggen :S

Publicerat
Jag tror faktiskt jag viktar det i stället.. Fanns att köpa extra vikter såg jag eller så gör man dem själv.. Vill inte borra i lägenhetsväggen :S

blir rätt många kg som du ska ha in i skåpet

Publicerat
  • Författare

Jo visst blir det så.. Men det fanns att köpa viktplatta på nor lyx för ca 700:-.. Eller så tillverkar man den själv. Skär ut från stålplattor.. Räknade att det blir just under 5L stål för att nå rätt vikt.. Det ryms nog..

Publicerat
Jo visst blir det så.. Men det fanns att köpa viktplatta på nor lyx för ca 700:-.. Eller så tillverkar man den själv. Skär ut från stålplattor.. Räknade att det blir just under 5L stål för att nå rätt vikt.. Det ryms nog..

En väldigt dålig ide att bara vikta upp skåpet

Nästan lika bra som att läga nycklen åvanpå skåpet :rolleyes:

Ett uppviktat skåp är hur lät som hälst att få med sig :rolleyes:

Bultning eller fastskruvning i stor plåt som gör skåpet omöjligt att få genom utt genom yterdören är enda vetiga lösningen :D

Om du anväder en stor plåt så svetsa pultarna på plåten. Motsvarande hålen i skåpet. Och muter ine i skåpet

Då måste man öpna skåpet för att få bort plåten

Mvh Anders Hj

Publicerat

Jag håller med PREP...

Gör det så jävligt för tjuven du kan, ett sånt skåp är inte svårt att plocka med sig och då inte ens själv. jag tog själv in mitt storskåp för 12 bössor och det väger 152kg.

Nä bulta å lev jävel så du får det att sitta! :lol:

Mvh. Robban

Publicerat
  • Författare

Jo jag argumenterar inte mot att bulta fast det är bästa lösningen. Men jag tvivlar på att jag får tillstånd av hyresvärden att bulta fast det.. Vet inte i vilken vägg det ska vara heller för att det ska bli godkänt..

Publicerat

Gör då som jag gjorde då jag bodde i lägenhet....

Jag lyfte in skåpet i en garderob och sedan bultade fast det i väggen, det syntes inte utifrån och skadorna syntes inte heller då vi flyttade.

Mvh Jonke

Publicerat
  • Författare

Skickade in licensansökan idag och man får hoppas det inte drar ut allt för mycket på tiden.. Bultade även fast vapenskåpet i kontoret.. Hålen i väggen får man tackla sen när man ska flytta här ifrån :wub: Bra om det är säkert!

Publicerat

Det ända licenstanten ville veta vad det var för skåp och alla sifror på det. Behövde inte visa upp kvitto eller bild på det.

Publicerat

Kontenta: Om du bultar blir det nog bara bulla som vi säger :wub: