Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kennel för tollare

Featured Replies

Publicerat

Jag och sambon skall skaffa hund. Är ganska ny när det gäller jakt men van med hundar. Haft hund och har ett verkligt gediget hundintresse. Har följt med några gånger i skogen med ställande hund och det är kanonkul/ härligt. Letat lite bland raserna men det är många kriterier som den måste fylla.

Sambon vill ha en "söt" retrieverhund medan jag vill kunna utöva diverse olika fågeljakter med hund och tollaren verkar passa dessa ändamål perfekt. Har ingen personlig erfarenhet av tollare men något som dyker upp på många rassidor är att tollaren har lite mer egenvilja än andra retrievers vilket jag värderar högt! Har en bekant som har en jaktgolden men den tycker jag är lite "mesig"/ håglös.

Nu efter en lång inledning så undrar jag vars det finns uppfödare för tollare med inriktning mot bruks och arbete?

Avståndet är oväsentligt då man bara gör inköpet en gång och jag gärna färdas en bit för att få bra chanser till en fin hund. Kan ju vara kul att ha kontakt med kenneln men inget måste.

En följdfråga kan ju då bli rekommenderade böcker om fågeljakt som man kan läsa samt kursen som är bra?

Mvh

Carl-David

Publicerat

Ska du ha en bra retriever så ska du definitivt satsa på en Labbe av jakttyp det är nog den jämnaste och mest troligt att lyckas bra med av retrieverraserna.

Tollarna är nog en av de svårare bland retriever raserna, svårt att hitta hundar som hänger i hop mentalt och klarar press. Ska du ändå ha en tollare så gör dina efterfoskningar grundligt.

Det är min erfarenhet efter att ha sett ett x antal hundar av alla sorters retrieverhundar då mitt ex livnärde sig som hundtränare.

Publicerat

Många kanske väljer labbar eller golden för att de är lätta att hantera :D , MEN man får oftare en större utmaning att träna en Tollare.

Har man bara lite sense och intresse för hundträning så brukar inte det spela någon roll VILKEN retriever man väljer.

Skicka gärna ett PM för att ventilera frågan, eller gå in på andrummets.se

// Jägare utan gränser :):D

• 3 weeks later...
Publicerat

www.ducktails.se är en tollaruppfödare som finns i töre utanför luleå. Vi har köpt våra två tollare därifrån. ^_^

Publicerat

Jag skulle också säga Ducktails.Har en liten huligan därifrån liggandes under stolen nu.

Tycker inte hon är svårare än våra labbar. Men hon är ju inte så gammal att vi börjat nån apporteringsträning.

Böcker jag kan rekommendera när det gäller träning är S,Christofferssons eller Anders Landins.

PS. har båda signerade av författarna.DS

Publicerat
Jag och sambon skall skaffa hund. Är ganska ny när det gäller jakt men van med hundar. Haft hund och har ett verkligt gediget hundintresse. Har följt med några gånger i skogen med ställande hund och det är kanonkul/ härligt. Letat lite bland raserna men det är många kriterier som den måste fylla.

Sambon vill ha en "söt" retrieverhund medan jag vill kunna utöva diverse olika fågeljakter med hund och tollaren verkar passa dessa ändamål perfekt. Har ingen personlig erfarenhet av tollare men något som dyker upp på många rassidor är att tollaren har lite mer egenvilja än andra retrievers vilket jag värderar högt! Har en bekant som har en jaktgolden men den tycker jag är lite "mesig"/ håglös.

Nu efter en lång inledning så undrar jag vars det finns uppfödare för tollare med inriktning mot bruks och arbete?

Avståndet är oväsentligt då man bara gör inköpet en gång och jag gärna färdas en bit för att få bra chanser till en fin hund. Kan ju vara kul att ha kontakt med kenneln men inget måste.

En följdfråga kan ju då bli rekommenderade böcker om fågeljakt som man kan läsa samt kursen som är bra?

Mvh

Carl-David

Hummelviksgårdens kennel utanför Örnsköldsvik har valpar just nu och dom är aktiva tollaruppfödare som är mån om både hundar och valpköpare. Dom träffas regelbundet och tränar tillsammans.

www.hummelviksgarden.com

• 5 weeks later...
Publicerat

GRATTIS !!!

Nu finns det tollare i Kolmården också. :lol:B)

Hör av dig igen om intresse fortfarande finns.

// Jägare utan gränser

• 2 months later...
Publicerat

har en tollare som jag jagar allt med .driver rådjur,apporterar å tollar fågel .har han med på pyrsh.håller igång 2 jaktlag med viltspår.han har faktiskt ställt älg oxå,samt skällt på björn.

roligare hund får man leta efter.funkar som klipp hund vid dåligt skott,iaf på rå å fågel.

han kräver en del men inte mer än någon annan reteriver.haft golden.

post-5337-1272131056_thumb.jpg

• 11 months later...
Publicerat

har en tollare som jag jagar allt med .driver rådjur,apporterar å tollar fågel .har han med på pyrsh.håller igång 2 jaktlag med viltspår.han har faktiskt ställt älg oxå,samt skällt på björn.

roligare hund får man leta efter.funkar som klipp hund vid dåligt skott,iaf på rå å fågel.

han kräver en del men inte mer än någon annan reteriver.haft golden.

Vad kul.

Var finns du och din hund ?

Hör av dig med PM till mig är du bussig. :rolleyes:

Publicerat

Jag håller med Jensa men,.. OM du absolut vill ha en Tollare för att du vill ha mer utmaning i ditt hundval (varför man nu väljer en jakthundsras för att få mer utmaningar när man kan välja enklare vägar?) så är mina tips, efter att ha sett många av dessa kennlars hundar på jakt, kurser samt dömt flera av de på apporteringsester:

Agrosofens

Tollarbo

Lönnlövet

Rödrävens