Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Etik

Featured Replies

Publicerat

Varför är det ok att skjuta en råget på drev med hund ? Varför är det då enl. många oförsvarbart att skjuta en sugga ? Var finns logiken ? Blir liksom inte klok på det. Ett kid som ä'r moderlöst under vintern blir konsekvent bortkört från foderplatser. Moder lösa smågrisar ( under förutsättning att dom är stora nog ) kommer åt mat på alla åtlar som finns. Dessa borde dock enl. mig vara förbjudna åtlarna alltså. Vilket djävla liv det blir på er nu :D

Publicerat

På mig blir det inget jäkla liv, för jag håller med! Tror att det har blivit bättre; idag upplevs det inte som helt främmande när man (som jag gjort hemma) föreslår fredning av vuxna icke hornbärande rådjur.

Publicerat

nje nått jäkla liv lär det väl inte bli

som jag har förstått det så är det för svinen är flocklevande och just ledarsuggan som man inte ska skjuta pga att flocken kan råka i kaos annars ser inte jag nått skäl till att spara en sugga OM kultingarna är stora nog att klara vintern

endast min tanke på det

Publicerat
  • Författare
nje nått jäkla liv lär det väl inte bli

som jag har förstått det så är det för svinen är flocklevande och just ledarsuggan som man inte ska skjuta pga att flocken kan råka i kaos annars ser inte jag nått skäl till att spara en sugga OM kultingarna är stora nog att klara vintern

endast min tanke på det

Rådjuren flockar sig vintertid och det är då problemen för ensamma kid uppenbarar sig.

Publicerat
Rådjuren flockar sig vintertid och det är då problemen för ensamma kid uppenbarar sig.

som jag har märkt här så flockar dom sej bara på foderplatser inte annars så tipset att ha många foderplatser då andra svagare individer också jagas bort

Publicerat

vad jag fattat är det första grisen/suggan som inte skall skjutas för den är oftast ledarsuggan, sen att svinen lever i flock året om vilket inte rådjuret gör.

rådjuret är i princip uppvuxen vid hösten och klarar sig,

medan suggan har en mycket mer viktigare roll, som att hålla flocken i skick,inte låta gyltorna löpa,och lära ut smågrisarna var är bra att äta.

att skjuta en ungris/en av dom sista suggorna som kommer i drevet är väl helt ok.

fasst min kunskap om grisjakt/vildsvin är teoretisk. :) har inte fått använda det i praktiken ännu :D

Publicerat
  • Författare
Fördelen med internet: man kan tycka och tänka snabbt om allt möjligt.

Nackdelen med internet: Man kan vara hur tuff och hård som fan bakom tangentbordet.

Ni glädjer er högaktligen över en vargs död. Varför?

Svara ärligt, tack.

Märkligt lite svar i den här tråden. Samvetet som gnager kanske :wub:

Publicerat

Jag förstår inte frågan tror jag, suggor skjuts väl rätt ofta på framförallt drevjakter på vintern, precis som rågetter?

Det etiska dilemmat är väl att jaktiden på vildsvin sträcker sig året runt till skillnad från rådjuren, således kan en sugga av misstag skjutas när kultingarna är mindre. Även årsgris kan ha kultingar i extremfall och dessa har ingen fredning alls. Tillika är det svårare att skilja handjur från hondjur hos grisarna.

Publicerat

på de flesta ställen jag jagar är rågeten fredad på alla jakter inklusive drevjakt. på en jakt är det även förbjudet att skjuta smaldjur vilket jag ifrågasätter lite. viss honavskjutning måste nog göras även på vuxna djur anser jag. rågetter som är för gamla för att få kid eller inte är produktiva nog skjuts bort på smygjakt eller liknande.

vi gör alltså ingen skillnad på att skjuta get och sugga - och i mina ögon är det ingen skillnad etikmässigt heller. resonerar på samma sätt när det gäller älgar, jag skulle aldrig skjuta en ensam ko och vi har straffavgifter i våra jaktlag på älgkor.

som en klok man en gång sa;

"det är inte kapitalet man ska ta av, det är räntan"

Publicerat

Oskicket är ju snacket om "smaldjur". Jag uttryckte mig en gång lite försiktigt för en man som jagar yrkesmässigt, jag tyckte att "jag känner inte 10 pers som kan skilja en get från ett smaldjur vid jakt med hund". Hans replik var att han inte kände någon som kunde det.

SÅ följande borde gälla, det gör tyvärr inte det där jag jagar: det finns bockar, getter och kid. Smaldjur finns inte.

Publicerat
Oskicket är ju snacket om "smaldjur". Jag uttryckte mig en gång lite försiktigt för en man som jagar yrkesmässigt, jag tyckte att "jag känner inte 10 pers som kan skilja en get från ett smaldjur vid jakt med hund". Hans replik var att han inte kände någon som kunde det.

SÅ följande borde gälla, det gör tyvärr inte det där jag jagar: det finns bockar, getter och kid. Smaldjur finns inte.

håller till viss del med dig. att skilja på get och smaldjur på fullt drev är i princip omöjligt, dock är det i många fall klart möjligt om drevdjuret ligger en bit framför på exempelvis drever- eller taxjakt och stannar till framför en. i regel gäller dock hellre fria än fälla. återigen kan man göra kopplingen till gris/älg. i princip omöjligt att bedöma om en ensam gris i 50 kilosklassen som kommer på fullt drev är en gylta eller en sugga som har ställt kultingarna...

till syvene och sist är det ju ändå skytten som bedömer vad han ser. känns dock som vi flyter från ämnet nu.